Wie kan dit regelpaneel repareren?

Het regelpaneel voor de twee keramiekovens van mijn vrouw werkt niet meer.

Zelf heb ik hier totaal geen verstand van en ik kan op het www geen geschikt adres vinden en vroeg mij af of er hier op Circuitsonline iemand is die de kennis en wil heeft om er eens naar te kijken. Wij wonen in de buurt van Sittard maar kunnen het paneel natuurlijk opsturen.

Ik voeg drie fotootjes van het apparaat bij:

dijkmane

Golden Member

begin eens met het controleren van die glaszekering

In no Sense, Nonsense

Ja die lijkt doorgebrand te zijn, maar dat gebeurd vaak niet zomaar. Als TS in de buurt van Nijmegen woont wil ik er wel naar kijken.

Gr,
Florick

expert in percussive maintenance

De glaszekering lijkt mij op het eerste gezicht in orde.
Ik zal morgen wel proberen ergens een nieuwe te kopen en dit exemplaar vervangen.

Ik woon in de buurt van Sittard

pietplof

Golden Member

Als je een zogenaamde spanningzoeker hebt kun je deze , voorzichtig, eerst op de ene kant van de glaszekering zetten en vervolgens op de andere zijde.
In beide gevallen moet het lampje branden en dan is de zekering in orde.

festina lente

Ja, snap ik maar helaas is er hier geen spanningszoeker in huis.
En zonder spanningszoeker wordt het klooien

pietplof

Golden Member

Tja met een natte vinger gaat het ook maar dat moet ik je uiterst dringend afraden.

Verder woon ik Drenthe en dat is ongeveer 3,4 uur rijden dat gaat het niet worden.
Er moeten kundige collegae in de buurt wonen (denk ik, hoop ik) maar die moet zich dan wel melden èn zin hebben.

festina lente
vergeten

Golden Member

Uitgaande van het topic onderwerp is dit iets voor vraag & aanbod!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik kan het apparaat altijd opsturen.

Vraag en aanbod?

pa3gws

Golden Member

Op 14 januari 2022 18:14:32 schreef JanNij:
Vraag en aanbod?

Yep links boven op de site onder het kopje navigatie.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Kan ik doen, opnieuw dit Topic starten in "Vraag en aanbod" maar dan lopen er twee tegelijkertijd. Niet handig toch?

pa3gws

Golden Member

Vraag en aanbod is een rubriek waar men advertenties kan zetten maar ook vragen naar mensen die reparatie ed kunnen uitvoeren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Opsturen is leuk, maar... Er hoort natuurlijk meer bij.
Als je een schema van die oven hebt, dan kan er wellicht iets. Wat ik op je foto's zie, is alleen besturing. Ik zie iets wat vermoedelijk de spanningsvoorziening voor daar is. En daarna iets wat waarschijnlijk wat meet en 1 of meerdere verwarmingselementen laat schakelen.

Als het helemaal niks doet, dan is de kans reëel dat het in dit paneel zit. Maar theoretisch is het ook prima mogelijk dat van de 6 veters er 2 voor 'verwarmen' zijn, 2 voor 'temperatuur' en 2 voor 'het wordt nu echt te heet'. Als je die gegevens niet hebt, dan wordt het gewoon zoeken.

Dus eh... iemand die er aardigheid in heeft en ter plekke kan gaan meten en eens uitzoeken waar die 6 veters aan zitten lijkt me handig. Kijk dan ook meteen even op er überhaupt spanning binnen komt in deze kast.

Met een beetje mazzel, is het alleen iets met de voeding. Verder lijkt er een controller op te zitten die vanalles aan tijden en temperaturen doet. Als daar de ellende zit... dan is de vraag vooral... 'waar'...

Helaas heb ik geen schema van de oven.

Wij hebben twee vrijwel identieke ovens, een grote en een kleine, en beide worden door het zelfde regelpaneel aangestuurd. De ovens hebben beide aparte bedrading, stekers, aansluitingen etc cetera. Op beide ovens werkt het paneel niet. We kunnen dus wel uitsluiten dat de externe voeding stuk is.

Ik wil er wel nakijken.
Ik woon in Heerlen dus dat is niet ver.

Je hebt mail...

mel

Golden Member

Ik woon in Venlo, dus keus genoeg. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Op beide ovens werkt het paneel niet. We kunnen dus wel uitsluiten dat de externe voeding stuk is.

Dat kun je pas als je andere paneel op beide ovens wel werkt... Maar goed, het idee is duidelijk.

Inmiddels heb je 2 mensen uit de buurt die wat willen doen, met een beetje mazzel is het een 'easy fix'.

Bert is bereid naar het regelpaneel te kijken.
Wordt dus vervolgd

Het paneel werkt weer.
Het probleem was de primaire (230 Volt) aansluiting op de print.
Rond de aansluiting van de print connector was een baantje verbrand,
Schoonmaken , een nieuw draadje en het werkt weer.

EricP

mét CE

TS heeft mazzel met zo'n service aan huis. Bij de leverancier was het ongetwijfeld 'een nieuwe printplaat' van minimaal 3 cijfers voor de comma geworden :)

mel

Golden Member

Blijft natuurlijk de vraag:hoe kan dat printspoor verbranden.. Zeker primair zal er niet veel stroom lopen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Vaak door een slechte soldering of mechanisch teveel kracht op de aansluiting tijdens het aansluiten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 januari 2022 07:41:46 schreef EricP:
TS heeft mazzel met zo'n service aan huis. Bij de leverancier was het ongetwijfeld 'een nieuwe printplaat' van minimaal 3 cijfers voor de comma geworden :)

als het al niet word: dat model is out of service, zijn geen onderdelen meer van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

5 sterren voor Bert!

Regelpaneel is weer prima in orde. Supersnel en vakkundig gerepareerd door Bert.

Allen hartelijk dank voor de adviezen en de aangeboden hulp.