Metaal detectie door aanraking met koperdraadje

Beste knappe koppen,
Ik ben voor een project voor de volgende vraag komen te staan. Ik wil een sein laten afgaan zodra een koperdraadje in contact komt met een klein stukje metaal ( ongeveer 1 mm3). Het kan maar 1 stukje draad zijn, dus maar 1 pool. Is zoiets mogelijk?
Dank!

Op 18 januari 2022 22:45:23 schreef ST01:
Beste knappe koppen,
Ik ben voor een project voor de volgende vraag komen te staan. Ik wil een sein laten afgaan zodra een koperdraadje in contact komt met een klein stukje metaal ( ongeveer 1 mm3). Het kan maar 1 stukje draad zijn, dus maar 1 pool. Is zoiets mogelijk?
Dank!

ja hoor, dat kan.

Iets meer uitleg over de toepassing zou handig zijn. Van mijn glazen bol is de accu in reparatie.

Dit is precies hoe een schakelaar werkt. :)
Wat Buzzy ook al aangeeft meer details zijn wel vereist voor een goeie oplossing. De werk spanning en vermogens van het 'signaal' zijn hier belangrijk.

Ik heb gewerkt voor een bedrijf wat taartsnij machines maakt, deze gebruiken iets vergelijkbaars om te detecteren of het mes niet in het blik snijd. Wat daar bijvoorbeeld een uitdaging is, hoe detecteer je het verschil tussen het blik en een 'natte' taart. Taart kan namelijk ook geleiden, hoe goed die geleid is afhankelijk van het recept. Ze snijden er bijvoorbeeld ook brie mee, dat zit vol met zout en geleid dus heel goed. Een droge cake geleid slecht.

PE2BAS

Dank voor de snelle antwoorden. Het betreft een kleine mechanische constructie waarbij een veertje (ongeveer de helft van een balpenveertje qua grootte) in een bepaalde positie een signaal moet afgeven. Op deze positie komt de veer dus in contact met een koperdraadje. De veer zelf heeft dus geen contact met een andere pool.
@ hardbass: interessant verhaal over die taartsnij machine. Dat is misschien vergelijkbaar. Hoe detecteer je de geleiding van het “object” als je maar 1 pool hebt?

fatbeard

Honourable Member

Wat jij zoekt is een (vorm van) naderings detectie.
Het kàn wel, maar is allesbehalve simpel; zeker om het betrouwbaar te krijgen.

Gelet op de minieme afmetingen waarmee gewerkt wordt zal dat een hele hoop geëxperimenteer worden, met onzeker resultaat...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik denk dat dat veertje detecteren nagenoeg onmogelijk is, als je daar verder geen signaal of flinke capaciteit aan kan knopen.
Of het werkt, maar het wordt heel gevoelig voor schakelpulsen van allerlei apparatuur.

Een neodymium magneetje van die grootte en een hallsensor, reed schakelaar o.i.d. lijkt mij een beter idee.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

2 draadjes naast elkaar waarbij de veer ze kortsluit

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

In Philips recorders werd deze schakeling gebruikt om bandspanning te meten:

Zodra er metaal in de buurt van L601 komt, verandert de uitgangsspanning...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com