Tocht vanuit onderkant binnenunit airco

Ik houd het op de condensslang in zwanehals model leggen en vullen met water...

bprosman

Golden Member

Op 15 januari 2022 21:52:46 schreef testman:
vaak boort men een gat van 50 of groter voor de leidingen. dat word vaak niet afgedicht achter de unit, dus kan tocht geven via de spouw ja. kap binnenunit eraf en purren zou dat ook oplossen.

De airco's die ik hier in de buurt geinstalleerd zie worden gebruiken ze een muurdoorvoer. Valt er weinig te tochten.

https://www.aircodruten.nl/product/muurdoorvoer/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KGE

Golden Member

Op 16 januari 2022 19:25:09 schreef bprosman:
[...]
De airco's die ik hier in de buurt geinstalleerd zie worden gebruiken ze een muurdoorvoer. Valt er weinig te tochten.

[bijlage]

https://www.aircodruten.nl/product/muurdoorvoer/

Lijkt mij juist een prima kandidaat voor tocht als dat gat niet goed gedicht is...

bprosman

Golden Member

Op 16 januari 2022 19:30:49 schreef KGE:
[...]
Lijkt mij juist een prima kandidaat voor tocht als dat gat niet goed gedicht is...

Maar niet door de spouw.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Met buitenlucht lijkt mij nog erger.
Tocht in de spouw? Isolatie meneertje.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Altijd beter dan twee gaten van dezelfde maat.

Ik heb er hier ook een pijp in gezet, al was het maar omdat doorvoeren dan makkelijker is, en daarna dicht gepurreriseerd ;)

bprosman

Golden Member

Op 16 januari 2022 19:56:29 schreef flipflop:
Met buitenlucht lijkt mij nog erger.
Tocht in de spouw? Isolatie meneertje.

Een beetje installateur "purt" en aan de buitenkant ook een deksel met goot op.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

zo'n muurdoorvoer heb ik nog niet veel gezien, ellende met lg airco's na ophangen echter wel, hoor en zie vaak dat er iets mist of krom is of kapot na ophangen. nu is dat gat ook niet moeilijk dicht te krijgen, wat oude lappen in het gat duwen werkt ook al. tocht via de 19mm afvoer lijkt me ook moeilijk, tenzij de wind er precies op staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oke, danke, ik laat weten wat wordt gedaan door installateur.

Nog een vraagje, kan doordat het boorgat niet gevuld is resonantie ontstaan of te wel beter hoorbaar?

Vanmorgen installateur geappt met de vraag of hij een muurdoorvoer heeft gebruikt,en iets waar ik zelf blindelings vanuit ben gegaan,nog geen reactie hierover gekregen.
En zoals iemand hier schreef over LG binnenunit problemen,deze hebben wij dus ook gehad,kap kapot-motor ventilator kapot.
In juni geïnstalleerd en vorige week eindelijk vervangen,heb wel leverancier en LG hiervoor moeten inschakelen, er is een onafhankelijke installateur komen kijken on te beoordelen of onze klachten terecht waren,en dat waren ze, alleen op dat moment helaas vergeten te melden van de tocht.

fanmotor binnen die stuk was ook pas gehoord van een unit uit medio 2021, magneet was losgekomen van de motor schijnbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Komt de condenswater afvoer in een open uitgang uit, of word dit (koude)water over de condensor gestort(nakoeling)?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

condensaatwater komt uit de lucht en slaat neer op je verdamper in de binnen unit, als ie koelt. Valt in een gootje onder de verdamper en dat moet afgevoerd worden via een buisje naar buiten. aangezien er geen pomp inzit voor dat doel, gaat dat buisje altijd naar beneden.

Shiptronic

Overleden

Ja naar beneden idd, maar soms kan je dat koude water ook gebruiken om de condensor extra te koelen en het water te verdampen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 januari 2022 18:42:29 schreef Shiptronic:
Ja naar beneden idd, maar soms kan je dat koude water ook gebruiken om de condensor extra te koelen en het water te verdampen.

Niet bij een split, aangezien binnenunit en buitengroep weg van elkaar staan.

Bij monoblokairco's wordt de "splasch" methode idd wel toegepast, ... vooral om van dat water af te raken :-) (de rest is een mooi excuus)

Op 17 januari 2022 20:05:58 schreef kris van damme:
[...]

Niet bij een split, aangezien binnenunit en buitengroep weg van elkaar staan.

Bij monoblokairco's wordt de "splasch" methode idd wel toegepast, ... vooral om van dat water af te raken :-) (de rest is een mooi excuus)

precies ja, water verdampen wat ook weer hogere luchtvochtigheid oplevert, maar dan draait de airco toch nog meer? idd en rot de alu condensor weg..

je hebt ook airco's die op alleen water koelen, waterleiding over de condensor heen. vreet veel water tenzij je een beek langs het huis hebt lopen en de binnenunit in de schuur wilt zetten ofzo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 17 januari 2022 20:05:58 schreef kris van damme:
[...]

Niet bij een split, aangezien binnenunit en buitengroep weg van elkaar staan.

Bij monoblokairco's wordt de "splasch" methode idd wel toegepast, ... vooral om van dat water af te raken :-) (de rest is een mooi excuus)

Waarom niet, de condens slang loopt vaak met de Pers/retour leiding mee en die eindigt/begint bij de buiten unit(condensor/compressor)

En excuus? vergis je niet in het koelvermogen van (koud)water tov. een beetje lucht.

Op 17 januari 2022 20:49:07 schreef testman:
[...]

precies ja, water verdampen wat ook weer hogere luchtvochtigheid oplevert, maar dan draait de airco toch nog meer?

Nee condensor staat buiten en heeft dus geen invloed op de vochtigheid in de te koelen ruimte.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 17 januari 2022 21:09:25 (30%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 januari 2022 21:05:48 schreef Shiptronic:
[...]

Waarom niet, de condens slang loopt vaak met de Pers/retour leiding mee en die eindigt/begint bij de buiten unit(condensor/compressor)

En excuus? vergis je niet in het koelvermogen van (koud)water tov. een beetje lucht.

[...]

Nee condensor staat buiten en heeft dus geen invloed op de vochtigheid in de te koelen ruimte.

in geval van een monoblok dus niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2022 21:05:48 schreef Shiptronic:
[...]

Waarom niet, de condens slang loopt vaak met de Pers/retour leiding mee en die eindigt/begint bij de buiten unit(condensor/compressor)

de buiten unit staat vaak boven de binnenunit, en die dingen hebben geen condenspomp.

Op 17 januari 2022 21:05:48 schreef Shiptronic:
[...]

En excuus? vergis je niet in het koelvermogen van (koud)water tov. een beetje lucht.

Ja, er zit wat energie in dat water maar sowieso moet de condensor berekend zijn om het enkel met lucht te kunnen doen..n. , En een te koude condensor is helemaal niet goed.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Blijft lastig.
(Bijna) Elke airco tocht als hij aan staat.

Niet klagen over PUR.
Ik ken geen beter materiaal dat elk kiertje perfect afdicht, ook spouw.
Werkt prima, ook als je (bij splitunits) verschillende leidingen door een muur moet voeren.
En, isoleert ook nog eens goed.

Een deel van de werking van een Airco is gebaseerd op het ontvochtigen van de ruimte.
Als het minder vochtig is lijkt het minder warm (benauwd).
Condenswater van de verdamper moet je dus afvoeren voor een optimaal resultaat, en niet weer de ruimte in laten verdampen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 17 januari 2022 22:27:02 (33%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 17 januari 2022 22:09:53 schreef Sine:
Alleen IS dit geen mono.

en vrijwel geen enkele moderne airco heeft nog het water verdamp systeem. water naar buiten afloop of met pompje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Ik geloof niet dat ik ergens anders beweerd heb :)