Combi koelkast boven kant koelt niet

Goede avond, mijn broer heeft een combi koelkast , onderkant vriest zoals ‘t hoort, maar boven kant wordt niet gekoeld, regelmatig hoort hij een ratel geluid, deze geluid hoort hij ook waneer hij de deur open doet, weet iemand wat hier de oorzaak is? Alvast bedankt.
Merk: Bosch.

jerome

Golden Member

Even terzijde, hoe liep het begin dit jaar af met de Whirlpoolkast? We hebben de feedback gemist! Lijkt op een vergelijkbaar probleem.

Even uitleggen hoe de boel werkt en dan ga je het probleem beter begrijpen

1. in de onderste, de diepvries dus, zit een radiator die vrieskoud word. Deze zit afgesloten in de achterwand vd vriezer. Om de koude in gans de diepvries te krijgen zit er hiervoor een ventilator in de diepvries die de koude lucht van de radiator rond blaast in de vriesruimte.

2. de koelkast is een dode lege doos die niets doet. Wat er gebeurt is dat er een gat zit tussen de diepvries en de koelkast. Hierdoor wordt de koelruimte vd koelkast koud. De koelkast "steelt" die koude lucht vd diepvries daar de ventilator in de diepvries de lucht ook tot in de koelkast blaast.

3. op een gegeven moment wordt de koelkast dus te koud (of beter, koud genoeg) en gaat er een motorgestuurde luchtklep dicht. Die zit in de koelkast, achteraan, onderaan.

4. deze luchtklep heeft 2 posities, open, en gesloten. Via een schakelaartje "ziet" de computer in welke stand deze staat om te kunnen van stand veranderen.

5. als er in dit motorgestuurd klepje iets afbreekt door bv ijs ergens tussen, dan krijgt de computer de positie niet goed en blijft hij proberen. Vandaar dat geluid.

6. zoek de klep en los het probleem op. Meestal is het op een of andere macguyvermanier wel oplosbaar zonder een nieuwe te moeten kopen.

7. GO!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Klopt jerome, dat was ik helemaal vergeten, omdat die koelkast naar de schuur verplaatst is en ‘n nieuwe gekocht, ik had toen jullie tip gevolgt, leeg gemaakt en helemaal laten ontdooien, toen was ‘t wel goed gegaan, hij doet ‘t nog steeds prima, bedankt aan iedereen voor alle tips,en sorry voor late reactie.

Ik kan die klep niet vinden, moet ik de achterkant van de koelkast open maken, of zit hij aan de binnenkant, is er een foto hoe die der uit ziet?.

Ja, die foto kan je maken van binnenkant?? Vermoedelijk vrisgedeelte..

De onderkant zat helemaal vol met ijs, ook ventilator zat vast, wij hebben de koelkast 2 dagen laten ontdooien,en hij koelt nou wel beter. Was die ijs de oorzaak geweest? Zoja, waarom maakt hij zoveel ijs?

Oorzaak is 2 ledig: ontdooi element of diens thermostaat defect OF deur open laten staan (per ongeluk)

Ik heb nieuw thermostaat ingezet, nou kijken wat hij gaat doen.

Op 10 januari 2022 23:40:52 schreef juf:
De onderkant zat helemaal vol met ijs, ook ventilator zat vast, wij hebben de koelkast 2 dagen laten ontdooien,en hij koelt nou wel beter. Was die ijs de oorzaak geweest? Zoja, waarom maakt hij zoveel ijs?

Het verkeerd laden van de diepvries kan ook voor problemen zorgen, bij een nofrost adviseren wij altijd 3-4cm van de bovenste plaat te blijven zodat het ontdooi water van de radiator minder snel zal aanvriezen en zo niet tot aan de radiator bevriest.

Het iets achterover zetten van de koelkast kan ook helpen zo dat het ontdooi water sneller naar achter loopt naar de compressor(waar dat het water weer verdampt)

Met nieuwe thermostaat erin, koelt de koelkast bovenkant prima, bedankt voor iedereen die mee geholpen voor deze resultaat .

Gelukkig!! Lamme thermostaat dus...

of zoals EricN heeft uitgelgd: een vastzittende klep.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew. Ik ging uit van haar uitleg dat de diepvries het nog prima deed. Dat verhaal blijkt achteraf niet te kloppen want ze verklaart later dat de ventilator en de verdamper vastge-ijst zit. De diepvries was dus niet in orde zoals eerst verklaart. Dat maakt de diagnose ook mank.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?