roerwerk stoppen op instelbare stroom

hallo, als imker zoek ik een regelbare zekering , zodat ik zelf kan instellen wanneer de roermotor dient te stoppen met roeren op een door mij ingestelde ampere, zeg maar vermogen; kan en wil iemand mij daar in verder helpen ;; dank paul

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 januari 2022 23:40:56 schreef buckfast:
hallo, als imker zoek ik een regelbare zekering , zodat ik zelf kan instellen wanneer de roermotor dient te stoppen met roeren op een door mij ingestelde ampere, zeg maar vermogen; kan en wil iemand mij daar in verder helpen ;; dank paul

Motorbeveiligingsschakelaar.
Is dan nauwkeurig genoeg?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Buckfast, maak even een nieuw topic aan hier voor in plaats van het achter een antiek topic te plakken.
heb ik al gedaan ;-)

Het beste kun je voor wat jij wil een simpele frequentieregelaar met on-board PLC pakken.
Dan kun je bijvoorbeeld ook nog de maximale mengtijd instellen, en dus de stroom (= koppel) waarbij moet worden gestopt.

Op 18 januari 2022 08:39:28 schreef Toeternietoe:
[...]
Motorbeveiligingsschakelaar.
Is dan nauwkeurig genoeg?

Tenzij TS het bedoeld als beveiliging is dit niet erg handig denk ik. Het duurt een eeuwigheid voor die uitschakelt, en in ieder geval niet op de ingestelde stroom. Het kan wel soort van werken, maar echt praktisch is het niet.

uit een ander topic ter verduidelijking wat de bedoeling is:

Op 17 januari 2022 02:19:32 schreef buckfast:
hallo,, ja ik zoek eigenlijk al ruim een tijdje naar een soort sturing ; ho ja waarschijnlijk ben ik op de verkeerde plaats, maar dan kunnen jullie mij hopelijk toch verder door verwijzen of helpen, wat ik zoek is een sturing die mij kan detecterenn wanneer een motor een meerstroom, kracht, zeg maar watt nodig heeft om verder te kunnen draaien, ja instelbaar zodat ikzelf kan kiezen wanneer de motor mag stoppen; hopelijk was ik een beetje duidelijk; alvast dank voor alle raad en hulp: groet paul

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een Lyson roerwerk, al of niet met verwarming doet ongeveer wat je zegt. De temperatuur van de honing is in veel grotere mate beperkend dan de stevigheid. In tegendeel, des te meer geroerd, des te minder vast dat de honing wordt.

Zelf heb ik de 100 liter 400V uitvoering met verwarming. Het nadeel is dan weer de zo goede isolatie dat je de honing warm draait. Voordeel, te dikke honing kan je perfect opwarmen voor het verwerken.

Edit: daarstraks even snel geantwoord. Ik moest weg. Een andere manier is het toerental meten met een hall sensor. Zodra de snelheid onder een bepaald punt komt de motor uitschakelen. Op de Lyson is een 550W motor gemonteerd 1390rpm met een reductie 1/40.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 18 januari 2022 11:39:29 (19%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

'''

[Bericht gewijzigd door stortbak op dinsdag 18 januari 2022 16:53:56 (100%)

pamwikkeling

Special Member

@stortbak

"Al de andere opmerkingen zijn zoals gebruikelijk hier, niet bruikbaar."

Sorry hoor, maar ik vind dit wel niet netjes naar al de mensen die hier een stuk van hun tijd investeren om andere belangeloos te helpen.

En in relatie tot de berichten gepost in het verleden, blijft dit forum met de onbruikbare info, zelfs na 10 jaar, de interesse wekken van stortbak.
Vreemd.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 18 januari 2022 12:45:01 schreef stortbak:
[...]

Kijk eens rond naar een programmeerbare amperemeter als de

ENTES EPM 4
(zoek er dan een passende stroomspoel bij en klaar......)

Kan je de stroom instellen zoals jij vraagt.
Al de andere opmerkingen zijn zoals gebruikelijk hier, niet bruikbaar.

Op de video is die "meter" gebruikt om boven een geprogrammeerde grens een boilerelement aan of uit te schakelen.(als onder die grens)
Afhankelijk van hoeveel vermogen de zonnepanelen leveren.

https://www.youtube.com/watch?v=JMVbPpWFQaE

Hoeveel honing heb je al geslingerd en geroerd in je leven? Ken je überhaupt het kristallisatie proces van honing?

Uiteraard kan niet iedereen even onderlegd zijn als U. Van een cum laude geslaagde professor kunnen we uiteraard nog iets leren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

'''

[Bericht gewijzigd door stortbak op dinsdag 18 januari 2022 16:54:08 (100%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je niet eens weet hoe de textuur en viscositeit van honing wijzigt, hoe ga je dan 'DE' oplossing kennen. Een ampère metertje? En bij hoeveel ampère is je honing genoeg gecreemd? Plak daar dan eens een getal op. Een 2000W elektronische blauwe Bosch boormachine draai je op 2 dagen om zeep. In de praktijk vastgesteld.

Koolzaadhoning draai je nu nog probleemloos door en 4 uur later draait je roerder niet eens meer rond. Zo snel kan het gaan. Terwijl je Robinia pseudo Accacia wekenlang kan roeren. Het blijft precies water. Idem voor grote hoeveelheden meeldauw. Dezelfde honing met 16% vocht of 20% maakt ook al een wereld van verschil.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 18 januari 2022 15:40:44 schreef buckfast_beekeeper:
Als je niet eens weet hoe de

Wat ga je nou tegen mij tekeer?
TS stelt een vraag en ik geef daar antwoord op.
Dat JIJ vindt dat het met deze oplossing helemaal geen goede honing geeft, moet je ventileren aam de TS.
Ik geef alleen antwoord op zijn vraag: geef een apparaat dat ik kan instellen zodat bij een bepaald amperage de motor stopt.
Wat maakt mij het uit dat hij straks geen juiste honing krijgt, zijn idee om de motor te laten stoppen met mijn aangedragen oplossing werkt perfect.

Lees zijn vraag en bekijk mijn antwoord.
Laat de kwaliteit van de honing er buiten.

GJ_

Moderator

Stortbak: je kunt je ook netjes gedragen. Dat geldt niet alleen in dit topic maar in alle topics waar je je lomp gedraagt.
Als jij commentaar krijgt moet dat maar aan TS geadresseerd worden maar jij kan wel naar hartelust iedereen van commentaren voorzien.
Niet meer van die denigrerende opmerkingen graag, hou het netjes.

Oh ja, als je de taal-nazi uit wil hangen: niet hier. En bovendien heb je het nog bij het verkeerde eind ook.

Om wat voor stromen gaat het?
Er zijn wel relais welke bij een instelbare stroom een contact omschakelen, daar is natuurlijk met een los relais en start(en eventueel stopknop) wel iets mee te maken dat een motor aan blijft sturen tot de ingestelde stroom bereikt wordt.

https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/7/2700156414-jpg_2-600x600bw0c0q70.jpg
https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/AR12DX-230V.pdf
Bijvoorbeeld, heb er zelf geen ervaring mee.

GJ_

Moderator

Daar zal waarschijnlijk nog een timertje achter moeten.