Op 19 januari 2022 16:34:30 schreef SparkyGSX:
@REW: FFT? Als ik het goed begrijp gaat het om oude zooi met buizen, en andere hoogtemeter die frequenties buiten hun band onvoldoende onderdrukken.
Dit klinkt als iemand die zijn voortuin verkoopt aan een projectontwikkelaar, en vervolgens klaagt dat zijn uitzicht weg is als er een gebouw wordt neergezet. [...]
Een begrijpelijke reactie, maar het gaat niet om 'oude zooi met buizen'. Ik weet niet welk probleem de schrijver van het stukje in de startpost heeft, maar dat kan een psycholoog beter beoordelen. Happy is hij alvast niet, maar de reden ligt buiten de elektronica, zoveel is zeker.
De hoogtemeters die eventueel, soms, op bepaalde luchthavens, gestoord zouden kunnen worden, zijn niet slecht ontworpen. Ze zijn een weldoordacht compromis tussen te goedkoop (waardoor ze niet goed zouden werken) en te duur (waardoor ze niet verkocht zouden worden, c.q. niet verplicht zouden kunnen worden, en ze dus niet zouden werken).
De band waarin ze werken maakte destijds deel uit van een bredere allocatie voor 'microwave radiolocation'. Allemaal toepassingen dus, die ofwel met gering vermogen werken, ofwel op vastgestelde plaatsen met gerichte antennes werken.
Nú is hun buurband ge-re-alloceerd naar 5G, waardoor daarin plotseling óveral hoogvermogenzenders komen, ook op de luchthavens, die hiervan normaal gesproken vrijgehouden zouden worden.
De hoogtemeters van de laatste jaren houden rekening met de ontwikkelingen, maar het was in de jaren negentig en nultig niet te voorzien dat de FCC (en alleen die) zo'n toewijzing zou doen.
Nogmaals, we hebben hier een idioot groot niveauverschil tussen gewenst en ongewenst signaal. Geen enkele normale, goede, ontvanger kan dat zomaar aan.
Op 19 januari 2022 17:02:44 schreef big_fat_mama:
@FET: ik begrijp dus dat, waar er vroeger verticale yagi's stonden om de "outer marker" en de "middle marker" aan te duiden, er nu wordt voortgegaan op de hoogteaanduiding van de radar?
Wel te verstaan, deze markers waren inderdaad afstandsaanduidingen. De inner marker was intussen allang verdwenen.
De outer marker was de plaats waar de hoogte tussen glijpad- en radiohoogtemeter werd vergeleken, en daarna op radiohoogtemeter verder werd gevlogen.
Zelf heb ik de markers nog maar kort meegemaakt; we gingen al vroeg over op uitsluitend DME. Daarmee kan de kist álle afstanden meten, ook de checkpoints dus. Het voordeel voor ons was dat deze (approach-)DME op luchthaventerrein staat, en er geen losse stukjes grond meer nodig waren.
Op 19 januari 2022 15:53:04 schreef rew:
[...]Ohhhh. Je sampled dan dus gewoon het ingekomen radio signaal gemixed met het uitgaande signaal, [...]
Zo simpel is het weleens gedaan, sterker nog, het resulterende signaal ging na een laagdoorlaatfilter rechtstreeks de counter in.
Maar zo'n eenvoudig toestel kon niet tot 2500 voet meten, en zou in het geval van 5G op een nog veel rechtstreekser manier worden gestoord: de counter zou alleen het product van het 5G-signaal zien, en het gewenste signaal als een onbeduidend rimpeltje hierop beschouwen.
--
Een barometer-hoogtemeter heeft in elk geval als voordeel dat hij het onder álle 'attitudes' doet, ook al vlieg je op de kop, bij wijze van spreken. Een radiohoogtemeter laat het afweten bij meer dan, zeg, 60 graden bank (links-rechts) of 30 graden pitch (voor-achter) - de bundel raakt de grond dan niet meer behoorlijk, terwijl ook de ontvangstantenne de grond niet meer goed ziet.
--
NB GPS-hoogtebepaling voor navigatie (zoals landingen) gebruiken is sinds 2012 al niet meer toegelaten.
De PDOP in verticale richting (de VDOP, dus ) is daarvoor 1) te onnauwkeurig en daarbij nog 2) te onzeker.