Comperator kiezen

Hallo,

Ik will graag 2 led's aansturen volgens deze schakeling.
De bedoeling is dat afhankelijk van de potentiometer waarde LED1 of LED2 gaat branden.

Het is voor de toepassing in de auto, dus 12V.

Nu is mijn vraag welke comperator / opamp ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Ook zie ik dat de beide LED's niet even sterk branden. Hoe kan dit?
De LED's die ik wil gebruiken hebben een ingebouwde weerstand, dus dit kan ik helaas niet verlagen.

EricP

mét CE

Ook zie ik dat de beide LED's niet even sterk branden. Hoe kan dit?
De LED's die ik wil gebruiken hebben een ingebouwde weerstand, dus dit kan ik helaas niet verlagen.

Niet altijd blind de simulator geloven als je niet snapt wat er gebeurt...

Het lijkt erop dat jouw comperator een + en -15V voeding heeft. Dat is meer iets voor een op-amp. Is-ie 'laag', dan zit de uitgang op -15V. Over LED met weerstand staat dan 27V. Is-ie hoog, dan zit de uitgang op +15V. Over LED en weerstand staat dan 15V.
Dat is 12V verschil. En dat verklaart de verschillende stromen.

Waarschijnlijk is het in jouw opzet helemaal niet handig om de boel met + en - 15V te voeden.

Comperator is zo te zien niks spannends. Zoek iets uit wat op 20V ofzo kan werken, let op de uitgang, open collector (open drain...) is niet 'raar', en dan heb je de keus tussen '1 LED' en 'beide LEDs'. Dus even bij jouw leverancier kijken wat die heeft en daar een leuk model uitzoeken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1/

Ook zie ik dat de beide LED's niet even sterk branden. Hoe kan dit?

Doordat de stroom niet gelijk is. Meet eens de spannning aan de uitgang van de opamp.

2/ mis ik niet een beetje meekoppeling over de opamp (als het een opamp is, en dus geen "echte" comparator(sic!)?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een klassieke comparator zoals een LM311 heeft een open collector uitgang, dan werkt deze schakeling niet.

Een gewone opamp geschikt om in te zetten als comparator gaat aan de uitgang goed, maar dan is er ook nog een ingangs common mode bereik totaan een paar V van de voeding nodig.
Dat is lastig, ik zou zo snel geen suggestie weten. Is SMD ok?

Als de variabele weerstand aan de gnd kan zijn zie ik meer mogelijkheden, CA3130, LM358 / 324 etc.

Met houdt er hier niet van, maar als u vastzit aan deze opzet is voor een enkel hobbyproject een uC met een aangepaste deler allicht ook geen rare suggestie. Goedkoop en overal te krijgen, veel meer mogelijkheden etc.

[edit]
Ik ging er gezien de opmerking over de leds vanuit dat dit een praktijkvraag is, en had niet goed naar de Falstad plaatjes gekeken. Mijn excuses!

In jou simulatie tool wordt de comperator standaard gevoed met +15V en -15V. Verander dat eens naar +12V en 0V, ik verwacht dat je het zo ook gaat aansluiten straks.

Bij het kiezen van een comperator. Let even op, niet alle comperators kunnen sourcen en sinken!

Wat bigfatmama aangeeft, ik zou dat ook doen. Dan krijg je een beetje hysterese. Anders kan het zijn dat bij een bepaalde stand van de potmeter de boel gaat staan klapperen.

Misschien ook een goed idee om te vertellen wat je precies wilt bereiken. Je stelt nu een vraag over een oplossing die je zelf hebt verzonnen voor een probleem wat je hebt. Als je het initiële probleem uitlegt dan kunnen wij ook meedenken naar andere oplossingen die misschien makkelijker / beter zijn. (Of dit moet een ter leering en vermaak project zijn, dan gelden er andere regels :))

[Bericht gewijzigd door hardbass op donderdag 20 januari 2022 11:36:02 (31%)

PE2BAS
Thevel

Golden Member

Op 20 januari 2022 11:23:05 schreef EricP:
[...]Niet altijd blind de simulator geloven als je niet snapt wat er gebeurt...

Ik snap ook niet hoe je -15V op de uitgang kunt krijgen bij 12V voeddingenspanning.

Dat schema werkt ook prima met een ouderwetse uA741. Of een nieuwere TL071 (of een halve 072). Die kunnen "sourcen en sinken".

Alleen mogelijk oscilleren dempen met, wanneer dat aan de orde is, een hysterese of een condensator.

Een 741 op 15V allicht, maar niet op 12V.

EricP

mét CE

Ik snap ook niet hoe je -15V op de uitgang kunt krijgen bij 12V voeddingenspanning.

Oh, dat doe ik wel vaker. Mooi zwart blokje. Heet DCDC converter :)

Op 20 januari 2022 11:30:34 schreef hardbass:
In jou simulatie tool wordt de comperator standaard gevoed met +15V en -15V. Verander dat eens naar +12V en 0V, ik verwacht dat je het zo ook gaat aansluiten straks.

Bij het kiezen van een comperator. Let even op, niet alle comperators kunnen sourcen en sinken!

Wat bigfatmama aangeeft, ik zou dat ook doen. Dan krijg je een beetje hysterese. Anders kan het zijn dat bij een bepaalde stand van de potmeter de boel gaat staan klapperen.

Misschien ook een goed idee om te vertellen wat je precies wilt bereiken. Je stelt nu een vraag over een oplossing die je zelf hebt verzonnen voor een probleem wat je hebt. Als je het initiële probleem uitlegt dan kunnen wij ook meedenken naar andere oplossingen die misschien makkelijker / beter zijn. (Of dit moet een ter leering en vermaak project zijn, dan gelden er andere regels :))

Bedankt voor alle reacties.
DE MIN MAX output van de opamp stond inderdaad op -15 en 15. Als ik dit corrigeer naar 0 en 12 branden beide leds even fel.

Ik zal wat Meer uitleg geven over wat ik wil bereiken.

In de huidige situatie wordt een LED (van de airco knop) in de auto aangstuurd door de ECU.
Is de knop niet ingedrukt, brand de led zwak en loopt er een stroom van 6mA. De Ecu uitgang heeft dan dus een weerstand van 2000ohm.
Zodra ik de airco aanzet gaat de led feller branden. Ik meet een stroom van 12mA. Dus de weerstand van de ecu uitgang is gezakt naar 1000ohm.

In de nieuwe situatie wil ik een knop plaatsen met 2 LED's erin. Beide led's hebben een andere kleur en zo is dus beter te zien of de airco aan of uit staat.

De potentiometer in mijn schema is er in werkelijkheid dus niet. Ik had deze geplaatst om snel te kunnen wisselen in de simulatie tussen 1000 en 2000 ohm.

Bij een weerstand van 1000ohm moet dus de ene led aangaan, en bij 2000ohm de andere.

Ik heb het schema aangepast.
De potentiometer is vervangen door een switch met 2 weerstanden waartussen geschakeld wordt.

Dit is een betere representatie van de schakeling in de ECU.

.

[Bericht gewijzigd door Deen_1980 op donderdag 20 januari 2022 12:33:44 (100%)

Met een beetje puzzelen voor de weerstandswaarden aan de ingang kan het ook zo:

Is dit altijd al zo geweest? Klinkt meer alsof er in de ECU iets niet lekker gaat. In dat geval zou deze oplossing een plakbandje zijn over een onderliggend probleem. Wellicht dat over tijd het verder kapot gaat en dus deze 'weerstanden' die je hebt gemeten veranderen. Dan werkt de pleister ook niet meer.

PE2BAS
EricP

mét CE

En dan doe je de aanname dat 'minder fel branden' veroorzaakt wordt door 'minder stroom' en niet door 'minder stroom gemiddeld (cq. PWMen).
Bij een ECU kan ik me er wel wat bij voorstellen dat PWMen makkelijker is dan 'een extra weerstandje in serie'. Het eerste is waarschijnlijk 100% software. Het 2de vereist een specifieke uitgang.

Als de boel gePWMed wordt, ga je natuurlijk volkomen nat met je schakeling.

In dat geval zou er nog ergens een condensator bij moeten. :)

PE2BAS
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad niet meer nodig dan een RC-paartje om de boel af te drogen :)

NB in het Nederlands spreken we over een comparator met tweemaal a - met excuus aan diegenen die kwaliteitszorg gelijkstellen met gezeur... Misschien wil een vriendelijke moderator zelfs de titel van het draadje bijstellen, waarvoor dank bij voorbaat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord