Oude condensator

Op 15 januari 2022 17:15:56 schreef Arco:
[...]
Nee,

Er staat toch duidelijk 0,01 op?... ;)

Sorry Arco, gewoon een tiepfoutje :-)

I love it when a plan comes together !

Op 15 januari 2022 17:47:09 schreef maartenbakker:
FKC is een speciaaltje: polycarbonaat. Soms te vervangen door polypropyleen, maar soms wil je wel echt origineel gebruiken. Polyester is meestal ongeschikt in zulke gevallen.

Hmmm,... Lastig te kopen deze. Alleen op Ali en consorten zijn deze wel te vinden maar vertrouw ik niet. Nog even verder zoeken.

I love it when a plan comes together !

Op 15 januari 2022 18:25:55 schreef ritmeester:
[...]

Hmmm,... Lastig te kopen deze. Alleen op Ali en consorten zijn deze wel te vinden maar vertrouw ik niet. Nog even verder zoeken.

Ik heb wel u22 en u33 100V in beperkte aantallen, steek 10mm. Als het voor je bruikbaar is.

Op 15 januari 2022 17:47:09 schreef maartenbakker:
FKC is een speciaaltje: polycarbonaat. Soms te vervangen door polypropyleen, maar soms wil je wel echt origineel gebruiken. Polyester is meestal ongeschikt in zulke gevallen.

dat hangt van de toepassing af. Gaat het hier om een versterker/toonregeling?
dan is die FKC absoluut geen noodzaak, en is er waarschijnlijk om produktietechnische redenen toen ingeduwd.

Op 15 januari 2022 18:25:55 schreef ritmeester:
[...]

Hmmm,... Lastig te kopen deze. Alleen op Ali en consorten zijn deze wel te vinden maar vertrouw ik niet. Nog even verder zoeken.

Het lijkt er op dat je probeert de originele onderdelen te vinden. Ik weet niet wat je wilt bereiken, maar een goede foliecondensator zal gewoon voldoen. Alledrie de laatste condensatoren zijn gewoon "folie-condensator, 0.01/0.22/0.033 uF en 63/100/160V".

Dat er een speciaal soort polycarbonaat in zit dat is interessant toen dit een halve eeuw geleden gemaakt werd. Je zult ook toen al mensen gehad hebben die zeiden: dat RIFA spul moet je niet hebben. Dus vandaar dat het er op staat, maar als je gewoon een werkende nabouw wil hebben dan verwacht ik niet dat dit uitmaakt.

Ik zou er niet zomaar een elco in zetten, maar een andere foliecondensator kan prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nog een doos vol met van die bejaarde condensatoren. Als je aan kunt geven, wat je nodig hebt, dan wil ik wel kijken, of die erbij zitten.

Piet

Sine

Moderator

En dan gaat het nog maar om C-tjes.

Heb je die TCA955 recentelijk nog ergens proberen te kopen?

Dat is serieus obsoleteum.

RAAF12

Golden Member

Op 15 januari 2022 19:33:43 schreef rew:
Dat er een speciaal soort polycarbonaat in zit dat is interessant toen dit een halve eeuw geleden gemaakt werd.

Uit noodzaak, anders werd de C te warm. In KTV thyristor afbuigingen oa. zaten ook speciaaltjes.

ERO MKP
Siemens MKH
Wima FKP-1

Neemt weinig ruimte in daarom bewaar ik het :-)
Maar er zijn personen die graag veel willen betalen voor oude condensators en aan sommige type condensators worden welhaast mythische eigenschappen toegeschreven. Tja, ik kijk en verbaas me :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 15 januari 2022 23:52:39 (34%)

maartenbakker

Golden Member

En in dat geval was polycarbonaat een tussenstap tussen papiercondensatoren en polypropyleencondensatoren. Polyester was daar echt not done (grote verliezen) en men wilde af van het papier. In kleinsignaaltoepassingen zal het ding niet heet worden, maar zullen er toch wel eigenschappen zijn waardoor ze specifiek voor 1 zo'n ding gekozen hebben tussen alle andere 'normale' condensatortjes in.

Op 15 januari 2022 19:33:43 schreef rew:
[...]
Dat er een speciaal soort polycarbonaat in zit dat is interessant toen dit een halve eeuw geleden gemaakt werd.

Ja en nee. 50 jaar geleden had je de keus tussen polyester en polycarbonaat. Alle andere condensatortjes zijn polyester, de goedkoopste keus. Die waren toen kennelijk niet goed genoeg op die plaats, en de huidige polyestertypes zijn niet anders van eigenschappen. Vandaar mijn opmerking dat polypropyleen soms vaak een prima vervanger is maar polyester niet. Polycarbonaat was duur genoeg dat het niet zomaar gebruikt werd. Polycarbonaat wordt niet meer nieuw gemaakt, maar slingeren nog genoeg rond in het wild - voor de echte puristen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 januari 2022 23:45:14 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

En polystyreen??
Die hebben een tegengstelde tempco, dus keramisch en polystyreen parallel/serie kan je TC~0 krijgen...

Bovendien goede hf-eignschappen.

Voor echte puristen heb je nog glas- en micacondnsatoren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Polystyreen is vooral temperatuurstabiel voor bijv. oscillators, maar bij 2 MHz en hoger heeft mica de voorkeur. Em bij HF en hoger wordt toch meestal keramisch gebruikt in combinatie met diverse TC's zodat uiteindelijk een stabiel product ontstaat en getest in de klima anlage. Fritjof heeft er ook e.e.a over geschreven. Zoals de keramische spoelvormen met ingeslepen windingbedding voor de draad :-)
Vrijlopende oscillators zijn wel iets uit een ver verleden. Met de IC techniek ,een PLL, kristallen in diverse opstellingen, GPS atom lock, DFC77 bouw je met eenvoudige middelen iets stabielers dan met een enkele C en spoel.

Tidak Ada

Golden Member

Het ging mij vooral om de combinatie keramisch plus styroflex, die TC nul kan benaderen. en truukje dat ik van iemand van de THD heb geleerd.
Niet voor oscillators, maar wel voor meetapparatuur.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 januari 2022 22:09:12 schreef Sine:
... Heb je die TCA955 recentelijk nog ergens proberen te kopen?
Dat is serieus obsoleteum.

Ik heb een paar jaar geleden flink gezocht naar deze TCA955 en heb toen op een soort groothandelwebsite in China (niet Alibaba) deze gevonden. Er stond duidelijk bij Old Stock. Navraag of deze origineel waren en het antwoord was ja. Dus maar een aantal gekocht en ze werken ook nog eens perfect.

I love it when a plan comes together !

Op dit moment heb ik het schema klaar en ga morgen de layout van de printplaat maken en de onderdelen plaatsen.

Aan allen die mij aangeboden hebben om deze benodigde oude condensatoren over te nemen dank ik hartelijk. Ik ga morgen kijken wat er nog te koop is.

Ik moet vijf van deze printplaten maken. :-)

I love it when a plan comes together !
Sine

Moderator

Mogen we ook weten wat het voor een nabouwsel is?

Of is dat supergeheim ;)

Op 16 januari 2022 18:39:26 schreef Sine:
Mogen we ook weten wat het voor een nabouwsel is?

Of is dat supergeheim ;)

Yep, supergeheim :-)

Het gaat om een motordriver van een oude Bauer SUPER8 filmprojector.

I love it when a plan comes together !
Hubie

Special Member

Het juiste soort condensator voor de juiste toepassing is best wel belangrijk.
Zo zweerde?zwoer? ik vroeger bij styroflex condensators in RTTY filters.De hoogste opslingering van de L-C kring kreeg je met styroflex condensators,daar kon geen enkel ander type condensator aan tippen,dat was gewoon meetbaar en zichtbaar op de scoop.Een Pocomtor AFR-2000 van fl.1500 en een PK-232 van fl.1200 bakte er bij fading of een zwak signaal diep in de ruis helemaal niets van.Mijn eigen b(r)ouwsel deed het dan stukken beter.Die bleef dan (meestal)gewoon meeschrijven.

edit\ik zie daar een µA709 op de print zitten,die was in de jaren 80 al bejaard. ;-)

RAAF12

Golden Member

Ja dat is mooi spul ik had ze ook in gebruik in een zelfbouw 35 MHz TTL counter, in de Xtal tijdbasis en werd afgeregeld op zero beat met de 10MHz USA zender! Toevallig dat ik die vanmiddag net open had gemaakt ivm de ingangstrap. Ik weet het schema niet meer te vinden. Er zit een LM733, 74F74 en een 74HCU04 op gaatjespertinax gemonteerd in.

Styroflex op de oscillatorprint.

Rely

Golden Member

Ik heb nog wel zo'n identiek C'tje voor je.

Afgelopen week de nieuwe printplaten mogen ontvangen en de onderdelen erop gezet.

De nieuwe printplaat is een "test-printplaat" om te zien of alles werkt. (Versie 1.1 is inmiddels in de maak.)

De nieuwe printplaat met nieuwe onderdelen werkt erg goed en zelf beter dan de oude printplaat. De motor loopt een stuk rustiger /relaxter. De aansturing van het toerental door middel van de photocel werkt ook perfect. Constant dezelfde toeren.

De motor heeft twee uur gelopen en we hebben met een infrarood thermometer de nieuwe printplaat in de gaten gehouden. Allemaal normale temperaturen. ± 30° . :-)

Dank voor het meedenken !!

Oude printplaat:

Nieuwe printplaat:

Testopstelling:

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Bauer was dus onderdeel van Bosch? Of lieten ze de elektronica door Blaupunkt maken ofzo?

Wel heel andere connectoren op de nieuwe print, maar ziet er netjes uit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 februari 2022 21:51:04 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Mooi resultaat, maar daar moet ontzettend veel werk ingekropen zijn om die print helemaal na te maken..
De oude print ziet er in goede staat uit.
Was het niet simpeler geweest om de fout op te sporen en de defecte component te vervangen?
Waarom deze omslachtige omweg?