Halogeenlamp faling misterie (hulp bij troubleshooting)/

Dag allen,

Ikzelf heb niet heel erg ervaring met elektriciteit en kamp met een probleem bij 1 van 3 halogeenlampen (ba15d 25W) die met één lichtschakelaar bediend worden.

1 van de 3 lampen is op een gegeven moment gestopt met werken. Op dit moment heb ik het lampje vervangen. Na het opnieuw op spanning zetten van de kring zette ik de schakelaar aan, waarop het derde lampje nu mee opsprong maar na een paar seconden het ook kapot ging.

Hierop heb ik de stroom weer uitgezet om te proberen troubleshooten. Ik heb de contacten nagekeken van de lamp zelf en de verbinding met het net. Ik heb gemeten of er ergens kortsluiting naar de aarde of tussen de fases is (al begrijp ik niet helemaal hoe dit tot een faling van het lampje zelf zou kunnen leiden). Alles leek normaal, en toen ik weer een nieuw lampje stak sprong het opnieuw na een seconde of 2.

Hier schiet mijn kennis tekort en weet ik niet hoe dit probleem veroorzaakt kan worden. Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen/nakijken? Alvast bedankt!

Ba15d 25 Watt is niet het hele verhaal. Bij welke spanning ? Een 24 volts lampje in een 230 volt armatuur stoppen geeft zeer kortstondig licht.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een 24 volts lampje [...] geeft zeer kortstondig licht.

:) Dat kan, maar dat zou dan wel een zéér witte flits geweest zijn.
Bovendien, die eerste vervanging (van, laten we zeggen, positie A) ging goed; het nieuwe lampje brandt gewoon. Het oude was misschien gewoon op.
Wel ging toen het lampje op positie C kapot. Een wonderlijk toeval, maar dat zou nog kunnen, want dat was misschien net zo oud als het oude lampje van A.

Het eerste echt vreemde is dat het volgende nieuwe lampje (voor C, het 'derde lampje' van de drie posities) meteen kapot ging, terwijl het eerste nieuwe lampje (voor A) wél heel bleef.
Of waren dat twee heel verschillende nieuwe lampjes? Dan zou een ervan een verkeerde geweest kunnen zijn.

Enfin; kijk even goed naar de spanningsvermelding op de lampjes, en verder weet ik het op dit moment ook niet...!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dag Frederick & plankgas, bedankt voor de hulp!

Alle lampjes en de armaturen vermelden 240V.

Inderdaad, het vreemde is dat het nieuwe lampje op positie C meteen kapotging waar een nieuw wel werkte op A, allebei van hetzelfde type. Ik heb C nog een 2e keer vervangen, met opnieuw hetzelfde resultaat. Positie C springt na een seconde opnieuw.

Bedoel je met springt dat de gloeidraad doorbrandt?

Dat kan met een te hoge spanning, als bijvoorbeeld de nul van een 3-fase groep loszit.

Is het niet gewoon een slecht contact en de lamp is nog heel?

Het slechte contact kan ook in de lampvoet zitten trouwens.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op dinsdag 18 januari 2022 22:13:15 (13%)

Op 18 januari 2022 22:10:43 schreef Hoeben:
Bedoel je met springt dat de gloeidraad doorbrandt?

Dat kan met een te hoge spanning, als bijvoorbeeld de nul van een 3-fase groep loszit.

Is het niet gewoon een slecht contact en de lamp is nog heel?

Het slechte contact kan ook in de lampvoet zitten trouwens.

Dag Hoeben,

De gloeidraad is stuk, ik zie hem los zitten in het glas. Voor zover ik begrijp is de kans toch heel klein dat in ons huis driefasige spanning zit? Wat me dwarszit is hoe 2 van de 3 lampjes kunnen blijven werken, ze zien in parallel toch dezelfde spanning?

Arco

Special Member

Gewoon toevallig een goedkoop Chinees lampje getroffen?... (of verkeerde spanning?)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 19 januari 2022 14:02:02 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 19 januari 2022 12:56:10 schreef Albertkanaal:
Voor zover ik begrijp is de kans toch heel klein dat in ons huis driefasige spanning zit?

In de straat heb je dat wel, met hetzelfde effect. Maar als dat zo was, was er al meer defect geweest (ook bij de buren bijv.) én duurt het langer voor een lampje 'plof' zegt.

Don't Panic!