Aardlek Franke kokend water kraan

Beste Circuits experts,

Al enige tijd gebruik ik dit forum om mijn kennis bij te spijkeren. Helaas heb ik sinds enige tijd nu een probleem waar ik niet uit ben gekomen. Hopelijk kunnen jullie helpen.

Afgelopen jaar zijn we verhuisd waarbij er een Franke kokend water kraan is ingebouwd. In tegenstelling tot de verwachting, is deze eigenlijk erg goed bevallen.

Helaas sloeg ongeveer een maand geleden de aardlekschakelaar om, na wat zoeken bleek de Franke het probleem te veroorzaken.

Helaas, apparaat is 5,5jaar oud, Franke geeft slechts 5 jaar garantie.

Graag hoor ik of jullie enig idee hebben of dit zelf op te lossen is? Hoor graag.

Franke
Type: 119.0328.904
Druk: 600 kPa
10 L
220-240 V
2200 W

Anoniem

Dat is waarschijnlijk het verwarmingselement. Deze is vervangbaar. Wel even de boiler leeg tappen zonder stekker in het stopcontact. Als je het element besteld controleer dan of er een pakking bij zit, anders deze er bij bestellen. Boiler wordt gemaakt door IthoDaalderop en is daar bekend als Boily+. Hij levert behalve kokend water ook het warme water.

Op 16 januari 2022 11:28:06 schreef Wesleysch:
Helaas, apparaat is 5,5jaar oud, Franke geeft slechts 5 jaar garantie.

Ik zou toch eerst garantie onder coulance proberen te regelen.

GJ_

Moderator

Op 16 januari 2022 11:32:50 schreef HenkR:...Boiler wordt gemaakt door IthoDaalderop...

Weet je zeker dat het niet andersom is? Franke is een van de grootste ter wereld.

Op 16 januari 2022 12:07:49 schreef Twan1983:
Ik zou toch eerst garantie onder coulance proberen te regelen.

Was ook mijn eerste gedachte.

volgens mij moet een leverancier dan wettelijk een deal aanbieden: "De verwachtte levensduur is 10 jaar, hij is dus 5.5jaar oud, dus 55% van de levensduur is verstreken, jij mag 55% van de reparatie zelf betalen".

Maar proberen een betere deal te krijgen staat natuurlijk vrij. Nee heb je ja kan je krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Op 16 januari 2022 12:25:03 schreef GJ_:
[...]Weet je zeker dat het niet andersom is? Franke is een van de grootste ter wereld.[...]Was ook mijn eerste gedachte.

Ja want ik heb meegewerkt aan de ontwikkeling van die boiler bij Daalderop.

Op 16 januari 2022 12:47:07 schreef rew:
volgens mij moet een leverancier dan wettelijk een deal aanbieden: "De verwachtte levensduur is 10 jaar, hij is dus 5.5jaar oud, dus 55% van de levensduur is verstreken, jij mag 55% van de reparatie zelf betalen".

Maar proberen een betere deal te krijgen staat natuurlijk vrij. Nee heb je ja kan je krijgen.

Oh, gaat het tegenwoordig zo met coulance? het ding is niet einde leven, enkel weerstand om zeep. Afhankelijk van de omstandigheden waarin die moest werken (oa kalk) gaat die de 10 jaar mee of minder, lijkt me.

Arco

Special Member

Hangt ook van de kwaliteit van het element af.
Als het zo'n diecast gegoten behuizing is, daar hecht kalk zich heel graag aan. Een rvs element/boiler doet 't veel beter.

Ik heb een Delonghi koffiezetter gehad die na 10 jaar werd afgedankt. De rvs boiler die erin zat kon je zo weer als nieuw verkopen, geen spoortje kalk...
(terwijl er hier in Limburg toch genoeg kalk in het water zit om beeldjes van te boetseren... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Van kalkafzetting aan de waterzijde krijg je toch geen aardsluiting?

Op 16 januari 2022 14:50:13 schreef KlaasZ:
Van kalkafzetting aan de waterzijde krijg je toch geen aardsluiting?

nee, maar wel van de gevolgen ervan.. scheurtje of openbarsten vh element door hoge temperatuur.

Overigens hebben heel wat Franke hogetemperatuurkranen een antikalkfilter aan de ingang. Dat blijft enkel werken enkel als het tijdig vervangen wordt. (ik dacht dat het verkleurde als indicatie einde leven)

Anoniem

De elementen en koperen ketels worden al decennia lang door boilerfabrikanten gebruikt en hebben weinig last van kalkafzetting. Het mooie van dit systeem is juist dat je het element heel simpel kunt verwisselen. Die boiler kan met gemak nog 30 jaar mee.

EricP

mét CE

antikalkfilter

En ik maar denken dat dat ding water filtert. Zoals een oliefilter... olie filtert...

Meet eerst eens of het verwarmingselement het probleem is. Dat is waarschijnlijk, maar niet noodzakelijk. Als dat het probleem is: kijk wat zo'n verwarmingselement kost. Wellicht is het de moeite van het topic verder niet waard.

Anoniem

Op 16 januari 2022 15:57:57 schreef EricP:
[...]En ik maar denken dat dat ding water filtert. Zoals een oliefilter... olie filtert....

Nee, het filter houdt kalk tegen. Water kan zo doorstromen, daar doet het filter niets mee.

EricP

mét CE

Eh... dat is bij een oliefilter ook zo. De olie stroomt er door. En de rommel blijft achter.
Een benzinefilter doet iets soortgelijks. De benzine stroomt erdoor. De rommel blijft achter.
Gaan we dan naar een luchtfilter... De lucht stroomt erdoor. De rommel blijft achter.
Zou iets wat water filtert dan niet een waterfilter moeten heten? Er stroomt tenslotte geen anti-kalk doorheen. :+

Sine

Moderator

En een roetfilter dan? Of een zandfilter?

Laten we het ontopic houden en niet gaan zeuren over hoe iets wel of niet mag heten.

Op 16 januari 2022 11:32:50 schreef HenkR:
Dat is waarschijnlijk het verwarmingselement. Deze is vervangbaar. Wel even de boiler leeg tappen zonder stekker in het stopcontact. Als je het element besteld controleer dan of er een pakking bij zit, anders deze er bij bestellen. Boiler wordt gemaakt door IthoDaalderop en is daar bekend als Boily+. Hij levert behalve kokend water ook het warme water.

Beste Henk,

Dank voor je bericht. Inmiddels het water afgesloten, maar er lijkt geen manier om de boiler leeg te laten lopen?

Ik zou graag het element eruit schroeven om te kijken welk element ik nodig heb, maar de boiler lijkt weer in elkaar te moeten om water te hebben in huis en weet niet of de pakking het overleeft. Na wat speurwerk verwacht ik dat onderstaande het juiste verwarmingselement is?

https://www.elektrobode.nl/products/itho-daalderop-b-w-in-220-240-2200…

Op 16 januari 2022 15:57:57 schreef EricP:
[...]En ik maar denken dat dat ding water filtert. Zoals een oliefilter... olie filtert...

ja, technisch gesproken is het waarschijnlijk een ionenwisselaar en fysiek bekeken dus niet echt een filter zoals het metaaldeeltjes filter in de motor van je wagen, hangt er vanaf hoe ruim je de definitie van een filter neemt, en je ook nog aangeeft of het filter net iets eruit laat of doorlaat, of TS daar wat aan heeft?

Meestal, als het filter er iets specifieks uithaalt dan draagt dat de naam vh filter, bij kalkfilter, roetfilter. Houdt het filter eenvoudig fysiek wat tegen dan draagt het meestal de naam van wat er door gaat. koffie- water- oliefilter enzv. Is geen wet van Meden en Perzen.

Op 16 januari 2022 12:07:49 schreef Twan1983:
[...]

Ik zou toch eerst garantie onder coulance proberen te regelen.

Beste Twan,

Helaas geven ze niet thuis en doen enkel een 'aanbieding' voor 10% op een nieuwe.....

Op 16 januari 2022 15:57:57 schreef EricP:
[...]En ik maar denken dat dat ding water filtert. Zoals een oliefilter... olie filtert...

Meet eerst eens of het verwarmingselement het probleem is. Dat is waarschijnlijk, maar niet noodzakelijk. Als dat het probleem is: kijk wat zo'n verwarmingselement kost. Wellicht is het de moeite van het topic verder niet waard.

Beste Eric,

Hoe zou ik kunnen meten of het verwarmingselement daadwerkelijk het probleem is, en wat zou het anders kunnen zijn wat een aardlek veroorzaakt?

Op 16 januari 2022 16:39:12 schreef Wesleysch:
[...]

Beste Henk,

Dank voor je bericht. Inmiddels het water afgesloten, maar er lijkt geen manier om de boiler leeg te laten lopen?

Ik zou graag het element eruit schroeven om te kijken welk element ik nodig heb, maar de boiler lijkt weer in elkaar te moeten om water te hebben in huis en weet niet of de pakking het overleeft. Na wat speurwerk verwacht ik dat onderstaande het juiste verwarmingselement is?

https://www.elektrobode.nl/products/itho-daalderop-b-w-in-220-240-2200…

Mijn advies zou zijn als eerste prioriteit een kogelkraan in de toevoerleiding te knutselen. Dat is vast even gedoe en een waterballet, maar daarna kun je, ook in de toekomst, rustig aan die boiler sleutelen.

Sine

Moderator

Of even een bij de bouwmarkt een koppelstukje halen waar je beide slangen op kunt schroeven. Of een paar blindstopjes.

Als je met blindstopjes of een koppelstukje gaat werken en je haalt die weg zul je weer eerst de hele waterleiding in huis moeten aftappen. Anders loopt de hele inhoud van je waterleiding vanaf de zolder in je keukenkastje, als je pech hebt. Voor die paar Euro extra zou ik een kogelkraan nemen, dan heb je daar nooit meer last van.

Sine

Moderator

Dan zet je eerst een kraan open .. het is uiteraard handig, maar hoe vaak doe je dit soort acties?

Bedenk dan ook dat een eventuele kraan VOOR de inlaatcombinatie moet komen, anders heb je een beste kans dat je dingen kapot drukt.

In een inlaatcombinatie zit toch al een afsluitkraan? Bij mij tenminste wel.

Anoniem

Op 16 januari 2022 16:39:12 schreef Wesleysch:
[...]

Beste Henk,

Dank voor je bericht. Inmiddels het water afgesloten, maar er lijkt geen manier om de boiler leeg te laten lopen?

Ik zou graag het element eruit schroeven om te kijken welk element ik nodig heb, maar de boiler lijkt weer in elkaar te moeten om water te hebben in huis en weet niet of de pakking het overleeft. Na wat speurwerk verwacht ik dat onderstaande het juiste verwarmingselement is?

https://www.elektrobode.nl/products/itho-daalderop-b-w-in-220-240-2200…

Het belangrijkste is dat je de kokend waterkraan even laat stromen tot hij koud is, dan kun je je niet verbranden. Als hij koud is draai je de inlaatcombinatie dicht. Deze zit voor de koudwaterslang. Het is een verchroomde kraan met een kleine en een grote zwarte draaiknop. De kleine knop kun je rechtsom dicht draaien. Als je de warmwater kraan opend kun je controleren of de inlaatcombinatie goed dicht gedraaid is. Dan kun je de koppelingen in de koud-, warm- en kokendwaterslangen losdraaien. Let op je moet bij het monteren altijd nieuwe pakkingringen monteren. Ook de koperen pakkingring in de kokendwaterslang. Als ze los zijn kun je de boiler uit het aanrechtkastje pakken. Let op als je de koudwaterkraan gebruikt komt er ook water uit de warm- en kokendwaterslang. Een emmer kan een overstroming voorkomen.

Laat de leverancier even checken welk element en boilerpakking je moet hebben, ik werk niet meer bij Daalderop enbheb ook niet meer de beschikking over onderdelenboeken. Op het oog is het element in de link de goeie maar dat zegt niets.

Veel succes als je nog iets wil weten vraag je maar.