PG12856 LCD display (tijdelijk) vervangen voor PG12864

Goedendag!

Een van onze speaker management processors heeft sinds enige tijd van een niet leesbaar grafisch LCD display. Het begon ooit met een paar dode punten, inmiddels zijn er hele kolommen en rijen welke niet meer mee doen. Het is onmogelijk om hier nog mee te kunnen werken.

Het gaat om een PG12856 display van Powertip. Heb er inmiddels een behoorlijke zoektocht voor achter de rug en tot de conclusie gekomen dat een nieuw display onvindbaar is daar de productie al zeker 10 jaar geleden stop is gezet en eigenlijk alleen voor deze processor ontwikkeld is.

We hebben besloten dat deze processor gebruikt gaat worden voor spare parts. Echter zou het handig zijn om de speaker presets 1 op 1 te kopieeren naar een PC en in onze andere identieke speaker management te schieten.

Apparaat is voorzien van een RS232 poort, echter staat deze niet ingeschakeld. En inschakelen moet dus via het display, maar dat gaat nu niet meer daar het onleesbaar is.

Aangezien de 12856 niet te vinden is, had ik het plan om tijdelijks een 12864 display met identieke controller aan te sluiten. Zou dit werken? Nogmaals het is alleen bedoeld om de RS232 poort in te schakelen.

Gebruikte controller op de PG12856 is een S6B0107B/8A. Weet iemand toevallig een 12856 display wat hier op werkt?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Arco

Special Member

De KS0107/0108 is een veelgebruikte chipset.
Een 128x64 zal wel werken, alleen blijven er een paar rijen 'dood'...''https://www.buydisplay.com/2-9-inch-display-lcd-128x64-graphic-module-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Die settings zullen wel in EEPROM ofzo staan. Kun je die niet over zetten?
Andere insteek: trek een display uit een andere (je lijkt er meer te hebben als je iets wilt 'overzetten' en zet dat in deze.

Of je met een 'breder' display weg komt, hangt met name van de adressering af. Je zou elke regel een 'byte' verkeerd kunnen zitten. Als het ene identieke controller is, zou het ook zomaar goed kunnen gaan ('weet' de controller wat voor een LCD er aan zit?).

Iedereen dank voor de reacties!

@EricP: Een ander apparaat of los display is niet (meer) aan te komen. Te oud en de meeste zijn allang overleden. Onze andere processor is van een ander type met een ander display. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het apparaat op de hoogte is van het type display, het komt er op neer om het gewoon te proberen begrijp ik.

Zou DEZE module passen? Het zou gaan om een TN7108 controller welke compatible zou moeten zijn met de KS0107 en KS0108 lees ik op een aantal andere fora.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Arco

Special Member

Of 'ie past weet ik niet, werken zal hij wel (als die chips compatible zijn)
Wel opletten of je een 3.3v of 5v display nodig hebt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Die zal wel werken (er zit een ks0107 en 2x ks0108 op)
Is alleen vreselijk duur voor zo'n gedateerd display...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com