een gezamenlijk rf project?

Ha mel,

Weet je misschien wel type Sxx of anderen ?
@Hubie kan gebeuren :D

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zaterdag 15 januari 2022 07:40:31 (15%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Hubie,

Ik heb nog even naar het scope beeld gekeken heb je niet een detector ?
Simpelweg een diode en een condensator als shunt dus naar massa C van 4,7 nF.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Dinsdag krijg ik de Nano VNA binnen,die heb ik gisteren besteld.Heb net een filmpje gezien op youtube,filters meten is een appeltje eitje met zo'n ding. https://www.youtube.com/watch?v=F17mN5uuzGY

Ik probeerde eerst een soort potlood/papier Bode-plot te maken met de RF probe en multimeter maar dat schiet allemaal niet op.
Met zo'n VNA ben ik voor 5 tientjes klaar..

Die 2 foto's zijn van het youtube filmpje

Ha Hubie,

Ik heb het niet goed uitgelegd de detector aan de scope ingang knopen :S
Maar zo'n kleine V.N.A. is prima mooie aanwinst.
Waar heb je hem besteld levering is snel......

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zondag 16 januari 2022 22:30:37 (14%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Bij Amazon.nl
Krijg net een mailtje binnen,verwachte bezorgdatum=donderdag 20 januari...

Hubie

Special Member

Donderdagavond de Nano VNA binnen gekregen,vandaag even mee bezig geweest.Een paar gebruiksaanwijzingen gedownload,voor de software moet ik nog even kijken want er is plenty.
Heb het filter er even tussen gehangen na het calibreren met open,short en load en wat met de tig menu's in instellingen zitten vogelen maar dat is geen 'appeltje eitje'zoals ik eerder verkondigde ;-) Ik zit al weken te wachten op 10 stuks SMA female om aan de filters te solderen,nu hangen er 3 verloopjes tussen.Er zit niet veel gang in het meten van de filters maar we gaan stug door ;-)

Wordt vervolgd..

Ha Hubie,

Dat ziet er niet slecht uit, dit is toch de reflectie ik kan de schaal niet aflezen maar de kromme is goed herkenbaar :D
Kan je ook de doorlaat laten zien ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Hoi Henk,ik kreeg zogauw de 'scale\division instellingen van de doorlaatcurve niet goed.Ik ga er morgen mee verder en dan met de PC eraan voor de plaatjes.

Hubie

Special Member

Nou,het heeft even geduurd maar ik heb een paar plaatjes van het 0-2 MHz cheby.filter.Vraag mij niet hoe ;-) Er zijn zoveel parameters/instellingen in de software die je al dan wel/niet aan moet vinken dat ik er naar zat te kijken als een aap in een roestig horloge.. ;-)

Hoewel dit filmpje meer over SWR en antennes gaat kon ik er wel wat mee
: https://www.youtube.com/watch?v=cjUVlBHCy_4

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, prachtig. Het filter is netjes gemaakt, en de resultaten zijn óók keurig. Want kijk eens, hoe mooi:

Je hebt een Tsjebysjev met een rimpel van 0,1 dB. In de doorlaat dempt hij dus maximaal 0,1 dB.
Dat doet hij door te reflecteren. Wat wordt dus de reflectie maximaal?
Refl (dB) = 10×LOG(1−10−0.1/10) = −16,4 dB

En wat meet je; hoe hoog zijn de S11-bulten? Juist! Heel tevredenstellend. _/-\o_

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Dank u ;-)
Ik heb nog 3 X T68-2 over dus ik kan het elliptische filter eventueel ook gaan maken.Ik hoop dat de SMA connectors dan ook binnen zijn want nu hangen er 4 verloopjes tussen,niet dat dit veel uit zal maken op die paar(2) MHz maar het hoort niet.

edit\ heb marker 3 -blauw- even op de bult gezet:

-15.671 dB om precies te zijn..

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha Hubie,

Mooi resultaat met de V.N.A. het is altijd even wennen met een nieuw apparaat :D
Alleen mis ik de info waar het bij een preselectie omgaat spiegel onderdrukking, dus even iets verder kijken zeg tot 100 MHz !
Die flank zeker bij een laagdoorlaatfilter is niet zo spannend die rolt wel maar de onderdrukking hoog.....

Bij een filter met speren is de flank wel belangrijk i.v.m. de positie.
Maar ook daar geldt dat door de parasitaire eigenschappen van de componenten en de opbouw er ongewenste resonantie ontstaat.
Hier uit volgt gelijk een nadeel bij het maken van de keuze m.b.t. het eerste M.F. hoog betekend,
enerzijds dat de spiegel ver weg ligt anderzijds voldoen de componenten minder.

Als je nog een filter zou willen bouwen probeer het middelste filter 2....10 MHz.
Dit is een bandfilter is niets meer ingewikkeld maar, voor wat de opstelling wel complexer :P

Ik heb verleden week de oscillator gemeten en, dat valt tegen is niet wat ik voor ogen heb :S
Als je een moderne ontvanger wil ontwerpen ligt het ontwerp criterium anders dan vroeger,
daar waar vroeger de dynamiek aan de bovenkant ontzettend belangrijk was ( de band zat vol ) is nu de onderkant veel belangrijker !
Door dat er veel meer E.M. smog aanwezig is denk aan de P.V. installaties.

Dit heeft als consequentie dat de voor de lokale oscillator qua zijbandruis veel grotere eisen gesteld moet worden dan vroeger !
De producten in de zijband worden omgezet naar het middenfrequent dat is iets wat je niet wil......
Ik ben weer bezig met de tweede poging een geheel nieuwe opzet, later meer hierover.

Verder heb ik wat componenten besteld om eens te kijken of het toch mogelijk is om het ingangsfilter afstembaar te maken, ook hier later meer.

Voor het 1e middenfrequent heb ik de aanpas trafo's gemaakt en gemeten voor het 45 MHz kristalfilter.
Tevens wordt hier een kleine versterker ( 16 dB ) transformator feed back gebruikt.

PS: Voor @mel ik heb de mail ontvangen en ben een en ander aan het bekijken we kunnen immers nog alle kanten op !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ok Henk,ik loop straks nog even naar boven,het spul staat nog aan,maak ik even een nieuwe sweep 100 Khz - 100 MHz.
(Eerst weer calibreren uiteraard.)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 25 januari 2022 22:37:41 (14%)

Hubie

Special Member

Ok,nog een paar plaatjes met de VNA met het 0-2 MHz filter,nu met 0,1-100 MHz zwiep..Let niet op de markers,die staan daar ad random? Of zet de software die daar neer?Ik ben er iig niet mee aan het schuiven geweest...

Zal dit weekend even kijken om een begin van het middelste filter(2-10 MHz) te bouwen,de condensators zijn geen probleem alleen mijn ringkernen zijn eigenlijk nodig voor de bitx.

Over de plaatjes:
Van 2 4-75 MHz meer dan 70 dB onderdrukking en bij het laatste kwart 75-100 MHz kruipt het omhoog tot - 60 dB,dat is toch best wel goed.

Ha Hubie,

Ziet er goed uit :) niks mis mee !
Als je kernen nodig heb laat het even weten.
Ik denk dat ik volgende week iets meer kan vertellen rond het afstembaar bandfilter experiment.
Hierbij zal ik gebruik maken van geschakelde condensatoren gelijk een N-path filter.
Hiervoor heb ik een klok nodig deze komt van de master oscillator die ook voor de synthesizer gebruikt wordt.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Heb even naar het 2-10 MHz filter gekeken voor de spoelen en het aantal windingen.Ik gebruik de rode Amidon ringkernen -2 ijzerpoeder materiaal.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 30 januari 2022 10:51:37 (25%)

Ha Hubie,

Als je de inductie heb uitgerekend voor jou kern materiaal prima, ik kan even niet bij mijn ontwerp map.
Ik zal morgen even kijken, ik begrijp dat je kernen heb na het experiment kan je ze altijd weer gebruiken :)

Ik ben even met teveel dingen bezig voor het project want ik bem ook nog de eerste verzameling van het ontwerp criterium aan het schrijven,
hierin staan ook de spoel gegevens en de tabellen voor de filters!
Die zijn voor ieder bruikbaar ook anders dan de ontvanger......

Misschien ga ik toch kijken of het haalbaar is om de 1e middenfrequent hoger dan 45 MHz te leggen,
zeg ergens rond de 350....450 MHz dit i.v.m. de oscillator die kan dan in een keer het bereik aan.
Dit scheelt op een lastige wijze spoelen of condensatoren in de oscillator schakelen, en is voor de synthesizer ook makkelijker.

Als 2e middenfrequent houden we dan het 45 MHz kristalfilter.
Eerst eens doorrekenen hoe we uitkomen met spurs en harmonische voor de spiegel is dit totaal geen probleem maar dat zal duidelijk zijn :P

Ik heb ook nog gekeken met betrekking tot de opmerking van @tin.soldier over de condensatoren daar ben ik nog niet uit.
De overweging om te kijken of een afstembare oplossing mogelijk is heeft hier mee te maken.......
Het tijdperk voor analoge techniek met discrete componenten loopt een beetje op zijn einde :'(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ja dat is het voordeel van ringkernen bij experimenteren,je kunt ze weer afwikkelen en hergebruiken.Vroegah was het aantal benodigde wikkelingen nog handrekenwerk waarbij ik er soms behoorlijk naast zat maar met zo'n ringkerncalculator is het zo gepiept.

https://www.dl0hst.de/mini-ringkern-rechner.htm

Het tijdperk voor analoge techniek met discrete componenten loopt een beetje op zijn einde zei je.Ja dat is zo,maar de moderne DSP/SDR ontvangers zijn (nog) niet beter dan de analoge..
Toen de Perseus DSP/SDR ontvanger ook in NL verkrijgbaar was kocht ik er direct een maar die is echt niet beter dan een AOR of JRC ontvanger.

Discrete componenten heb ik nog voldoende en aan SMD ga ik niet meer beginnen,of het moeten "grote" SMD onderdelen zijn zoals tin.soldier hier pas voorstelde,footprint 2206 of groter.

mel

Golden Member

SMD is het einde van de hobby, tenminste voor mij, je kan die dingen amper zien, laat staan solderen....Geef mij maar gewone lompe onderdelen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Kwestie van een goede staande loep....
Met verlichting..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henry S.

Moderator

1206 en 0805 gaan nog, kleiner wordt gepriegel :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@mel Die lompe through hole onderdelen zijn mogelijk niet meer voldoende verkrijgbaar voor dit experiment. Jij bent de TS, dus verzamel wat relevante onderdelen of probeer (toch!) eens 1206 / 0805 te verwerken. Anders kom je nergens. Hoewel, hoe zit het nu met je BitX20-project wat aan dit topic voorafging?

Hubie

Special Member

Op 28 januari 2022 19:15:04 schreef tin.soldier:
@mel Die lompe through hole onderdelen zijn mogelijk niet meer voldoende verkrijgbaar voor dit experiment. Jij bent de TS, dus verzamel wat relevante onderdelen of probeer (toch!) eens 1206 / 0805 te verwerken. Anders kom je nergens. Hoewel, hoe zit het nu met je BitX20-project wat aan dit topic voorafging?

Through hole onderdelen zijn er in gigantische aantallen gemaakt,sterker nog,worden nog steeds gemaakt.Een tekort daaraan gaan wij(50 + ers)in dit leven niet meer meemaken
Neemt niet weg dat SMD,ook in de hobby elektronica een onstuitbare opmars maakt.

mel

Golden Member

Dat bitx project is bijna klaar, op een paar schoonheidsfoutjes na.
En ik ben echt van alles aan het verzamelen, exotische en niet te krijgen onderdelen vooral.
Voorlopig heeft mijn onderdelenleverancier voldoende in voorraad..
En ook voor mij geldt dat alles duurder wordt,en ik heb soms ook andere dingen te doen, niet alle tijd gaat op aan de hobby..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..