Waterdichte kabelboom maken (boottrailer)

Hoi,

ik ben bezig om een boottrailer op te knappen. De verlichting wordt permanent gemonteerd op de trailer en gaat dus onder water.

De verlichting heb ik inmiddels bij elkaar, allemaal IP68. Iedere lamp heeft een stukje kabel van 20cm.

Nu wil ik een draadboom maken met een aantal aftakkingen voor de markerings lichten, kenteken verlichting en linker en rechter lamp. Vergelijkbaar met dit:

Hoe kan ik deze aftakkingen maken in een kabel terwijl het geheel wel waterdicht blijft?
Het liefste zo compact mogelijk, ik heb eigenlijk geen plek voor meerdere verdeeldozen die met hars worden volgegoten.

benleentje

Golden Member

Of gewoon alles in 1 doos en dan maar wat meer lengte kabel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, die heb ik voorbij zien komen.

Dat werkt perfect om 2 draden waterdicht te krijgen, ik zit alleen met 3 draden (T-splitsing) die waterdicht moet worden.

Oftewel, 1 draad in de krimpkous aan de ene kant, 2 draden uit de krimpkous aan de andere kant.

Water kan dan natuurlijk makkelijk tussen de draden naar binnen lopen, op het punt waar 2 draden de krimpkous verlaten.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Of....
2 snoeren gebruiken naar je hoofdsteker.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

2 snoeren gaat niet het hele probleem oplossen vrees ik.

Ik heb:

4 markeringslichten
1 kentekenplaat verlichting
2 lichtunits

Dan zou ik al 7 losse, meeraderige, kabels naar voren moeten trekken.

Je kunt natuurlijk aan de kant van de 2 snoeren een flinke klodder hotglue uit je lijmpistool in de krimpkous spuiten en daarna onmiddellijk krimpen.

reading can seriously damage your ignorance
fatbeard

Honourable Member

Daar bestaan speciale (krimp)moffen voor, maar die zijn wel reteduur: https://mou.sr/3FGSkuz

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

krimpkous nemen en een dot kit erin, dan krimpen met verfbrander. perst de overtollige kit er zo uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

'Waterdicht' betekent doorgaans dat het water er wel in kan, maar niet meer uit.

Vroeger boorden we gewoon een paar gaatjes in de kapjes van de lampen. Zodat het water er weer uit kon lopen. Op de fittingen een lik vaseline. En na 10 jaar vervang je de boel. Op zoet water leverde dat minder gedoe op dan elke keer verlichting-eraf-en-erop als de trailer een keer het water in ging. Nou was dat niet zo heel vaak (laat het bootje eens 20 keer per seizoen getrailerd worden, dat is dus 40x nat), dus wellicht speelt dat een rol. En vaak kort achter elkaar: vrijdag eruit, zaterdag ochtend erin, zondag avond eruit en nog later op de avond er weer in. Dus je zou kunnen zeggen dat het dan maar 1x nat geworden is... :)
De 'bekabeling' was 1 7-aderige naar het ene licht en van daar door naar het andere. En ja, dat corrodeert ook zachtjes aan :).

Verder blijft het behelpen. Je zou haast gaan denken aan een kleine gitmof ofzo.

Dank jullie wel. Denk dat we de tip met hotglue of kit in combinatie met krimpkous maar gaan proberen. Die officiele moffen zijn inderdaad wel aan de prijs.

Idd zou krimpkous met smeltlijm ook mijn idee zijn.

Je kan daarna het hele spul ook nog eens intapen met vulcaniserende tape als extra laag

En natuurlijk wel geschikte kabels gebruiken die niet bij een beetje UV licht al begint af te brokkelen, want dan zijn je verbindingen niet je grootste probleem.

Shiptronic

Overleden

Zelf zou ik van elke lamp een meer aderige kabel ,aantal aders afhankelijk van de functie, naar voren trekken en nergens onderbreken. op de dissel(die gaat meestal niet onderwater) een doos waar alles bijeen komt en daar een meerpolige aanhanger connector plaatsen.
Tussen auto en aanhanger dan een losse kabel die je inplugt. Geen verlopen nodig tussen 7, 1 polig en weet ik wat voor aansluitingen elk zijn eigen kabel . De verbindingen kan je altijd bijkomen. En zonder de kabel kan niet iedereen maar zo je aanhanger aansluiten (zie je bij verhuur ook veel)

Deel wat vaak stuk gaat is de steker/kabel van de aanhanger, die kan je nu simpel en goedkoop vervangen want is toch maar klein stukje.

Wat iemand al aan gaf, water dicht is een Uptopie, en het komt er altijd in maar gaat er nooit meer uit :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Of 1 lasdoos ergens monteren, daar alle koppelingen in doen en dan volgieten met hars

https://www.toolstation.nl/kabeldoos-met-giethars/p85289
(alleen kleinere wartels toepassen)

Maar het idee van Shiptronic is ook niet gek: Gewoon on-onderbroken naar het hoogste punt wat meestal boven water blijft. Dan nog zou ik die doos wel volgieten met hars ofzo, want met golfslag en iets tever naar achter is de kans best groot dat die alsnog onder water komt.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 19 januari 2022 10:35:54 (43%)

vergeet ook niet de overlengte aan draad, als er een lamp stukgaat en de kabels zijn daar ook al gelast krijg je geen nieuw licht erop zonder de kabel te vervangen. beetje kabel overlengte in een kokerbalk steken voor toekomst als er een licht breekt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Er bestaat krimpkous waar al lijm aan de binnenkant zit.

Gebruikte ik vroeger in de weegbruggen om kabels te herstellen.

benleentje

Golden Member

Dan zou ik al 7 losse, meeraderige, kabels naar voren moeten trekken.

Dat geeft toch niets? Zeker als je bv de stekker loshaalt voor de te water lating en die dus boven water blijft is dat wel de voorkeur. Want een echte waterdichte verbinding bestaat niet echt of is extreem moeilijk te maken.
Dus beter gewoon een stuk meer kabel(s) dan moeilijk gaan doen. Voordeel van meer kabels semi boven water is dat als het een keer rot word je de kabels een paar centimeter inkort en weer een paar verder kan. En met een volgespoten mof moet je al gauw alles vervangen.

@evelo. Dat is al het eerste antwoord in dit topic. En probeer dat nu eens met 3 kabels dus een Y-Splitsing dat lukt dat al veel minder goed. En volkitten klinkt leuk maar werkt ook niet zo lang. Kit droogt uit en krimpt, weg waterdichte verbinding.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het heet niet voor niets "kabelboom". Dus dat hij vuistdik begint en dan met iedere aftakking dunner wordt is heel normaal.

De splitsing meteen bij de dissel maken? Ik mag toch aannemen dat die niet onder water gaat. Als je vanaf de dissel met losse kabels naar alle punten gaat is het sowieso waterdicht en heb je geen aftakkingen die mogelijk onder water kunnen komen.

[Bericht gewijzigd door Piet Hein op woensdag 19 januari 2022 19:39:43 (46%)

Voor echt goede krimpkous kan je langs gaan bij bedrijven die bronpompen installeren. Deze zitten vaak tot 150m diepte, constant in het water. En met die 3x400V die daar op zit moet dat echt wel volledig waterdicht zijn.

Zo doen we dat hier ook met onze pekel en zoutstrooiers, krimpverbinders met lijm in, die daarna ook nog eens met de verfbrander verhit worden zodat ze samensmelten met de isolatie van de kabels, daarover een iets ruimere krimpkous, ook met lijm, om alles extra af te dichten. Die machines worden ook enkele keren per week met hoge druk afgespoten. Wiellagers kregen speciale afdichtingen die langs beide zijden afdichten en er zitten smeernippels op de wielnaven.

Er bestaat led verlichting die hermetisch dicht is, die kan ook tegen onderdompeling. Je lichten uit doen vlak voor het in het water rijden is ook geen goed idee, door de afkoeling krijg je een lagere druk in de behuizing en kan het water er makkelijker in.

Mijn ervaring...

Op 19 januari 2022 20:17:30 schreef Appel:
Voor echt goede krimpkous kan je langs gaan bij bedrijven die bronpompen installeren. Deze zitten vaak tot 150m diepte, constant in het water. En met die 3x400V die daar op zit moet dat echt wel volledig waterdicht zijn.

Zo doen we dat hier ook met onze pekel en zoutstrooiers, krimpverbinders met lijm in, die daarna ook nog eens met de verfbrander verhit worden zodat ze samensmelten met de isolatie van de kabels, daarover een iets ruimere krimpkous, ook met lijm, om alles extra af te dichten. Die machines worden ook enkele keren per week met hoge druk afgespoten. Wiellagers kregen speciale afdichtingen die langs beide zijden afdichten en er zitten smeernippels op de wielnaven.

Mijn ervaring...

had ik pas een klusje, zoutdepot waar voor het schoonspuiten van de strooiers een hogedrukspuit wordt gebruikt. de snoerkatrol welke word gebruikt hiervoor was stuk, snoer vloog terug zonder afremmen. haspel vervangen, maar door het zout was een veertje wegeroest wat de haspel deed locken. vandaar dat alles daar van kunstof is, installatie zit buiten het depot opbouw gemaakt, niet erin.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Water lijkt me kouder dan de buiten de buitenlucht, en elke CM onderwaterwater = buitenluchtdruk + Hwaterdruk = dus in de lamp is druk druk per definitie lager dan daar buiten en dat wil dus naar binnen.

Maar het grootste probleem is de watertrap die je krijgt, lucht bevat altijd vocht, die komt binnen en slaat neer, de drogere lucht verlaat de ruimte, en nieuwe vochtiger lucht komt weer binnen en zijn meer hele kleine beetjes maar op een bepaald moment telt dat toch aan, zie het als telefoon(;)) boek 1 blaadje heeft een nauwelijks te noemen dikte, een dat een paar duizend keer geeft toch een flink boek.

Ik vind lassen onderweg ook te veel werk, en als ellende is is het altijd in een las, wat er ook gebeurd is, en dan kan je op je rug er onder en vaaak is het dan donker en nat :)

Zijverlichting nog niet gedaan. Maar ik trek altijd 2 kabels va. de lichtunits , 1 naar links en 1 naar rechts in de steker laat ik ze bij elkaar komen(met een flinke dot vaseline).(zijlichtjes zou ik dan zelf 2x aderig vanuit het de lichtunit maken, de beide aders daar verbinden in een 6,3 Faston en klaar)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 19 januari 2022 19:15:39 schreef benleentje:
[...]

@evelo. Dat is al het eerste antwoord in dit topic. En probeer dat nu eens met 3 kabels dus een Y-Splitsing dat lukt dat al veel minder goed. En volkitten klinkt leuk maar werkt ook niet zo lang. Kit droogt uit en krimpt, weg waterdichte verbinding.

Er bestaan ook Y-vormige krimpkousen. Er bestaat ook kit die na 10 jaar nog even elastisch is. Ze krijgen alleen een flinterdun velletje. Onder andere aan caravans wordt die veel gebruikt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
marcob

Golden Member

Je hebt tegenwoordig draadloze trailer verlichting. Geen gedoe met kabels of onderwater staan van de verlichting.

https://www.aanhangwagendirect.nl/set-draadloze-led-verlichting-13-pol…

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years