Hallo,
al enige jaren brandt het airbag lampje in mijn Mazda 6 continu, de garage heeft destijds een foutcode uitgelezen, die aangaf dat o.a. de airbag controller unit (SAS of SRS unit in 'Mazda' lingo) defect zou kunnen zijn. Reparatie ging volgens de garage zeker 1500 euro kosten, zonder de garantie dat het probleem daarna daadwerkelijk opgelost was. Opmerkelijk genoeg is dit geen reden tot APK afkeur (volgens de RDW regels), dus ik heb de licht knierterige overweging genomen om dan maar zonder airbags rond te rijden. Ik vermoed dat sommige lezers zich hier niet in zullen gaan vinden
Ik heb destijds alle connectoren en bedrading gecontroleerd, maar vond geen afwijkende zaken.
Anyways. Ik heb recent de stoute schoenen aangetrokken, de module gedemonteerd en opengeschroefd (5-lobbige Torx, bitjes gekocht bij de AliExpress), een bedradingsschema van mijn Mazda bemachtigd en er met een labvoeding +12V prik op gezet.
De CAN bus uitgangen vertoonden op een scope geen activiteit, ik mat wat verder en kwam er achter dat van de dikke elco's die op de print zitten, er eentje is die slechts een klein beetje spanning voert (1V, tegenover 12V voor de rest):
Ik vermoed dat de IC'tjes op de print op +5V werken, en aangezien ik een klein spoeltje zie op de print, vermoed ik dat er iets van een switching down converter op zit. Ik zie evenwel geen switcher IC-tje, dus dan zou het discreet opgebouwd moeten zijn.
Ik heb geen schema, de PCB heeft geen silkscreen, en mist een duidelijk type/merk aanduiding, dus dit wordt -zo vrees ik- een uitdaging.
Vraag nummer 1: ik zie een componentje wat denk ik een diode is. Maar kom niets tegen op het typenummer:
Herkent een van jullie wellicht het symbooltje van de fabrikant ?
Groetjes, Roland.