Bosch vaatwasser doet niks meer

Beste,

Onze vaatwasser doet het niet meer.
Er branden totaal geen lampjes meer.
Ik had de kap open gedaan en de spanning aan de schakelaar gemeten, hier staat 220v op. Schakelaar schakelt ook door op een ander contactpunt als ik op de knop druk. Voor de rest ben ik een leek in deze werken. De vaatwasser is ongeveer 10j oud, loont hem om nog te laten herstellen met deze storing of kan ik beter een nwe aankopen?

Grts

Bjorn

vergeten

Golden Member

Type, foto typeplaatje?
Dat staat meestal ergens op/in de rand van de deur.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

LNK TNY defect.
Post eens foto van de print.

vergeten

Golden Member

Op 15 januari 2022 08:26:52 schreef fabrice:
LNK TNY defect, geschakelde voeding.

Alle voedingen zijn of worden geschakeld, was het niet schakelende voeding? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
PE9SMS

Special Member

Doe maar SMPS :)
Bekend probleem met witgoed, er zit op de print een voedingscircuit die van de 230V wisselspanning van het lichtnet iets van 12V gelijkspanning maakt om de (besturings)elektronica te voeden. Dat is vaak een circuit rondom een chipje met typenummer LNKxxx of TNYxxx. Als je apparaat niks meer doet is de kans groot dat er een probleem zit in dat circuitje. Met wat soldeervaardigheden en een paar euro aan onderdelen kun je dat zelf fixen. Heb het zelf gehad met mijn wasmachine, maar er staan veel topics hierover op het forum.

Bosch WAS28443NL/07: voeding rond TNY267GN defect
Vaatwasser gaat niet aan - Veiligheidsweerstand / LNK364PN Offline Switcher / Smoorspoel 1mh

Zoek op LNK
Zoek op TNY

This signature is intentionally left blank.

Hierbij de foto van de vaatwasser, voor de rest staat er niks op. Ik ga morgen de printplaat er eens uithalen.

Alvast bedankt.

Type nummer vind je aan de zijkant in het chroom gedrukt

Type nummer staat bij deurslot hoogte in chroom gedrukt.

Ik vermoed een verbrande tryac door een defecte actuator op zeepbak of defecte 3 weg klep en die heeft processor meegenomen...word lastig of andere print

jerome

Golden Member

In dat geval zal TNY278GN nog werken. Heb dergelijk bordje hier ook nog liggen met geklapte triac en processor met massasluiting op die uitgang.

Nr staat inderdaad aan de handvat
SGV4 3E43EU /37
FD 9012 00299

Printplaat is eruit. Ik weet niet wat ik kan doormeten , maar ik zie dat de weerstand wat bruin is en niet door geeft. Zou dat her enige probleem kunnen zijn? Wat voor weerstand is dit.

Grts

Zo gauw te zien een koolfilm weerstand die in het midden er gefrituurd uit ziet.

Bruin grijs wit ? Maar het grijs kan door verhitting ook wit zijn geweest.

Op een foto zo lastig te intrepreteren.

Want ik kom dan op 18 Gohm uit das wel erg hoog?

[Bericht gewijzigd door daandc op zondag 16 januari 2022 01:03:26 (23%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
jerome

Golden Member

De repair setjes geven bij de LNK304GN een weerstand van 47 Ohm bij. Ik zie precies een klein brandputje in het ic. Bovenkant van de 4, maar de foto is verschrikkelijk slecht genomen, en ook die storende lichtvlek!

Sine

Moderator

In die LNK lijkt ook een gaatje te zitten.

En gezien die dingen er bekend om staan om spontaan het loodje te leggen ...

Nee gewoon vervangen zijn de kosten niet ..

Samen met de fusible weerstand ..

Wat jerome al aangeeft koop het setje..

[Bericht gewijzigd door daandc op zondag 16 januari 2022 15:01:23 (21%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Je heb mazzel! Vervang LNK304 En plaats een weerstand van 100 R en machine loopt weer oK...

PE9SMS

Special Member

Let op dat je voor de weerstand een zogenaamde fusible resistor neemt. Die heeft als eigenschap netjes door de te branden bij een te grote belasting zonder oververhitting/vuur/rook etc. Waarschijnlijk is deze weerstand nu kapot omdat het LNK chipje in sluiting is gegaan. De exacte waarde van deze weerstand is niet kritisch, als vervanger wordt zoals @smd al zegt vaak 100 ohm genoemd, dan is de inschakelstroom bij aanzetten van het apparaat wat lager en gaat het minder snel stuk. De kleurcode van de kapotte weerstand is wat lastig te zien op de foto, maar hij was zeker geen 18 GOhm. :)

This signature is intentionally left blank.

Standaard was 22 of 47 Ohm draadgewonden

Shiptronic

Overleden

Op 16 januari 2022 13:36:58 schreef Bjornnouwen:
Kan je ic doormeten als die stuk is.

Meten heeft geen zin meer, er zit een gat in , dus de magische rook is al ontsnapt ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hartelijk bedankt, de vaatwasser werkt terug.
Ik had gene kleine soldeerbout en had wat schrik om de printplaat te beschadigen daarom in de electronica schop de componenten laten plaatsen. Dus voor 35€ is het probleem opgelost. Goedkoper dan een nwe :)

Grts

Bjorn

Kijk, is een mooi bedragje incl plaatsen. Een nieuwe print was minimaal 7,5 x duurder.

PE9SMS

Special Member

Mooi resultaat, hopelijk nog lang plezier van de vaatwasser!

This signature is intentionally left blank.