180W SOX lamp met electronische ballast

Ik was op zoek naar een condensator voor een 180W SOX lamp maar deze zijn nergens meer te vinden (4.4uF 650V)
Nu las ik dat mensen voor de 18W SOX wel electronische TL ballasten gebruiken. Je hebt dan geen starter en condensator nodig.
Philips heeft voor de SOX lampen tm 91W ook wel electronische ballasten gemaakt maar niet voor de hogere wattages.
Nu kwam ik bij mijn zoektocht een 180W e-ballast tegen bedoeld voor UV sterillisatielampen. Deze heben echter (net als een TL buis) 4 aansluitingen.
Zou ik deze misschien ook kunnen gebruiken met een 180W SOX lamp met 2 aansluitingen?

Dat zal denk ik niet gaan, de brandspanning en ontsteekspanning van de lampen komen niet overeen.
Als je de ruimte hebt zet 2 condensatoren van 9 uF 450 volt (motor bedrijfscondensatoren) in serie, dit is dan als een van 4,5 uF 900volt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Zo'n germicidal lamp is waarschijnlijk een "gewone" UVC TL. Dus ander werkingsprincipe en ander VSA.

Sterker nog, er staat PL-L HO en T5 HO bij de lamptypes. Wel bizar dat je daar zulke stromen doorheen kunt jagen. Maargoed, lijkt dus compleet niet op SOX'en.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

sox heeft al een hogere ontsteekspanning, tl is compleet anders. er is niet voor niks al bijna geen reserve delen meer voor sox, dat type lamp gaat er ook uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 januari 2022 00:54:39 schreef Hunebedbouwer:
Dat zal denk ik niet gaan, de brandspanning en ontsteekspanning van de lampen komen niet overeen.
Als je de ruimte hebt zet 2 condensatoren van 9 uF 450 volt (motor bedrijfscondensatoren) in serie, dit is dan als een van 4,5 uF 900volt.

Daar zat ik ook al aan te denken idd.
Wel opletten dat ik de goeie krijg want motor startcondensatoren zijn absoluut ongeschikt.

Op 6 januari 2022 07:21:44 schreef testman:
sox heeft al een hogere ontsteekspanning, tl is compleet anders. er is niet voor niks al bijna geen reserve delen meer voor sox, dat type lamp gaat er ook uit..

Hoe kan het dan dat ik op meerdere plekken lees dat mensen fluorescentie ballasten gebruiken voor SOX?
In de VS is het vrij gebruikelijk om een Fulham Workhorse 5 (bedoeld voor TL) te gebruiken voor 90W SOX lampen en ik ken ook wel mensen die een 18W TL ballast gebruiken voor 18W SOX.
SOX valt in de categarie fluorescentielampen en heeft niet zo'n hoge ontsteekspanning nodig. SON (hogedruk natrium) wel.
Bij het ontsteken van SOX hoeft alleen het neon in de buis te gaan gloeien.
Dus "compleet anders" lijkt me wat overdreven.

de VS heeft wel maar half de netspanning die NL heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 januari 2022 19:47:13 schreef Nisei:
SOX valt in de categarie fluorescentielampen en heeft niet zo'n hoge ontsteekspanning nodig.

Uh nee. SOX is voor zover ik weet geen fluorescentielamp omdat er geen stof in de lamp aanwezig is die zichtbaar licht van een andere golflengte uit gaat stralen door aanstralen ervan met (zichtbaar) licht van een andere golflengte.
TL en SOX zijn beide gasontladingslampen, maar daar houdt de vergelijking ook wel op.

Op 6 januari 2022 19:47:13 schreef Nisei:
Bij het ontsteken van SOX hoeft alleen het neon in de buis te gaan gloeien.
Dus "compleet anders" lijkt me wat overdreven.

Ja en mag de lamp vaak niet heet opnieuw ontstoken worden, terwijl een TL-buis daar geen probleem mee heeft, heeft een TL-buis lang niet zo'n extreme opwarm-curve als een SOX lamp én heeft een TL-buis twee gloeidraden en daardoor 4 pinnen, terwijl een SOX-lamp er maar 3 heeft, omdat 1 aansluiting zowel voor het ontsteken als na het ontsteken gebruikt wordt. Toch wel 'compleet anders' dus.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Je mag SOX gewoon heet ontsteken.
Met een oude leak transformer (weet de nederlandse naam niet) lukte dat niet maar met de latere ballast+condensator+starter VSA's en e-VSA's is het geen probleem.
Maar goed, ik ben wel benieuwd en ga het gewoon proberen.
Bedankt iig voor jullie reacties.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 januari 2022 19:47:13 schreef Nisei:
[...]
Hoe kan het dan dat ik op meerdere plekken lees dat mensen fluorescentie ballasten gebruiken voor SOX?
In de VS is het vrij gebruikelijk om een Fulham Workhorse 5 (bedoeld voor TL) te gebruiken voor 90W SOX lampen en ik ken ook wel mensen die een 18W TL ballast gebruiken voor 18W SOX.
SOX valt in de categarie fluorescentielampen en heeft niet zo'n hoge ontsteekspanning nodig. SON (hogedruk natrium) wel.
Bij het ontsteken van SOX hoeft alleen het neon in de buis te gaan gloeien.
Dus "compleet anders" lijkt me wat overdreven.

Nouja, er zitten om te beginnen geen gloeidraden in een SOX. Ik kan me opzich voorstellen dat je met een inductieve ballast misschien wel iets kan, maar zou het met een willekeurige EVSA ook lukken zonder dat die in beveiliging gaat of gewoon niet aangaat? En zouden de brandspanning en -stroom van een 180W SOX nog dicht genoeg bij een 180W TL liggen? Of een T5 EVSA dan beter of slechter is durf ik ook niet te zeggen.

Ik denk inderdaad dat proberen de beste methode is, maar kijk wel uit dat de lampstroom ongeveer correct is, anders stook je de lamp misschien nog op als hij inderdaad gaat branden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Even een test gedaan met een 90W SOX en net zo'n type ballast voor UV lampen van AliExpress.
De lamp gaat probleemloos aan.

Electronische ballast geeft aan:
Lamp power: 55 - 95W
Lamp current: 0.8 - 0.85A

SOX 90W volgens de Philips specsheet:
Nominaal 91W 112V 0.82A
Dat valt dus mooi binnen de specs van de ballast.
Echter meet ik het volgende na een half uur opwarmen:

180V
0.45A
Verbruiksmeter geeft aan 83W

Vermogen is dus prima maar spanning is veel hoger terwijl stroom veel lager is dan wat er in de specsheet staat.
Raar want op die ballast staat dat lampstroom 0.8 - 0.85A zou zijn. Die ballast zou dan toch juist het voltage lager moeten houden om de stroom binnen dat bereik te houden?
Gaat dit de lamp ook stressen?

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het VSA geen mooie sinus geeft dus de meting mogelijk misleidend is.

Op papier komen de specs inderdaad wel heel netjes overeen!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank je Maarten
Ja ik wist dat er geen goeie sinus uit die ballast komt en daardoor de spanning met een multimeter niet te meten is. Maar geldt dat ook voor het meten van de stroom?