Hi,
Er zijn nog maar weinig vakmensen aanwezig bij de omroepen wat microfoon technieken betreft...
Velen apen die microfoons plaatsen denken: dat trek ik wel recht met de DSP processing.
Een uitzondering is het praatprogramma in het Vondelpark op zondag morgen van WNL, goede microfoons en goed geplaatst.
Mel,
Ik denk ook dat uiteindelijk een condensator microfoon het beste is, maar dan wel één die vlak is wat responce betreft en geen sterk nabijheid effect heeft.
Ik spreek hier trouwens alleen over microfoons voor spraak toepassingen.
Shure SM81 is een mooie vlakke microfoon, maar je kan hem niet in je hand houden, voor dat gebruik is er te weinig demping voor handgeluiden aanwezig is.
Veel van wat men roemt bij Condensator microfoons zijn de resonantie verschijnselen van het capsel boven de 8KHz, want dat geeft "lucht" en ruimtelijkheid.
Kan je ook met je EQ doen, als je de ervaring, capaciteit hebt, door dit met zorg te doen.
hurricane
Gratis zou ik hem niet willen hebben die SM7B, geluid is moddervet en erg afhankelijk van de spreekafstand. 
Een microfoon voor vloggers en DJ's die graag erg groot willen "klinken", nouja ieder zijn ding zeg ik dan maar.
Ik hou van "schone" microfoons die reel zijn, en alleen waar nodig een beetje aanpassen.
Ruis bij dynamische en condensator microfoons
De ruis is meestal geen probleem als je een goede microfoonversterker hebt, die voor gebruik met dynamische microfoons is ontwikkeld.
Verder zijn de gene die de Shure SM7B gebruiken vaak een orale handeling met die microfoon aan het uitvoeren, dit voor hun "warme" sound.
Hierdoor heb je meestal voldoende signaal uit die microfoon om ruim voldoende dynamiek te halen.
Signaal verschil tussen dynamische en condensator type
Er is een vrij groot signaal verschil tussen dynamische systemen en condensator systemen.
Bij een condensator systeem zit er al een versterkertrapje ingebouwd dat meestal het niveau 20dB of meer hoger maakt dan een dynamische microfoon.
Hierdoor speelt de ruis van de microfoonversterker een minder grote rol bij condensator microfoons.
Kwaliteit van de microfoon registratie
Veel hangt af van de gene die de microfoon gebruikt(ik heb het hier dus over spraak) heeft de gene een goede microfoon techniek?
Meestal niet dichter bij dan 10cm spreken, want vooral bij cardioid microfoons treed een sterk nabijheids effect op.
Veel mensen zijn hardleers, in wat studio's had ik uitgezocht wat de beste microfoon opstelling was voor hun AKG C450 serie microfoons en de Rode NT3 voor het inspreken van boeken.
Ik heb toen bij dat bedrijf wat les gegeven aan de gene die de microfoons gebruiken om het geluid beter en constanter van kwaliteit te krijgen.
Na een maand of zo stonden de microfoons weer op de oude manier ingesteld wat positie en gain. eq betreft, en dan niet omdat ik geen gelijk had, maar gewoon uit gewoonte...
Groet,
Bram