Inschakelvertraging 5V motor

Ik wil een 5v motor, bij inschakelen, langzaam meer voltage geven tot 5v bereikt is. Ik ken vertragingsschakelingen, maar die doe het omgekeerde. Ik wil het motortje dus langzaam op toeren laten komen. Heeft iemand een idee?

Om wat voor stroom gaat het? Is er een hogere spanning dan 5V beschikbaar?

In geval van kleine stromen en wat marge in de spanning zou een RC netwerkje met een darlington er achter volstaan.

Sine

Moderator

Of anders een rampje maken en dat PWM-en.

Dat kost een handje analoge frut of een uC-tje.

Op 21 januari 2022 09:43:09 schreef Aart:
Om wat voor stroom gaat het? Is er een hogere spanning dan 5V beschikbaar?

In geval van kleine stromen en wat marge in de spanning zou een RC netwerkje met een darlington er achter volstaan.

Ik heb 5v dc als aansturing. Met een condensator dacht ik een condensator te laten opladen, om vervolgens een transistor te laten geleiden. Maar dan krijg ik alleen een vertraging, maar ik wil de spanning laten oplopen tot 5v. Dus een omgekeerde dimmer.

Op 21 januari 2022 09:54:50 schreef Sine:
Of anders een rampje maken en dat PWM-en.

Dat kost een handje analoge frut of een uC-tje.

Ik vind dat te ingewikkeld voor deze toepassing, komt in een speeldoosje.

Als de voeding ook 5V is is er m.i. geen ruimte om met een paar componenten iets te doen.

Het simpelste en kleinste is dan een microcontroller, b.v. een Digispark
Met een LM358 dual opamp kost het een tiental componenten extra. Ik zal even iets schetsen.

Een BC547 volstaat voor enkele tientallen mA. Een LM358 geeft voldoende stroom voor iets dikkers.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 21 januari 2022 10:31:23 (19%)

Aart, dank, dit is klein en vraagt niet te veel. Dank!

Veel simpeler, mogelijk voldoende (maar met de nodige nadelen, waar je misschien wel, misschien niet mee kan leven... )

Hang een weerstand en condensator in serie over de geschakelde 5V (condensator aan GND). Hang een transistor tussen deze scahkeling en de motor. Bass aan het knooppunt tussen condensator en weerstand, collector aan de 5V, en emitter aan de motor. Andere kant van de motor aan GND.

Misschien moet je een darlington transistor gebruiken: om een redelijke tijdsconstante te krijgen moet de weerstand best groot zijn en dan moet de versterking voldoende zijn om met zo'n kleine stroom de motor nog te laten draaien.

Nadeel: Je verliest wat spanning als ie eenmaal op volle toeren zou moeten zijn. Nadeel2: Alle nietgebruikte energie gaat in je tor zitten. Die moet daar tegen kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Bij een darlington 1,2V ... dat is wellicht wat veel met 5V voeding.

De opzet van Aart is inderdaad wat ik bedoelde, een rampje en dat PWM-en.

Die 47k in serie met de timing C is slim gevonden overigens.

buckfast_beekeeper

Golden Member

@TS: langzaam de spanning opdrijven lukt niet. Je hebt een bepaalde beginspanning nodig voor de motor begint te draaien en dan is het ineens vrij snel. Daarom is de PWM een stuk handiger. Je motor krijgt dan direct volle spanning maar gedurende korte tijd. Des te langer de tijd, des te sneller de motor gaat draaien.

In plaats van de transistor zou een mosfet (IRLZ44 bijvoorbeeld RDS(on)@4,5V slechts 35mΩ) niet verkeerd zijn. Veel minder spanningsval en daardoor bijna de volledige 5V beschikbaar voor de motor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Een kleine NTC kan ook werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er komen meer mogelijkheden. Moet mij erin gaan verdiepen. Dank voor de richtingen

Koop een breadboard: https://www.kiwi-electronics.nl/nl/breadboards-119 en wat draadjes.

En dan alle onderdelen van alle schakelingen hier bij mekaar. En van alle weerstanden: de dubbele waarde (* 2.2 is gebruikelijk) en de helft (idem)

Overweeg, datzelfde te doen met de condensatoren. Overweeg om daar evt een factur 3.3 of 10 te gebruiken. Koop ook een paar ledjes. In de eerste instantie is het voldoende om de led langzaam te zien oplichten.

Dan kan je voorlopig eea experimenteren en snel in mekaar zetten.

Dan kan je eerst de schakeling testen voordat je de boel gaat zitten solderen en een "experiment" met het veranderen van waarde van een component al snel "kliederwerk" wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

PWM zou ook mijn voorkeur zijn.

Zoals al gezegd zal bij een lineaire regeling met puur spanning het motortje pas vrij laat 'ineens' hard gaan draaien. Daarna kan ie wel weer langzamer als je de spanning zou draaien, maar vanuit stilstand gaat dat dus niet

Daarnaast zal dat motortje denk ik wel een doel hebben en dus mogelijk pas nog later beginnen met draaien omdat ie niet onbelast draait.

Met PWM kun je veel vloeiender regelen en heb je veel meer koppel op lage toeren

De effecten beschreven door DJSmiley en buckfast_beekeeper zijn niet universeel; dat hangt nogal af van de constructie van het motortje, en de PWM frequentie; bij een hogere frequentie is het effect hetzelfde als een analoge spanning.

Als het echt een klein motortje is, zou ik een MOSFET pakken (in een TO-220 package of zo), met een condensator tussen de drain en gate, en een weerstand van de gate naar de geschakelde 5V en een pull-down naar de ground. De source van de MOSFET aan de ground, motortje tussen de 5V en de drain.

Door de condensator tussen de drain en gate te zetten, maak je het Miller effect veel groter dan normaal, wat ervoor zorgt dat de MOSFET langzaam in geleiding gaat, terwijl de gate (en die condensator) wordt opgeladen door een grote weerstand.

EDIT: even gauw in PSpice gegooid; de 100R weerstand staat voor het motortje, de rechter 5V bron een vaste voeding, en de linker het 5V signaal om hem aan te sturen.

Dit kan natuurlijk alleen als het echt een klein motortje is dat weinig stroom trekt, anders wordt die MOSFET heel snel heel warm.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Mooi dat, in mijn ogen iets simpels, zoveel verschillende invalshoeken en oplossingen. Kan hebben. Tijd om met een breadboard aan de slag te gaan en meten. ?

Jep! Succes! Sparky's plan is objectief gezien al beter dan de mijne, maar het is leerzaam om voor alletwee de onderdelen te kopen en te proberen het werkend te krijgen en te zien wat de nadelen zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/