Op 20 januari 2022 11:30:34 schreef hardbass:
In jou simulatie tool wordt de comperator standaard gevoed met +15V en -15V. Verander dat eens naar +12V en 0V, ik verwacht dat je het zo ook gaat aansluiten straks.
Bij het kiezen van een comperator. Let even op, niet alle comperators kunnen sourcen en sinken!
Wat bigfatmama aangeeft, ik zou dat ook doen. Dan krijg je een beetje hysterese. Anders kan het zijn dat bij een bepaalde stand van de potmeter de boel gaat staan klapperen.
Misschien ook een goed idee om te vertellen wat je precies wilt bereiken. Je stelt nu een vraag over een oplossing die je zelf hebt verzonnen voor een probleem wat je hebt. Als je het initiële probleem uitlegt dan kunnen wij ook meedenken naar andere oplossingen die misschien makkelijker / beter zijn. (Of dit moet een ter leering en vermaak project zijn, dan gelden er andere regels )
Bedankt voor alle reacties.
DE MIN MAX output van de opamp stond inderdaad op -15 en 15. Als ik dit corrigeer naar 0 en 12 branden beide leds even fel.
Ik zal wat Meer uitleg geven over wat ik wil bereiken.
In de huidige situatie wordt een LED (van de airco knop) in de auto aangstuurd door de ECU.
Is de knop niet ingedrukt, brand de led zwak en loopt er een stroom van 6mA. De Ecu uitgang heeft dan dus een weerstand van 2000ohm.
Zodra ik de airco aanzet gaat de led feller branden. Ik meet een stroom van 12mA. Dus de weerstand van de ecu uitgang is gezakt naar 1000ohm.
In de nieuwe situatie wil ik een knop plaatsen met 2 LED's erin. Beide led's hebben een andere kleur en zo is dus beter te zien of de airco aan of uit staat.
De potentiometer in mijn schema is er in werkelijkheid dus niet. Ik had deze geplaatst om snel te kunnen wisselen in de simulatie tussen 1000 en 2000 ohm.
Bij een weerstand van 1000ohm moet dus de ene led aangaan, en bij 2000ohm de andere.