Tocht vanuit onderkant binnenunit airco

Hallo forumleden, ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Er is afgelopen zomer een single split airco geplaats,amper kunnen gebruiken door problemen aan airco, deze zijn sinds vorige week opgelost.
Maar er komt koude lucht binnen,merkbaar onder binnenuit, installateur vorige week pur gespoten vanuit buitenkant huis in ruimte doorvoer kabels.
Fat heeft iets geholpen,maar tocht is nog altijd voelbaar binnen.
Ik kreeg als reactie,dat gaat nooit helemaal weg.
Dit is toch raar?
Laten een airco plaatsen en dan komt er buitenlucht binnen?
Wie heeft er tips voor ons, alsvast bedankt

Shiptronic

Overleden

Wat voor type unit is het split? all in one?

[edit] is mis de link met electronica?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 15 januari 2022 11:29:32 (32%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een split unit is gescheiden van de buitenunit en kan dus niet tochten, tenzij de doorvoeren niet goed luchtdicht gemaakt zijn.

Van buitenuit dichtpurren kan, maar dan heb je alleen de buitenzijde geisoleerd.

Ik gok dat de tocht vanuit de spouw komt. Van buitenaf vraag ik me af of je de pur in de binnenwand krijgt of dat het gewoon in de spouw valt. Ik denk het laatste.

Maar heel eerlijk: Je maakt de gaten toch netjes dicht? En ff wat pur van de buitenkant erin spuiten klinkt mij niet echt als een installateur, maar een cowboy.

Op 15 januari 2022 11:31:44 schreef DJSmiley:
Een split unit is gescheiden van de buitenunit...

Het is een monoblock als ik het goed lees. De term "split" is wat vreemd dan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Singel, ik lees het nu. Blijkbaar is er intern dus geen goede scheiding tussen verdamper en condensor gedeelte, terwijl dit wel zou moeten.

Zit er een functie in dat je buiten lucht binnen kan halen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

singel....

mjah, dat kun je ook lezen als een buitenunit met 1 enkele binnenunit.
Tenminste, zo las ik het. Een monoblock is intern natuurlijk hetzelfde maar de split benaming doet mij denken aan 2 delen, dus een interne en een externebuiten unit

bij een monoblock is het weer idd iets anders. Daar heb je alleen 2 ventilatiekanalen (aanvoer en uitvoer lucht), maar die warmtewisselaar zou volledig luchtdicht moeten zijn tov het binnendeel (Anders valt het hele rendement ook in elkaar)

Wat TS nu heeft?

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zaterdag 15 januari 2022 12:08:35 (55%)

Shiptronic

Overleden

Kan TS een paar foto's posten van binnen en buiten?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 15 januari 2022 12:08:52 (83%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is een buitenunit met binnenunit merk LG, installateur komt dinsdag weer en wil het nu van binnenuit dicht purren,nu ik deze reacties lees wordt ik wel een beetje zenuwachtig,pffff weet niet goed wat ik moet doen hiermee.

Op 15 januari 2022 13:19:21 schreef Jadea:
Het is een buitenunit met binnenunit merk LG, installateur komt dinsdag weer en wil het nu van binnenuit dicht purren,nu ik deze reacties lees wordt ik wel een beetje zenuwachtig,pffff weet niet goed wat ik moet doen hiermee.

Hij zei dat er tocht vanuit condensafvoer naar binnenkomt,de afvierslang bedoeld hij ermee

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

de afvierslang bedoeld hij ermee

als er al niet de afvijfslang bedoeld wordt...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Condensafvoer is wel echt een minimale diameter. Daar kan nauwelijks tocht doorheen komen meestal.
Maar die kun je buiten ook nog wel in een bochtje ofzo leggen zodat er een soort sifon ontstaat. Dan blijft er iets water in staan waardoor het ook niet kan tochten

Op 15 januari 2022 13:22:20 schreef Jadea:
[...]
Hij zei dat er tocht vanuit condensafvoer naar binnenkomt,de afvoerslang bedoeld hij ermee

Ja , via de drainageslang, dat blijft natuurlijk een opening naar buiten. Maar normaal merk je daar niet veel van, diameter is niet groot. tenzij je ruimte onder zware onderdruk staat :-)

Op 15 januari 2022 13:22:20 schreef Jadea:
[...]
Hij zei dat er tocht vanuit condensafvoer naar binnenkomt,de afvoerslang bedoeld hij ermee

Tidak Ada

Golden Member

Zou kunnen als de buitenafvoer kort is.
Misschien wordt het duidelijker als er een foto geplaatst wordt hoe de condensafvoer buiten er uit ziet.
Een kort pijpje 10cm uit de muur en de wind kan behoorlijk naar binnen waaien. Laat hem met een behoorlijk stuk 5/8' of 3/4" grijs PVC naar beneden aflopen. Lifsde winddrukt met een schotje om de uitloop tegen winddruk af te schermen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 15 januari 2022 14:27:05 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik weet niet of ik hier ook een video kan plaatsen, we hebben een muurthermometer en hiermee is duidelijk temperatuur verschil te zien.

En dat is als het apparaat uit staat?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Als ie geen koude lucht geeft als ie aan staat dan is ie stuk ... of staat ie niet op koelen.

Dus het lijkt me nogal wiedes dat ie uit staat ja ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 15 januari 2022 15:25:06 (12%)

Ja staat uit,zal een foto uploaden van buitenkant,alleen zie je daar niks van leidingen aangezien er een kap op muur uitgaan zit.

Heb je centrale afzuiging in je huis?? Dan trek je je huis enigzins vacuum en dan trek je IDD de lucht via condenswater slang naar binnen toe.. Simpele oplossing is de slang in een zwanehals model te leggen en te vullen met water.. Probleem opgelost!!

Op 15 januari 2022 17:36:09 schreef Jadea:
Ja staat uit,zal een foto uploaden van buitenkant,alleen zie je daar niks van leidingen aangezien er een kap op muur uitgaan zit.

das al beter dan de gemiddelde afwerking. Dus zo slecht zal het allemaal wel niet zijn. O ja, via de leidingen (koper) krijg je ook een koudebrug.

Meetbaar, maar op zich helemaal geen drama.

Wat wordt verstaan onder drama?
Het is zo dat nu met koude temperaturen je de koude lucht voelt onder binnenunit,als ik 1 meter onder de binnenunit de temperatuur meet (met muurmeter) en ik ga dan naar onderzijde binnenunit zit daar een verschil in van 3.5 grd.
Dit is toch neem ik aan geen gewone gang van zaken?

Wat wordt verstaan onder drama?
Het is zo dat nu met koude temperaturen je de koude lucht voelt onder binnenunit,als ik 1 meter onder de binnenunit de temperatuur meet (met muurmeter) en ik ga dan naar onderzijde binnenunit zit daar een verschil in van 3.5 grd.
Dit is toch neem ik aan geen gewone gang van zaken?

Shiptronic

Overleden

Buiten hebben ze gepurd dus dat zal het niet zijn, maar via de spouw kan je nog wel koude lucht aan trekken. Dus ik vermoed als ze die ook dicht purren het wel opgelost is.

De condensslang zou ook nog kunnen, maar om dat vast te stellen zou je die zelf even tijdelijk af kunnen doppen, die zal ergens eindigen bij die koker aan de muur, gewoon een loze leiding.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

vaak boort men een gat van 50 of groter voor de leidingen. dat word vaak niet afgedicht achter de unit, dus kan tocht geven via de spouw ja. kap binnenunit eraf en purren zou dat ook oplossen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer