Alternatief voor Klikaanklikuit

Ik woon op een boot.
Ik heb een Klikaanklikuit zender en ontvanger welke ik gebruiken bij onraad om vanuit mijn mandje (bed) de luchthoorn remote in werking stellen.

Vandaag ging de hoorn ‘zomaar’ af.
De hele haven natuurlijk op scherp daar de luchthoorn enorm veel decibels produceert.

Na enig onderzoek bleek de Klikaanklikuit ontvanger ‘aan’ stond.
Ik heb een reset gedaan en het werkt weer.
Maar ik durf de ontvanger des nachts en bij afwezigheid echt niet meer aan te zetten.

Is er een betrouwbaar alternatief?
Dank alvast!

Arco

Special Member

Neem een garage deuropener of auto deur opener. (die werken betrouwbaarder met 'rolling code')

Klik-aan kan natuurlijk altijd afgaan als er toevallig iemand in de buurt zit met dezelfde code.
Ik heb er in het verleden veel gehad voor de verlichting. Gebeurde regelmatig dat het licht 'spontaan' aan of uit ging.
Heb daarna ze vervangen door de (veel goedkopere) van Action. Die heb ik al 6 jaar en er is er nog nooit een 'vals' afgegaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zwave of Zigbee.

KAKU is leuk als het niets mag kosten, maar er zit geen 2weg communicatie in en je hebt meer kans op spontane triggers zoals je ervaren hebt.

Maar het meest betrouwbaar is gewoon een kabeltje met een knop. (Deurbel of desnoods een grote rode paddestoel)

Ik vraag me alleen af waarom je zo'n luchthoorn nodig hebt 'bij onraad'. Wat voor foute omgeving is dat dat je die nodig zou hebben?

Ik red me met de tips, dank daarvoor.

We liggen met regelmaat op Godvergeten plekken.
Het lijkt me handig om een teringherrie te kunnen maken indien opportuun.

Arco

Special Member

maar er zit geen 2weg communicatie in

Ik denk dat je met een luchthoorn al meer dan genoeg terugkoppeling hebt dat het gelukt is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je zoveel dB's gaat maken, dan is het wel zaak dat je iets behoorlijk betrouwbaars hebt (en dan is KIKA het minst geschikte dat je kunt vinden!). Ik zou dan toch eerder iets van een echte alarmcentrale nemen, die zijn daarvoor bedoeld. Of in elk geval iets met een vaste kabel.

Oh, ps, het was wel een mooie test natuurlijk. Hoeveel mensen kwamen je "redden"? Ofwel, je weet nu wat er gebeurt als er echt onraad is.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 14 december 2021 18:10:40 (20%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Een rolling code lijkt me voldoende.
Vergeet ook niet dat, behoudens een periodieke test, de apparatuur niet gebruikt wordt.

En ja, ik schrok me de tyfus.
Zag vanuit de ooghoek wat koppies draaien.
Maar ik wilde direct de oorzaak traceren.

KGE

Golden Member

De KaKu ontvangers van de eerdere generatie (dus met die wieltjes voor instelling van groep en nummer) hebben allemaal last van het Senseo syndroom: de seriecondensator vergaat langzamerhand. Eerste tekenen zijn: de ontvanger gaat nog wel aan maar wil slecht uit (spanning stort in bij aantrekken van het relais in de KaKu en daardoor wordt de ontvangst minder).
Verder zijn deze bij mij wel betrouwbaar gebleken.

De nieuwere generatie heeft een ander (veiliger) codeersysteem maar heeft ook de onhebbelijke neiging om bij stroomstoring weer in de programmeermodus te gaan. Is er een KaKu signaal in de lucht op dat moment dan neemt hij die code aan. Wanneer je bijvoorbeeld ook een IR melder van Kaku hebt is er dus grote kans dat alle ontvangers na een stroomstoring op de IR melder gaan reageren..

Is er een betrouwbaar alternatief?

Vergeet ook niet dat, behoudens een periodieke test, de apparatuur niet gebruikt wordt.

De KaKu ontvangers van de eerdere generatie (dus met die wieltjes voor instelling van groep en nummer) hebben allemaal last van het Senseo syndroom: de seriecondensator vergaat langzamerhand.

Voor iets dat altijd aanstaat en misschien ook nog moet draaien op een minder stabiele voedingsspanning zul je altijd wel een probleempje houden. Zowel dure als goedkope apparatuur zal op een gegeven moment defect raken waarbij goedkope spullen waarschijnlijk eerder gaan als de wat duurdere apparatuur. Apparatuur die specifiek voor een dergelijke toepassing is bedacht zal het ook langer volhouden.

In industriële omgevingen wordt apparatuur of onderdelen ervan die erg gevaarlijke processen en systemen bewaken elke paar jaar gewoon vervangen. Ook wordt alles bewaakt en zijn zijn er backup systemen die alles naadloos kunnen opnemen. Deze systemen worden zelfs maandelijks getest en omgewisseld. Dus de backup wordt dan het bedrijfssysteem en andersom. En dan krijgt het systeem elke maand een kleine onderhoudsbeurt. Elk jaar een grote beurt en elke vier jaar worden gewoon alle condensatoren vervangen door nieuwe.

De condensatoren zijn dan helemaal nog niet stuk ofzo. Maar hier geld zekerheid voor alles. Door jaarlijks meten van bijvoorbeeld de condensatoren van de wisselrichters weten we wel de mate van degeneratie en weten we dat het vervang interval ongeveer vier jaar is. Bij complexe systemen worden deze vervang en reparatie intervallen ook altijd door fabrikanten opgegeven. Sommige systemen draaien vanaf 1970 ofzo en dan weet weet je uit onderhoudsrapportages ook wel exact hoelang iets meegaat. Bij deze systemen is de hele stuur elektronica al een paar maal vervangen door helemaal nieuw.

Ik denk dat de TS als hij dat lucht alarm nooit meer zinloos wil horen ook zoiets moet doen. Dat goedkope kika spul bijvoorbeeld elke vier of vijf jaar vervangen door iets nieuws? Het spul is zo goedkoop dat dat denk ik makkelijker is dan het uit voorzorg vervangen van onderdelen.

Er is nu eenmaal niets dat eeuwig zonder enige toezicht meegaat. Zelfs de piramiden van Egypte niet. Daar hadden ze af toe het dak moeten vervangen dat er nu dus ook niet meer opzit.

Mooi verwoord.
Dat is ook de reden voor die maandelijkse test.
Dan heb je maximaal 1 maand lang geen werkend device.
Aanvaardbaar.

Op 15 december 2021 05:52:28 schreef KGE:
De KaKu ontvangers van de eerdere generatie (dus met die wieltjes voor instelling van groep en nummer) hebben allemaal last van het Senseo syndroom: de seriecondensator vergaat langzamerhand. Eerste tekenen zijn: de ontvanger gaat nog wel aan maar wil slecht uit (spanning stort in bij aantrekken van het relais in de KaKu en daardoor wordt de ontvangst minder).
Verder zijn deze bij mij wel betrouwbaar gebleken.

De nieuwere generatie heeft een ander (veiliger) codeersysteem maar heeft ook de onhebbelijke neiging om bij stroomstoring weer in de programmeermodus te gaan. Is er een KaKu signaal in de lucht op dat moment dan neemt hij die code aan. Wanneer je bijvoorbeeld ook een IR melder van Kaku hebt is er dus grote kans dat alle ontvangers na een stroomstoring op de IR melder gaan reageren..

De nieuwere generatie heeft het probleem met de condensatoren ook, plus dat er soms een zenerdiode mee gaat, die van mij gaan na 9 jaar trouwe dienst stuk voor stuk kapot. Na vervangen van de condensator doen ze het echter ook weer allemaal prima.

Een degelijk tijdrelais van 5 of 10 minuten maakt een 'oeps' moment bij afwezigheid minder eindeloos irritant.

De nieuwere kaku serie vind ik zeer betrouwbaar.

Een dubbele uitvoering maakt het nog robuuster, bijvoorbeeld kaku en goede draadloze deurbel.

Dubbel

[Bericht gewijzigd door K7Jz op woensdag 15 december 2021 16:01:04 (95%)

Welk nieuw KaKu type zou ik dan moeten hebben voor een potentiaal vrij NO contact?

Arco

Special Member

Voor dit soort doeleinden is een KaKu niet echt bedoeld of geschikt. Een AB voor garage of autodeur/alam kost niet veel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank allen.
Ik heb een veel verkocht Alie dingetje besteld met rolling code.
Dit gaat goed komen.

En done.
Alie heeft me een prima zender/ontvanger geleverd met rolling code.

Laat nog eens weten hoe betrouwbaar het echt was :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Over een jaartje ;-) daar de tijd dit zal leren.

https://i.imgur.com/yDMz8PP.jpg

[Bericht gewijzigd door Jazeker op dinsdag 18 januari 2022 20:35:26 (32%)