Chinese generator om elektrische auto op te laden

Ik heb sinds kort een volledig elektrische auto. Tot nu toe loopt dat elektrisch rijden prima. In de zomer ga ik een aantal dagen kamperen op een scoutsterrein waar geen (vaste) elektriciteit is. Ik heb al eens op chargemap en de plugsurfing kaart gekeken waar in de buurt oplaadmogelijkheden zijn en dat ziet er niet goed uit. Als er al iets is, is het minstens 10 km verderop en is het een 11kW aansluiting waarbij mijn auto een uur of 6 zal moeten bijladen. Het enige alternatief is dus op de autostrade stoppen aan een snellader.

We zijn ondertussen wel wat voorzien van kleine zonnepaneeltjes, batterijen en omvormers voor ijskasten ed maar bij wat minder zonnig weer redden we het daarmee net niet.
Dus ik was aan het overwegen om een generator te kopen. Je vindt veel van die Chinese "8500W" modellen voor 180-200 eur. Dat die dingen nog niet in de buurt van 8500W geraken is wel duidelijk (zeker met een motor van 6,5pk...) maar ik vroeg me af of die dingen stabiel 4kW (6A driefasig) zouden kunnen leveren. Als dat zo is zou dat voldoende zijn om de auto bij te laden. Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

De kans dat die dingen echt 3-fase leveren is minimaal.

Ik zou enkelfase gebruiken. Dan kun je op 16A laden, dus met 3.7kWh. Echt die auto ter plekke laden is niet te doen, dan zul je of een herriemakende aggregaat langere tijd moeten laten draaien, of onsite met zonnepanelen en accus een installatie moeten maken. Maar dat gaat in de papieren lopen.

Hoeveel denk je te gaan rijden? Zeker in NL is altijd wel een snellader te vinden.

Anoniem

Dat snap ik even niet. Je rijd een elektrische auto omdat dat "schoon" is, maar als het onhandig blijkt te zijn als je midden in de kwetsbare natuur gaat kamperen zet je er een smerige vervuilende chinese generator neer. Koop dan een generator op gas, dan doe je tenminste je best om het zo schoon mogelijk te doen.

Ik ga daar niet over liegen: ik heb een elektrische auto gekocht omdat dat ding 400pk heeft én tegelijk weinig belast wordt. We maken ook iedere avond een open houtvuur dus ik maak me niet de illusie dat zo'n kampeertrip ecologisch is.

Zou dat geen echte driefasen zijn? De klacht over die generator is net dat je per fase niet veel meer dan 1500w mag gebruiken, en dat dat voor pakweg een frietketel dus niet geschikt is, en dus al zeker niet om monofasig aan 16A te laden.
Dat die heel wat uurtjes zal moeten draaien, daar ben ik me van bewust. Het is me vooral te doen om me de hassle van een snellader te zoeken te kunnen besparen.

Je moet m.i. de laatste snellader voor je bestemming pakken en dan daar weer terug kunnen komen zonder te laden. En als je dan halverwege de week boodschappen gaat doen in "het dorp", dan plak je er een lunch aanvast en parkeer je de auto aan de laadpaal. Dit geeft dan wat "ademruimte" om die laadpaal weer te bereiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Hoeveel is de capaciteit van de batterij van je auto? Ga je daar dan niet mee voldoende hebben voor een paar dagen kamperen?

Indien niet, huur dan een benzineauto?

Je auto opladen met een goedkope generator is een gestoord idee. Evengoed werkt het ook gewoon niet omdat je in it-net zit (geen aarding).

Er zijn zeker alternatieve oplossingen mogelijk, maar daar gaat het nu even niet over. De batterij is netto 75kWh dus mits onderweg snelladen zal het zeker lukken maar we waren toch al aan het overwegen om een generator te kopen.

Waarom is het gestoord idee, en waarom zou het niet werken? Je dient de generator hoe dan ook te aarden als je die aansluit. En zolang er geen potentiaalverschil tussen aarding en N zit is voor de auto alles in orde; de auto is zelf OOK geïsoleerd tov de aarde dus die kan onmogelijk weten of de bron écht geaard is.

[Bericht gewijzigd door KellyDK op zondag 16 januari 2022 15:06:47 (21%)

mel

Golden Member

Als je al een generator aanschaft, neen er dan niet een uit China...Gewoon een betrouwbaar merk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je gaat weinig vrienden maken op de camping met de hele dag een krijsend en stank brakend apparaat naast de electromobiel.

Ik zou gewoon een benzine/dieselauto huren voor die trip. Die generator zal echt rondom de klok moeten laden om die accu vol te krijgen.

Of je moet een 'serieus' aggregaat huren die wel gewoon in een dag je accu vol kan krijgen. Het goeie spul is ook vaak wat stiller.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En zo'n ding is ook nog eens een heel gesleep. Je kan m wel op lokatie laten staan, maar dan moet je wel een dieselding nemen. Zo'n benzineaggregaat (zeker een goedkope) lange tijd stil laten staan is het recept voor ellende.
Benzine, zeker de E10 meuk, vind t niet leuk om lang stil te staan.

Geen idee of er een budget is, en of dat terrein in NL is, maar je zou kunnen kijken naar zonnepanelen icm een grote accu.

Als die jongelui leren lassen/bouwen met een zonneschans op dat terrein en je kan het offgrid fixen (wat zeker in de zomer wel te doen is) is dat naast educatief ook heel mooi verantwoorde marketing.

En dan kun je dat ook gebruiken voor wat verlichting, waterpomp enzo.

Maar dan mag je snel op 10k+ rekenen, alleen al aan hardware en accu's. En dan nog heb je maar 20-25kWh ofzo. Kant en klaar is nog duurder.

Die auto is geen realistische optie. In de zomer kun je misschien wat overschot laden, als je tenminste ruim voldoende zonnepanelen installeert.

Op een benzineaggregaat wordt het een hoop herrie en dure stroom. Een stil dieselaggregaat met een beetje vermogen kost je ook snel 5k+

In alle gevallen: Tenzij je een compleet fort kan maken van de lokatie moet het ook mee te nemen zijn. Anders is de kans groot dat het jaar erop alles gejat is.

voor evenementen zie je tegenwoordig ook complete accupacks die verhuurd worden. Dan heb je rustig 50kWh + zonnepaneel opties om volledig 'groen' toch veel stroom te hebben.

EricP

mét CE

Dat snap ik even niet. Je rijd een elektrische auto omdat dat "schoon" is, maar als het onhandig blijkt te zijn als je midden in de kwetsbare natuur gaat kamperen zet je er een smerige vervuilende chinese generator neer.

Ik heb zomaar het idee dat de meeste mensen zo'n electrisch ding kopen omdat het ofwel goedkoper is (als je 'm leased en na 4 of 5 jaar afdankt...) of omdat ze het leuk vinden om die puist vermogen te hebben.

Houd er rekening mee dat het generator vermogen vaak in kVAs uitgedrukt wordt - dat getal is groter, dus staat beter in de folder.
Daarnaast gaat dat waarschijnlijk alleen werken als het een 'mooie' belasting is. Een kacheltje waarschijnlijk.

Zelfs voor een server ruimte, kwam de generatorboer met iets wat als je puur naar vermogen kijkt fors overbemeten is. Het zal met een lader niet heel veel gunstiger zijn.
Derhalve: als je in een dag, zeg 10 uur, de boel wilt laden, dan moet je dus ook een genny hebben die zeg 10 uur die load kan leveren. En dus niet op z'n tenen loopt. Dan kom je al snel bij een dieseltje uit. Houd er wel rekening mee dat iets wat een beetje vermogen levert ook al snel zwaar is. 100kg is niet raar en 200 gaat ook lukken. Zeker als het nog een beetje binnen de perken moet blijven qua herrie, ontkom je niet aan een watergekoeld exemplaar in een gedempte kast. Zet de aanhanger maar klaar :)

Als ik dan toch tot een electrische auto veroordeeld zou zijn, dan zijn de 2 voor de hand liggende oplossingen 'ergens lokaal een WCD vinden' - misschien wel een local waar je gewoon mag laden als je je eigen tussenmeter mee neemt en betaalt. Of een vouwfiets om die 10km heen- en terug te rijden.

Indien niet, huur dan een benzineauto?

Ja, dag hoor. Heb ik een auto staan en moet ik wat anders gaan huren. Laat maar. De conclusie is eigenlijk gewoon dat je voor dit doel de verkeerde auto rijdt! :+

Anoniem

Ik zou gewoon Bredenoord laten komen. Je hebt dan een redelijk stille generator en je hebt vermogen over om van het hele terrein mobieltjes te laden.

Het is eerder een geval van "omdat het kan" dan "omdat het moet".

Zo'n Chinese generator weegt zo'n 38 kg en past qua volume probleemloos in de koffer. Na gebruik maak ik de tank leeg en gebruik die benzine voor de grasmaaier.
Ik kan ook een SDMO 6,5kVA diesel lenen, maar die weegt (leeg) 110kg en qua volume ongeveer dubbel zo groot. Dat is echt niet praktisch.

Het is geen camping maar een terrein waar oa scoutskampen gehouden worden, maar niet in de periode dat wij daar zitten. Ik kan de auto + generator een paar honderd meter verder zetten zonder dat iemand die hoort. Als die éénmalig 12 uur moet draaien is dat geen probleem. Het is één keer per jaar en het vlees dat op de BBQ gaat (ook niet ecologisch, zowel het vlees als de houtskool verbranden) kost veel meer dan die 20 liter aan benzine die dit zou verbruiken.
En kom nu niet af met "je stoort de dieren" want men rijdt daar ook veel met quads en die maken véél meer lawaai dan een generator.

De vraag is dus: heeft iemand al eens geprobeerd een elektrische auto op te laden met zo'n type generator?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 januari 2022 14:54:24 schreef evelo:
Evengoed werkt het ook gewoon niet omdat je in it-net zit (geen aarding).

@TS snapt hem geloof ik, maar zou je daarover voor de meelezers (ok: voor mij :)) iets willen vertellen?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evelo

Golden Member

Ik dacht dat er een detectie gebeurde van het al dan niet aanwezig zijn van een aarding?

@ericP Ik heb 10 jaar met een klein stadswagentje gereden. Voor vakanties naar Denemarken en Oost-Duitsland dan voor die periode een grotere wagen gehuurd.

Ik zie niet in hoe de auto dat kan weten als die zelf op rubberen banden staat. Volgens mij controleren enkel de Renault Zoe en de Smart EQ of er geen potentiaalverschil tussen N en PE is, wat bij een 3*230V net (België) nogal eens voor problemen zorgt. De anderen kijken zelfs daar niet eens naar.

Op 16 januari 2022 17:32:31 schreef KellyDK:
Ik zie niet in hoe de auto dat kan weten als die zelf op rubberen banden staat.

net zo als jij het kan vaststellen met een multimeter terwijl je werkschoenen aan hebt ...... via de laadkabel dus
kan op 2 manieren
1 meten en geen spanningsverschil tussen n en pe en een weeerstands meting tussen die twee
2 meten en wel een spanningsverschil tussen l1 en pe

Als je dure elektra auto en lader heel houden wil zou ik ver weg blijven van de Chinese meuk. Als ze al 6 kW leveren kunnen ze dat meestal geen 6 uur achter elkaar.

High met Henk

Special Member

Idd, doe jezelf een lol en huur een generator.
Geen gezeur en geen gezeik.

Een diesel is veruit te prefereren.
En als je geen gemuit wilt huur je een silent set met dpf en scr... Is schoner dan jouw Chinese benzine ding..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Toch begrijp ik TS wel een beetje. De situatie m.b.t. laadpalen is in BE is een stuk slechter dan hier in NL.
Tijdje geleden las ik ergens iets dat het in BE bijna niet mogelijk is om in een dag met een Tesla van de kust naar de oostgrens te rijden.... :Ser

Daar weer tegenover kun je in BE goed met LNG rijden, wat hier in NL dacht ik onmogelijk is.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 16 januari 2022 21:35:24 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ah.. dat had ik niet gezien. Dat veranderd de zaak

In NL zijn we aardig verwend. Ik heb in een straal van 15km iets van 10 snelladers staan waarvan ook een deel 100KW+ is (4x Allego, een Tango en 3 Fastned stations)

Ik moet jullie gelijk geven. Ik heb net een paar kaartjes bekeken en blijkbaar staan er rond Eindhoven al meer publieke laadpalen dan in heel België. Vooral snellaadpunten zijn blijkbaar schaars, een paar honderd. :S
Bijna 90% van alle palen staan volgens verschillende bronnen in Vlaanderen, de rest in de Zuidelijke landshelft. :'(

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Mijn pa heeft een AUDI plug-in-hybrid. Die detecteert "fout in installatie" terwijl m'n pa denkt dat het niet zo is. Dat schijnt iets met "aarding" te zijn. Hoe ie het meet: Ik weet het niet. Of het terecht is... Ik weet het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 januari 2022 18:01:35 schreef klaasy:
[...]
net zo als jij het kan vaststellen met een multimeter terwijl je werkschoenen aan hebt ...... via de laadkabel dus

In de praktijk hangen die generatoren volgens mij de N aan de aarding, en dan klopt dat altijd. In de handleiding staat dat jij de generator moet aarden voor gebruik, maar er is geen enkel component die kan controleren of je dat ook echt gedaan hebt.

Op 16 januari 2022 21:25:34 schreef High met Henk:
Idd, doe jezelf een lol en huur een generator.

Ik moet die generator ter plaatse krijgen, daar zit het probleem. Er is een 50kW snellader op de snelweg, op zo'n 45 km van waar we zitten. Ik kan daar een uurtje gaan laden en dan heb ik ruim voldoende om heen en terug tot daar te raken en nog wat lokaal rond te rijden. Het is eerder uit hobbyisme dat ik naar een generator aan het kijken was, temeer omdat we er waarschijnlijk toch één gaan kopen.

Op 16 januari 2022 20:32:51 schreef Peter112:
Als je dure elektra auto en lader heel houden wil zou ik ver weg blijven van de Chinese meuk.

Maar wat is het concrete risico volgens jullie? De auto kan driefasig met 6A laden, zo'n 4kW dus. Stel dat de generator dat aankan, wat zou er dan met de auto kunnen mislopen?

Wat "fouten in de installatie" betreft: volgens mij controleren sommige auto's of de fase en N op de juiste plaats in de kabel zitten (met een gewoon stopcontact heb je 50% kans dat dat fout is, en in België met penaarde kan je niet eens de stekker omdraaien) en of er géén spanning staat tussen N en PE. En dan kan je opnieuw in België een probleem hebben omdat we in steden nog redelijk wat 3*230 netten hebben waarbij er ~127 volt tussen de aarde en de "N" pen zit.