En een roetfilter dan? Of een zandfilter?
Eh... je bedoelt een uitlaatgasfilter of een waterfilter? Zit in dezelfde hoek als 'koelpasta'. Dt spul koelt helemaal niet. De Engelsen (Amerikanen) doen het wel correct. 'Heat transfer compound'.
Hoe zou ik kunnen meten of het verwarmingselement daadwerkelijk het probleem is
Meten? Het meest voor de hand liggende is een 'megger', zo je wilt een isolatieweerstandsmeter. Bij gebrek daaraan zou je je kunnen behelpen met een multimeter. Als het zo slecht is, dan zegt die waarschijnlijk ook wel wat (maar dat hoeft niet)
en wat zou het anders kunnen zijn wat een aardlek veroorzaakt?
Ik ken de situatie bij jou niet. Ik loop wel al lang genoeg mee om 'het zal dit wel zijn' niet zomaar aan te nemen. Daar zijn al veel te veel mensen mee op hun m**l gegaan.
Als het nou geen moeite kost (omdat het geen werk is en je het toch hebt), dan kun je op de bonnefooi nog wel eens wat vervangen. Ik doe dat ook wel eens als ik een stukkie electronica op de pijnbank heb liggen waar niks 'spannends' op zit: vervang blind alles wat het probleem zou kunnen veroorzaken en 98% kans dat het weer werkt. Waarschijnlijk doe je van de 10 onderdelen er 8 of 9 voor niks. Uitzoeken welke 8 of 9 kost vaak meer dan blind vervangen. Als het dan toch gewoon 'grijpvoorraad' is...
Terug komend op het probleem: een aardlek kan ook veroorzaak worden door een kabel die klem zit (of gezeten heeft), het warm heeft, iets wat een beetje 'zweet' erboven en ik heb ook al eens een thermostaat vervangen die wat had staan vonken en de 'neerslag' daarvan was blijkbaar goed (genoeg) geleidend.
Daarnaast kan het ook prima zo zijn dat er (om het ff kort door de bocht te stellen) 'meer lekt' achter die ALS en dat jouw waterverwarmer alleen de bekende laatste druppel is.
Dus: het is voor de hand liggend dat je verwarmingselement de boosdoener is. Maar geen garantie.
Verder lijk je vrij redelijk bij dat verwarmingselement te kunnen. Als het ding dan de oorzaak is en vervangen moet worden, dan kun je het wellicht ook 'in situ' doen. Uiteraard moet het water er dan ook af, dat wordt niet beter.
In elk geval... succes!