2 lampen (230V) afwisselend 5 tot 10 seconden laten branden

Hallo!

Ik ben bezig met een hobbyprojectje (lichtreclame), waarbij ik twee lampen (230V)(verschillende kleuren) afwisselend wil laten branden voor een duur van ca. 5 seconden.

Kan iemand me vertellen hoe ik dit voor elkaar krijg?

groet,
Mark

PS Ik ben bekend met (veilig om gaan met) electronica - ik bouw al jaren buizenversterkers voor gitaar.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 januari 2022 12:14:02 schreef Mark335:
Hallo!

Ik ben bezig met een hobbyprojectje (lichtreclame), waarbij ik twee lampen (230V)(verschillende kleuren) afwisselend wil laten branden voor een duur van ca. 5 seconden.

Kan iemand me vertellen hoe ik dit voor elkaar krijg?

groet,
Mark

PS Ik ben bekend met (veilig om gaan met) electronica - ik bouw al jaren buizenversterkers voor gitaar.

Simpel, een timertje met een 555 en een relais enkelpolig om.
Triacs kan ook, maar dan heb je wat meer electronica nodig.
De 555 + relais kun je voeden met een seriecondensator, spaart een trafo uit.

buckfast_beekeeper

Golden Member

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-kn… De leds vervang je door een S(olid)S(tate)R(elais). Liefst met een nuldoorgang detectie.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Je kan het kant en klaar kopen.
Op het printje zit een wissel relais, er zit echter 1 contact op de printkroonsteen, je zal het dus een beetje moeten modificeren.

Je kan hem ook in NL bestellen, je betaald dan wel een klein beetje meer.... :)

Op 19 januari 2022 12:20:42 schreef buzzy:
[...]
Simpel, een timertje met een 555 en een relais enkelpolig om.
Triacs kan ook, maar dan heb je wat meer electronica nodig.
De 555 + relais kun je voeden met een seriecondensator, spaart een trafo uit.

Bedankt. Ik denk dat de volgende post daar een uitwerking van is...

Op 19 januari 2022 12:22:00 schreef buckfast_beekeeper:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-kn… De leds vervang je door een S(olid)S(tate)R(elais). Liefst met een nuldoorgang detectie.

Kun je het doen met één relais (DPDT) waarbij je één keer een lamp "aanschakelt" en de andere uit"?

Op 19 januari 2022 13:21:16 schreef Thevel:
Je kan het kant en klaar kopen.
Op het printje zit een wissel relais, er zit echter 1 contact op de printkroonsteen, je zal het dus een beetje moeten modificeren.

Je kan hem ook in NL bestellen, je betaald dan wel een klein beetje meer.... :)

Ah bedankt. Dat zou helemaal handig zijn. Ik zie nog niet hoe die precies werkt en hoe ik die aan kan passen aan twee lampen?

Thevel

Golden Member

Kun je het doen met één relais (DPDT) waarbij je één keer een lamp "aanschakelt" en de andere uit"?

Ja dat is geen probleem, je kunt het relais rechtstreeks op pen3 en de massa aansluiten.
Vergeet de blusdiode niet.

Op 19 januari 2022 13:31:03 schreef Thevel:
[...]Ja dat is geen probleem, je kunt het relais rechtstreeks op pen3 en de massa aansluiten.
Vergeet de blusdiode niet.

Zou dit gaan werken??? Zie plaatje.

Arco

Special Member

Bijna... ;)
Je hebt natuurlijk wel 2 draden per lamp nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 januari 2022 14:22:58 schreef Arco:
Bijna... ;)
Je hebt natuurlijk wel 2 draden per lamp nodig...

[bijlage]

Bedankt! Ik zat te denken aan alleen de fasedraad (dus 2x fase) naar de relais en die om beurten te onderbreken, maar dit is natuurlijk handiger!

Iemand een idee welke waarde in kan pakken voor de C1? Ik wil een schakeltijd van ca. 5 seconden (wellicht 10 seconden) aanhouden.

Arco

Special Member

Alleen fase schakelen kan wel, maar dan klopte je tekening niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 januari 2022 14:57:52 schreef Arco:
Alleen fase schakelen kan wel, maar dan klopte je tekening niet...

[bijlage]

Nog een mogelijkheid: Ik wilde twee keer een fasedraad aanbieden aan de relais en die twee keer apart schakelen... maar je eerste optie is denk ik het beste!

High met Henk

Special Member

OK, we gaan dus een 555 kopen een PCB een paar weerstanden en condensatoren
Kosten ca 5 euro

Dan komen er nog een paar SSR of gewone relais bij
We zitten nu op 15 euro

dan moet er nog een voeding bij
20 euro

Behuizing: 30 euro...

dit is sneller en goedkoper en meteen lekker veilig...
https://www.conrad.nl/p/conrad-components-cmfr-66-tijdrelais-multifunc…

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

Als je slechts 1 fase schakelt heb je een relais met 1 wisselcontact nodig en die zit op het printje van AliExpress.

Het bovenstaande relais is hetzelfde als het relais van AliExpress printje maar bij dat printje zit het verbreekcontact niet op de printkroonsteen.
Ook zit de ingaande 230V op een van de contacten, welke is niet te zien maar dat zie je wel als je het printje hebt.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 januari 2022 15:09:57 schreef High met Henk:
OK, we gaan dus een 555 kopen een PCB een paar weerstanden en condensatoren
Kosten ca 5 euro

Dan komen er nog een paar SSR of gewone relais bij
We zitten nu op 15 euro

dan moet er nog een voeding bij
20 euro

Behuizing: 30 euro...

dit is sneller en goedkoper en meteen lekker veilig...
https://www.conrad.nl/p/conrad-components-cmfr-66-tijdrelais-multifunc…

Bedankt! Met voeding en behuizing loopt het aardig op. Dus zou goed alternatief zijn. Eerst nog even kijken wat ik heb liggen aan voeding/behuizing...

Op 19 januari 2022 15:16:32 schreef Thevel:
Als je slechts 1 fase schakelt heb je een relais met 1 wisselcontact nodig en die zit op het printje van AliExpress.

[bijlage]
Het bovenstaande relais is hetzelfde als het relais van AliExpress printje maar bij dat printje zit het verbreekcontact niet op de printkroonsteen.
Ook zit de ingaande 230V op een van de contacten, welke is niet te zien maar dat zie je wel als je het printje hebt.

Moet je hier ook een 12V voeding bij hebben of regelt dat printje "zelf" 230V --> 12V?

Op 19 januari 2022 15:16:32 schreef Thevel:
Als je slechts 1 fase schakelt heb je een relais met 1 wisselcontact nodig en die zit op het printje van AliExpress.

[bijlage]
Het bovenstaande relais is hetzelfde als het relais van AliExpress printje maar bij dat printje zit het verbreekcontact niet op de printkroonsteen.
Ook zit de ingaande 230V op een van de contacten, welke is niet te zien maar dat zie je wel als je het printje hebt.

Volgens mij zit zelfs het verbreekcontact ook op de printkroonsteen?! Klopt dit? Verder is er dacht ik geen aparte voeding nodig?! Klopt dit? Zie het plaatje (ik heb de onderkant gespiegeld).

Thevel

Golden Member

Op de site van dennisdeal staat ook de onderkant zie ik nu pas.
Het is anders dat ik dacht, het verbreekcontact van het relais is inderdaad aangesloten en het aansluiten is nu simpel zonder iets te modificeren.

Top!

Erg bedankt voor alle info. Ik heb nu 3 opties. Ik ga denk ik eerst dat printje bestellen en dat proberen. Erg veel geleerd en ik zal een update geven als het klaar is.

groet,
Mark