Klein 6V / 12V motortje PWM

EricP

mét CE

Het andere nadeel van een wormwiel vertraging is dat ze doorgaans een erg laag rendement hebben (<50%).

Het zijn net ambtenaren :)

Maar goed... rendement hoeft geen probleem te zijn. Dat wordt het pas als je vermogen te kort komt.
Verder ben ik het geheel met voorgangers eens. Lang niet elke motor kun je erg laag in toerental laten draaien. Als je het jezelf makkelijk wilt maken mbt. de motor, dan moet je dus iets met een overbrenging gaan doen. Of je daar de ruimte voor hebt, kun je natuurlijk alleen zelf beoordelen.

Voor wat betreft de PWM-frequentie: ik heb ooit wel eens zoiets gemaakt op 10Hz ofzo. Op speciaal verzoek van de 'fietsenmaker' (ik heb verder niks met de mechanica gedaan). Daar werkte dat prima - blijkbaar was de 'traagheid' van vanalles groot genoeg om er geen last van te hebben.

Op 10Hz gaat het rendement wel hard achteruit; er gaat eerst veel stroom lopen, en dan een tijdlang helemaal niets. Je zou dus in discontinue bedrijf, waardoor de RMS stroom groter moet zijn voor dezelfde gemiddelde stroom.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat lijkt hier ook beter te werken. Of het helemaal juist gaat werken moet ik nog testen. Het komt allemaal niet zo heel secuur. Als het maar leuk genoeg werkt om mee te spelen is het goed. Het wordt niet voor de verkoop gemaakt gelukkig

EricP

mét CE

Het rendement is alleen interessant als het lange tijd moet draaien of vanwege een technische achtergrond (accucapaciteit beperkt ofzo).
Het rendement van een speelgoedtrein is toch al min of meer 0... :)

Op 16 januari 2022 09:19:07 schreef SparkyGSX:
Op 10Hz gaat het rendement wel hard achteruit; er gaat eerst veel stroom lopen, en dan een tijdlang helemaal niets. Je zou dus in discontinue bedrijf, waardoor de RMS stroom groter moet zijn voor dezelfde gemiddelde stroom.

Jep! Dat is precies de bedoeling! Het zorgt er voor dat je in dit soort lastige situaties beter kan regelen dan met een "goede" regeling. De iets hogere verliezen moet je voor lief nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een optie is om er een cruise control aan toe te voegen. Dat is een systeem dat in de decoders van digitale modeltreintjes wordt gebruikt om het toerental constant te houden.
Het principe is dat een draaiende motor tegelijk generator is. In de pauzes tussen de PWM pulsen wordt dan gemeten hoeveel spanning er van de motor terugkomt en daarop wordt de lengte van de volgende puls aangepast.

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 januari 2022 08:56:46 schreef SparkyGSX:
[....] Echter, en ruitenwisser motor heeft ook een wormwiel vertraging, en gaat vele uren mee; met de juiste materiaalkeuze en smering kan het dus wel.

Dat dacht ik ook

Het andere nadeel van een wormwiel vertraging is dat ze doorgaans een erg laag rendement hebben (<50%).

Slijtage en rendment zullen vast beter zijn dan bij kroonwielen, die dus ook een haakse verbinding vormen.
Maar 'elk nadeel heb z'n voordeel': Het wormwiel heeft een automatische blokkering en maakt minder herrie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Lambiek

Special Member

Op 16 januari 2022 12:42:45 schreef Tidak Ada:
Het wormwiel heeft een automatische blokkering.......

Dat is niet altijd zo, een wormwiel met een grote spoed remt af maar hoeft niet te blokkeren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, zoals soms in laatjes van een CD-speler.

Maar bij een tandradbaan of een takel helpt het wel ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;