Vraag over 3 krachtstroom

Hallo,

Even een vraag over krachtstroom daar ben ik niet helemaal in thuis.

Ik zit nu in een prive vakantiehuis in Duitsland en daar werkt onze watervoorziening (24kw) op krachtstroom. 3x fase en een aarde komt aan bij onze doorloop water verwarming.

Die is 4 jaar geleden vervangen door een duitse installateur. Maar in de winter is het water lauw in de zomer wel iets beterder dan is de koud water toevoer uiteraard ook veel warmer.

Dezelfde installateur is al 2x terug geweest en hij is nu stuk zegt hij. Maar ik vertrouwde het ergens niet.

Soms deed hij het namelijk wel goed en neemt hij wel 19-21kw

Maar meestal dus niet en dan zit hij op 11.000 watt aan verbruik.
Als het verbruik maar 11kw is kan ik ook straffeloos 1 stop (fase) eruit draaien dan bleef de werking ook gelijk.
Dit ging alleen met L1. bij de anderen L2 en L3 stopt hij wel meteen.

Wat mij op viel is dat de aansluiting dat de L1 en L2 omgedraaid waren. Dus L2,L1,L3 als volgorde op het apparaat als ik die daar meet met elke keer 1 stop erin.

Kan dit invloed hebben op een goede werking bij dit soort apparaten? En past dat misschien ook met meestal 11kw en soms wel 20kw.

Nu heb ik de eerste 2 fase omgedraaid en lijkt hij even goed maar dat doet hij wel vaker een paar keer. Kan het hier aan gelegen hebben?
Nu werkt het apparaat ook niet meer met 1 fase minder en valt hij altijd uit ik 1 van de stoppen eruit draai.

Heb het verbruik afgelezen van de slimme meter en de volgorde aangehouden van binnenkomst na de meter.
Er zitten 3 hoofdstoppen van links naar rechts verwacht dat de linker L1 is en zo verder.

Aansluitschema heb ik bijgevoegd.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je het over een doorstroomboiler?
Dan is de fasevolgorde niet van belang.
Wel moet je 3 fasen hebben.

Geef het merk en type op, dan weten we vast wel meer

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Ik denk een slechte verbinding ergens...
Het zijn gewoon dikke weerstanden, die trekken zich geen biet aan van een fasevolgorde....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dat is heel jammer ;(

Doorloop boiler inderdaad Het is een Stiebel Eltron DHB 24 st

Hoopte het even omdat op het bijgevoegde plaatje in het midden wel een L1 l2 en L3 volgorde had. En hij het even goed lijkt te doen.

Maar weet uit ervaring dat dat vaker gebeurt.

Nu heeft hij echt wel alle 3 fases nodig vroeger werkte het ook met 1 fase er tussenuit. Dan wel met lauw water maar hij liep dan wel door. De werking is nu wel anders..

Zal inderdaad ergens een onderbreking zijn. Je kunt met een stroomtang op diverse plekken de 3 fasestromen meten. Die moeten ongeveer gelijk zijn.

Andere methode: spanning er af en met een universeelmeter op weerstandbereik kijken of je overal doorgang hebt.

Staat er 400 Volt tussen de fasen ? Als je 2x L1 en 1x L2 binnenkrijgt, dan gaat de boiler op halve kracht en één van de L1 draden losmaken maakt dan geen verschil. Maar het losmaken van die ene L2 draad doet de boiler stilvallen.

Bij de boiler meet ik bij alle fases onderling altijd wel 400 volt dus dan heb je L1,L2,L3 afzonderlijk. Maar dat was voor ik de L2 en L1 omwisselde ook zo elke ingang zijn eigen Fase.

Toen liep hij ook enkel op twee fases inderdaad dan wel op halve kracht ongeveer. L1 kon er uit 2 en 3 niet.

Nu loopt hij alleen nog maar als hij alle 3 de fases heeft en ook nog steeds op volle kracht.(tot nu toe dan) ergens nu 1 fase minder en hij stopt volledig.

Leek me even een fix qua waarneming dan, en passend bij de L1,l2,L3 volgorde die stond op het aansluitschema die nu gecorrigeerd was.

Hoopte dat dat ook enige elektra technische logica had met dit apparaat en de fases idd op de juiste volgorde moest.

Denk ook wel dat jullie gelijk hebben op het apparaat zelf staat geen fases aangegeven.

Hij zal binnenkort wel weer eens stoppen of op halve kracht gaan lopen.

Je hebt volgens het schema 4 elementen =24/4= 6KW per stuk. Zit er een standenschakelaar op?
Als je het volle vermogen wilt moet je 1 en 2 doorverbinden of dat zit in de schakelaar. als er ook een stuurstroom circuit op zit op fase 2 en3 zal het apparaat niet werken als er een van deze zekeringen uit is. zie de handleiding!!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Jullie hadden jullie gelijk en hij valt helaas weer terug naar 11 kw.

Ook loopt hij dan weer door op een fase minder nr 3 dit keer.
Er zit wel een schakelaar op maar die stelt de temperatuur in in 3 standen, officieel tot de graad nauwkeurig.

Denk dat we dan misschien maar een nieuwe installateur laten kijken, of de boiler zelf is stuk of inderdaad ergens een breuk of slechte verbinding.

Dat van 1 en 2 doorverbinden vind ik wat een spannend idee, krijgt de rest van huis dan ook geen 400 volt?
Het is wel zo dat het een 24kw boiler is die ik nog nooit hoger zie dan 19-21 kw meestal 19

Al had ik eerst wel het idee dat de installateur een verkeerde boiler besteld had.

Voor deze boiler hing er een 18kw variant in, hij was ook maar afgezekerd op 3x25 amp. De hoofd voor zekeringen na de meter was ook maar 3x35 amp.

Dus dacht dat hij dat later pas na de bestelling en installatie gezien had en hem toch kwijt wilde. En hem maar geknepen had, alleen geen flauw idee hoe. Op de meter staat 60amp en ik denk dat de stroomleverancier 3x63 ampere of hoogst waarschijnlijk hoger gezekerd is.

Dat moet een officiele installateur wel weten lijkt mij.
Later dacht ik dat dat een vroeger bewoner of wij de hoofdzekeringen verlaagd hebben naar 35 omdat die makkelijker te verkrijgen zijn.

Ik heb ze zelf net weer verhoogd naar 63 en de 35 zoals zou moeten voor de boiler zelf. 63 amp. is vrij standaard hier en zaten er vroeger ook in.

Shiptronic

Overleden

Op 17 januari 2022 15:44:01 schreef Hunebedbouwer:
Je hebt volgens het schema 4 elementen =24/4= 6KW per stuk. Zit er een standenschakelaar op?
Als je het volle vermogen wilt moet je 1 en 2 doorverbinden of dat zit in de schakelaar. als er ook een stuurstroom circuit op zit op fase 2 en3 zal het apparaat niet werken als er een van deze zekeringen uit is. zie de handleiding!!

4 elementen waar er maar 3 van gebruikt worden? Aansluiting 1 schijnt loos te zijn

24/3 = 8 KW per stuk ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

4 elementen lijkt mij onlogisch.

3 is logischer bij 3 fasen, met 3 elementen in ster. Dan heb je namelijk ook geen nul nodig.

Ja, of 6kW per stuk. Maar dan kan je het nooit "netjes" verdelen en binnen de 35A blijven. Ik snap niet hoe men kan denken dat eea kan werken....

63A wordt al "krap" voor 4 elementen van 6kW per stuk. Volgens mij heb je dan meer dan 50A op minstens 1 fasedraad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

deze doorstromer regelt zichzelf bij, is er dus te weinig doorstroming dan schakelt het ding naar een lager vermogen. ik zou zeggen, dicht wat gaatjes in de douchekop en hebt warmer water met meer druk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2022 18:06:27 schreef rew:
Ja, of 6kW per stuk. Maar dan kan je het nooit "netjes" verdelen en binnen de 35A blijven. Ik snap niet hoe men kan denken dat eea kan werken....

63A wordt al "krap" voor 4 elementen van 6kW per stuk. Volgens mij heb je dan meer dan 50A op minstens 1 fasedraad.

24kW is, mits gelijk verdeeld over de fases, zo'n 35A per fase.

Maar idd, met 4 elementen zullen er dus 2 op 1 fase zitten en dan zal die fase op 52A zitten (en de overige 2 op 26A)

Alleen de handleiding spreekt over een afzekerwaarde van 35A. Dat ontkracht al het gebruik van 50A op 1 fase

Bron: https://www.stiebel-eltron.de/content/dam/ste/cdbassets/current/bedien…

Bedankt voor het mee denken!

De eerste aan sluiting is de aarde en daarna 3 x L.
Verwacht niet dat hier iets extra door verbonden moet worden.

Het verwarmingselement waar het water doorstroomt heeft ook 3x een gelijke verdikking voor dan een weerstand per fase. Ik denk daarom niet dat er 1 blij word van dubbel stroom toevoer.

We laten wel naar kijken wat er naar mis is, misschien kabel vervangen of het apparaat.

Vermoed wel het laatste, bij een kabelbreuk lijkt het me wat minder wispelturig. In huis gebeurt het denk ik ook niet zo heel snel.
De enigste verbinding in die kabel had ik al opgegraven en na geschroefd maar zag er prima.

In het schema staat een "black box". 3 fasen erin, 4 weerstanden eruit. Wat gebeurt er in de box ? 4 weerstanden is raar. Wordt het afgenomen vermogen in meerdere stappen geregeld door het debiet ?

Op 17 januari 2022 19:42:06 schreef plankgas:
In het schema staat een "black box". 3 fasen erin, 4 weerstanden eruit. Wat gebeurt er in de box ? 4 weerstanden is raar. Wordt het afgenomen vermogen in meerdere stappen geregeld door het debiet ?

Volgens mij regelt hij dit elektronisch steeds bij en zou het daardoor ook veel zuiniger moeten zijn. 20% of zo iets dan de voorlopers van dit soort boilers.

Dan willen we de rest van de bedrading ook zien !

Op 17 januari 2022 19:48:31 schreef plankgas:
Dan willen we de rest van de bedrading ook zien !

Wat zou je willen zien? de aansluiting van hoe het nu zit met de boiler en bij de meterkast?

De rest zit achter de wanden. Met licht kan ik daar wel een plaatje van maken.

De meterkast kant kan misschien nog wel interessant zijn.

Daar zit op 1 van de drie fase een LAR (lastabwerfrellais) die schakelt de kachels (15kw) tijdens het douchen uit.
Van die LAR weet ik onderhand dat hij niet werkt met deze moderne boilers.

Hij detecteert deze boiler niet als zware gebruiker en schakelt daarom niet goed, klappert en heel soms schakelt hij wel. Hij had dus bij installatie gelijk mee vervangen moeten worden. Algemeen bekend iets.
Dit in combinatie van het niet goed afzekeren van de installateur deed me twijfelen aan zijn kunde.

Ik krijg morgen de juiste binnen.
Dacht eerst dat dit misschien een oorzaak was, maar hij is er al tussenuit geweest en het euvel bleef toen ook nog.
Heel misschien nog wel een reden dat de boiler stuk ging al denk ik dat ook niet echt meer.

Op 17 januari 2022 19:51:34 schreef Bouwe:
[...]

Wat zou je willen zien? de aansluiting van hoe het nu zit met de boiler en bij de meterkast?

De rest zit achter de wanden. Met licht kan ik daar wel een plaatje van maken.

Waar wordt het vermogen afgeknepen ? In de Black Box of elders ?

Het kan zijn dat je oude die er eerst zat, 3 elementen van 6 KW 380 volt in driehoek had al was dan 25 Amp aan de lichte kant.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Moet je het niet aan de andere kant zoeken?
Gaat er niet te veel water door de doorstroomboiler?
Gebruik een waterbesparende douchekop.
Plaats een inregelafsluiter voor de boiler.

Kan ook nog je temperatuuropnemer niet goed zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)