Chinese generator om elektrische auto op te laden

High met Henk

Special Member

Op 16 januari 2022 21:48:22 schreef KellyDK:

[...]
Ik moet die generator ter plaatse krijgen, daar zit het probleem.

[...]

Daarom zeg ik huren. Bezorgen en ophalen zit daarbij in ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 16 januari 2022 21:29:47 schreef DJSmiley:
ah.. dat had ik niet gezien. Dat veranderd de zaak

In NL zijn we aardig verwend. Ik heb in een straal van 15km iets van 10 snelladers staan waarvan ook een deel 100KW+ is (4x Allego, een Tango en 3 Fastned stations)

er zijn hier in de regio ook snellaadstations waar de generatoren ook langs staan, puur omdat ze de benodigde voeding nog niet hebben liggen.

een autolader heeft een aarding nodig idd, echter ik heb nooit gemerkt dat een TT stelsel een probleem is. aarding hoeft niet hard aan de nul te hangen.

kan de auto wel laden op 3F? er zijn best wat EV's die maar op enkel 230V laden. wel 7kW haalbaar maar dan op 32A 230V.

denk dat een vouwfiets in de kofferbak gooien makkelijker is. auto in de ochtend bij EV aansluiten en na avondeten auto weer van de lader gaan plukken..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 januari 2022 21:56:00 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De auto kan wel degelijk op driefasen laden; tot 32A monofasig of 16A driefasig.

Als ik die generator moet gaan huren en daar laten afzetten kan ik evengoed met de taxi gaan kamperen...
Het zijn allemaal goedbedoelde reacties maar helaas nog geen enkele die inhoudelijk relevant is.

Wat zijn de risico's van zo'n benzinegenerator en heeft iemand het al geprobeerd? Dat is eigenlijk de enige vraag.

Op 16 januari 2022 21:50:43 schreef High met Henk:
[...]
Daarom zeg ik huren. Bezorgen en ophalen zit daarbij in ;)

Met een stinkende walmende vrachtwagen op diesel? :S

Toch begrijp ik TS wel een beetje. De situatie m.b.t. laadpalen is in BE is een stuk slechter dan hier in NL.

Ik begrijp het ook wel een beetje. Als ik zo'n auto zou hebben en ik heb een kampeertrip zou ik ook gewoon met mijn eigen auto willen gaan. Helaas is dat in dit geval dus wel wat lastig. In de situatie van de TS zou ik kijken naar een klein campertje ofzo.

Ik heb om soortgelijke redenen drie wagens. En kleine toyota die 1 op 24 loopt ofzo voor het korte afstandswerk en kleine uitjes. Maar doordat hij zo zuinig rijdt (bijna 800 km op een tank) blijkt de wagen ook meer dan bruikbaar voor verder weg afstanden en eventueel voor uitjes zoals die van de TS. Mijn tweede wagen is een diesel met 180 liter tank inhoud. Deze is voor de verre en zeer verre vakanties. De derde is een pretauto die op gas en benzine rijdt. Voor een rondje om de kerk.

Ik heb wel eens nagedacht over een electrische auto maar die zijn gewoon te duur. Mijn toyota kostte vorig jaar tweedehands 3K euro. Een electrische begint met een factor 10 meer. Ik denk dat de TS beter een tweedehands brandstof auto kan kopen in plaats van een agregaat. Een agregaat waarmee je een auto kan opladen is waarschijnlijk een factor X duurder dan een wagen.

Electrische auto's kunnen nu eenmaal nog lang niet wat brandstofauto's kunnen. Ja die vierhonderd PK is misschien leuk. Ik kan me echter geen situatie voorstellen dat je dat nodig hebt. Behalve misschien op verjaardagsfeestjes. Mijn wagen wagen met 68pk en een gewicht van 2,5 ton brengt me echt overal heen en ook weer terug.

Dus voor de TS: Sommige dingen zijn nu eenmaal echt moeilijk. Het huren van een auto is in jouw geval denk ik echt het makkelijkst.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 16 januari 2022 22:43:15 (32%)

Op 16 januari 2022 22:22:27 schreef KellyDK:
Wat zijn de risico's van zo'n benzinegenerator en heeft iemand het al geprobeerd? Dat is eigenlijk de enige vraag.

Kennelijk niemand, anders had je nu ongeveer wel een serieus antwoord op je vraag gekregen.

Sine

Moderator

Tja, het gaat ook een beetje voorbij aan het doel, dus dat is niet zo vreemd natuurlijk.

Met de actieradius van zo'n accubak moet je toch een heel eind komen tegenwoordig, zo ongeveer dwars België door.

Is er werkelijk niemand in de buurt van het terrein die je zou kunnen ompraten om een 230v aansluiting te lenen ? Ook al gaat het dan op 3.7 kW snelheid, het scheelt een hoop gezeik. Voor een doos wijn koopt een mens vrienden.

Het is eerder uit hobbyisme dat ik naar een generator aan het kijken was, temeer omdat we er waarschijnlijk toch één gaan kopen.

Waarvoor wil je die generator dan nog meer gebruiken? Als het thuis voor noodgevallen is heb je een probleem als het noodgeval optreed. De goedkopere generatoren doen het dan vast niet.

High met Henk

Special Member

Als die aarding zo moeilijk is knoop je die toch bij de agregaat bij de nul??

Desnoods sla je nog een stalen pen de grond in. Werken zal het wel.

Echter zoals al vaker gezegd. Die Chinese brol is zo defect.. dus 6 uur laden... Succes.
Mijn Chinese omvormer haalde de 30 minuten nog niet..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Maar wat is het concrete risico volgens jullie? De auto kan driefasig met 6A laden, zo'n 4kW dus. Stel dat de generator dat aankan, wat zou er dan met de auto kunnen mislopen?

Er zwerft hier nog zo'n kleine Chinees. Doet iets van 1kVA ofzo. De spanningsregelaar van dat ding staat lekker te PWMen. Dat is handig voor de dissipatie aldaar. Maar in hun wijsheid hebben de makers wel verzonnen dat dat op een relatief lage frequentie gebeurt: iets van 800Hz. Gemiddeld komt er wel iets van een sinus uit. Maar wel met een paar forse stappen erin. Elke C die *iets* met de voeding te maken heeft, zal niet dat doen wat de maker van de voeding verzonnen heeft.
Dit ding is ooit eens aan komen wandelen. 'Er gaan dingen stuk die je er op aan sluit' (ja, duh...). Een oude (als in: zonder variabel toerental) boormachine of dergelijke gereedschap doen het er wel op. Maar iets met electronica erin er aan hangen is toch een beetje vragen om problemen.

Kennelijk niemand, anders had je nu ongeveer wel een serieus antwoord op je vraag gekregen.

Een aantal jaren geleden in Scheveningen. Iets met een hoop mensen in de haven aldaar. Gemeente Den Haag wilde goede sier maken met 'electrische bussen'. Zag er leuk uit. Nog geen km verderop stonden een paar dikke generatoren te brullen. Want de actieradius was slechts iets van 150km en de hele dag pendelen op 1 lading ging niet.
Die hebben er blijkbaar ervaring mee. Maar ja, dan wel met een serieuze generator. En geen benzine.

Wat zijn de risico's van zo'n benzinegenerator en heeft iemand het al geprobeerd?

Ik heb het al een paar keer omschreven: je zult je genny wat moeten over dimensioneren. Daarnaast ff opletten wat er uit komt - zeker bij een budget-chinees (zowel qua vermogen als de golf vorm). Als dat allemaal klopt, dan zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen werken. Zelf geprobeerd? Nee. Zolang de actieradius zo vreselijk beperkt is en 'laden' langer duurt dan zeg 5 minuten, is een electrische auto voor mij niks meer dan speelgoed. Voor het rondje om de kerk heb ik een fiets.

Op 16 januari 2022 14:23:27 schreef KellyDK:
In de zomer ga ik een aantal dagen kamperen op een scoutsterrein waar geen (vaste) elektriciteit is. Ik heb al eens op chargemap en de plugsurfing kaart gekeken waar in de buurt oplaadmogelijkheden zijn en dat ziet er niet goed uit. Als er al iets is, is het minstens 10 km verderop en is het een 11kW aansluiting waarbij mijn auto een uur of 6 zal moeten bijladen.

Dus...
je neemt een plooifiets mee in de koffer.
Je rijdt naar dat oplaadpunt 10 km verderop, je plugt je wagen in. Je fietst terug. 10 km@20km/h is 0.5u rijden.

en een uur of 5 later fiets je terug, en je brengt je batterij op wielen mee terug.

Klaar.

Tidak Ada

Golden Member

Kan iemand mij uitleggen, waarom die generator een modified sinus maakt? Lijkt me erg ingewikkeld, want de dynamo/alternator geeft toch sowieso een sinus af? Of is het een 12/24V DC generator in combinatie met een omvormer met modified sinus uitgang?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Mijn beste vermoeden is dat de makers van zulke generatoren niet aan een bepaald motortoerental gebonden willen zijn, en bovendien een zo klein mogelijke alternator of dynamo willen gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
joopv

Golden Member

Op 16 januari 2022 22:22:27 schreef KellyDK:
.... Wat zijn de risico's van zo'n benzinegenerator en heeft iemand het al geprobeerd? Dat is eigenlijk de enige vraag.

Je zou deze vraag ook bij de fabrikant / dealer van je auto neer kunnen leggen.

EricP

mét CE

Kan iemand mij uitleggen, waarom die generator een modified sinus maakt?

Ja hoor. Maarten Bakker geeft je al 1 mogelijkheid.
De 2de zal ik je geven: de stator en rotor zijn beiden spoelen. De ene wordt gebruikt als magneet ('het veld'), in de andere wordt dan wat opgewekt.
Dat veld wordt geregeld - de uitgangsspanning probeert men min of meer stabiel te houden bij een wisselende belasting. Doorgaans is dat gewoon DC waarbij de stroom die door 'de veldspoel' gejaagd wordt bepalend is voor de sterkte van het veld en daarmee voor de hoogte van de uitgangsspanning.
Die DC komt uit de spanning die opgewekt wordt (vandaar: die dingen hebben een kip-en-ei probleem bij starten. Ze moeten het doen op remanent magnetisme).
Je kunt de opgewekte spanning gelijkrichten (al dan niet na wat omlaag getransformeerd te hebben) en dan met een mooie lineaire serie regeling de veldspoel in douwen. Dan heb je een constant magnetisch veld (bij constante belasting uiteraard...) en wordt er een mooie sinus gegenereerd (die wellicht door de belasting weer wat vervormd wordt, maar dat is in deze ff niet relevant).
Een nadeel is dat de regeling vermogen dissipeert. Dat is wellicht niet handig voor het rendement, maar, en dat zal belangrijker zijn, het moet ergens heen. Ofwel: je moet koelen. PWM is de oplossing. Bij de bedoelde regeling loopt dat op slechts 800Hz ofzo. De bekrachtiging staat dus 'aan' of 'uit'. Als-ie 'aan' staat, dan is de gegenereerde spanning te hoog voor wat die op dat moment van de sinus zou moeten zijn. Staat-ie uit, dan is die 'te laag'. Gemiddeld klopt het. En veel minder dissipatie in de regeling...

Als je nou zegt: 'Dat is een waardeloze regeling'... Dan ben ik het helemaal met je eens. Het chinese brol-ding werkt echter wel zo, waardeloos of niet.

Volgens mij zit er in een laadpaal ook nog wat elektronica, kortom naast een generator mag je dus ook nog het laadpaalstuk mee gaan slepen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Neu. Er zijn zat 'laadkabels' te vinden weet gewoon een stekker aan zit. De 'kabel' bepaalt dan hoe veel stroom er getrokken mag worden (ofwel: er zal wel een chippie in zitten wat zegt... etc.).

Semtexx

Golden Member

Lees het instructieboek van de auto er eens op na. Grote kans dat het daarin afgeraden wordt en je daarmee je garantie op de auto ook nog eens op het spel zet.

De hoogvolt laadunit in de auto zelf is een duur en potentieel gevoelig stuk elektronica en daar zou ik geen Babi Pangpang lader of generator aan durven hangen.

Ervan afgezien dat de auto die generator in de kortst mogelijke tijd compleet onderuit trekt of de auto in het beste geval een storing geeft en helemaal niet wil laden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 januari 2022 12:54:59 schreef Roland van Leusden:
Volgens mij zit er in een laadpaal ook nog wat elektronica, kortom naast een generator mag je dus ook nog het laadpaalstuk mee gaan slepen.

Een paar jaar geleden had ik gelegenheid om zo'n openbare laadpaal van binnen te bekijken (hij stoorde op een navigatiefrequentie).
Er zat een gps-ontvanger in voor de exacte tijd, en spullen om de pasjes van klanten te lezen en aan te slaan voor de verbruikte stroom.
Maar het eigenlijke laadcircuit was - behalve natuurlijk nog een soort uitgeklede slimme kWh-meter - alleen een stevig relais.

(Het was trouwens het gps-printje dat stoorde. Met uit- en weer stevig inpluggen van de coaxplugjes was de straling van de local oscillator weer onhoorbaar. Blijkbaar straalde een kabeltje doordat de massa niet hard genoeg was. Met de spectrum analyzer en kleine testantenne was dat een peulenschil om te vinden.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 17 januari 2022 13:25:26 schreef EricP:
Neu. Er zijn zat 'laadkabels' te vinden weet gewoon een stekker aan zit. De 'kabel' bepaalt dan hoe veel stroom er getrokken mag worden (ofwel: er zal wel een chippie in zitten wat zegt... etc.).

TS wil driefase; die zijn wat zeldzamer, maar wel te vinden. Niet voordelig...

https://www.laadkabelwinkel.nl/khons-mobiele-lader-type-2-naar-cee16-5…

mel

Golden Member

Op 17 januari 2022 13:35:15 schreef Frederick E. Terman:
[...]Een paar jaar geleden had ik gelegenheid om zo'n openbare laadpaal van binnen te bekijken (hij stoorde op een navigatiefrequentie).
Er zat een gps-ontvanger in voor de exacte tijd, en spullen om de pasjes van klanten te lezen en aan te slaan voor de verbruikte stroom.
Maar het eigenlijke laadcircuit was - behalve natuurlijk nog een soort uitgeklede slimme kWh-meter - alleen een stevig relais.

(Het was trouwens het gps-printje dat stoorde. Met uit- en weer stevig inpluggen van de coaxplugjes was de straling van de local oscillator weer onhoorbaar. Blijkbaar straalde een kabeltje doordat de massa niet hard genoeg was. Met de spectrum analyzer en kleine testantenne was dat een peulenschil om te vinden.)

Waar heb ik dat pas gelezen? In Electron?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb een laadkabel vergelijkbaar met die in de link van Sjepr. Schermlayout is ietsje anders maar waarschijnlijk zit er hetzelfde in:) Ook een Chinese trouwens, voor minder dan de helft van de prijs op die link. Voor zover ik het begrijp gebeurt het beperken van de laadstroom trouwens door de auto; de laadkabel vertelt gewoon aan de auto hoeveel stroom die mag trekken.

In de handleiding van de auto staat zelfs dat je geen andere kabel dan de origineel bijgeleverde mag gebruiken... Er staan bij wijze van spreken meer disclaimers dan uitleg in.

De lader in een auto is toch in essentie een schakelende voeding dacht ik, dus zou die een probleem maken van een niet helemaal perfecte sinus? Ik zou net verwachten dat bv een niet-geregelde boormachine of een koelkast minder gelukkig wordt van een blokgolf dan een schakelende voeding, waarbij het eerste wat gebeurt toch het gelijkrichten van de wisselspanning is. Met een blokgolf moet je al niet afvlakken :)

Dat van die goedkope spanningsregelaar lijkt inderdaad wel te kloppen; er zit volgens diverse filmpjes "iets" met een grote condensator in de alternator, aangesloten op de sleepringen van de rotor. En het geheel is afgezekerd met een 6A automaat dus laden aan 6A zou wel heel krap worden.

De elco's in je 'schakelende voeding' zijn berekend op een rimpelspanning van 100hz. Bij een rimpel van een paar honderd hertz hoger, zal er ook een veel hogere rimpelstroom lopen.

Dan worden ze warm en gaan ze stuk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 17 januari 2022 16:24:17 schreef KellyDK:
Met een blokgolf moet je al niet afvlakken :).

Daar kan je je nog wel eens vergissen.
Als je een 'modified' sinus hebt, dan is het signaal geen zuivere blokgolf maar een 'sinus' bestaande uit horizontale 'traptredes'. De meest eenvoudige 'sinus' bestaat uit drie trapjes, nl -325V, 0V +325V, dus zoiets:

code:


   +325V           +---+
                   |   |
      0V   -+   +--+   +--+   +-
            |   |         |   |
   -325V    +---+         +---+

Je ziet het al, Bij de flanken worden de afvlakcondensatoren met een 'oneindig' hoge piekstroom opgeladen om het ladingsverlies, die ontstaat gedurende de tijd dat de spanning nul volt is, te compenseren. Dat vinden die condensatortjes minder leuk dan het opladen met een zuivere sinus of zuivere blok.