Sonos cr200

Ik weet niet of ik de juiste rubriek heb? Weet er iemand waar ik een klacht kan indienen voor de lader van een Sonos CR 200 die mijn huis bijna in de fik heeft gestoken,zie foto's
Bij Sonos geven ze niet thuis!

Denk dat je blij moet zijn met zelf dovende plastics na een kortsluiting in een product van een erkend merk.

Je hebt je klacht in gediend toch? Het spul is stuk nu en geen brand. Denk niet dat na 15 jaar iets gedaan kan worden in jou voordeel.

Het lijkt alsof er sluiting in de kabel zelf zat. Daar kunnen ze ook weinig aan doen, hooguit een kabelfabrikant aanspreken.

Ik ben het met nijhuisr eens, het zelfdovende plastic heeft zijn werk gedaan. Je kunt duidelijk zien dat er flink tegen dat plastic gebrand is en het is niet gaan druppen, heeft geen brand verspreid en is gedoofd.

Als jullie dit normaal vinden? Ik niet hoor,en als dit toestel nu 1 jaar of 100 jaar oud is!? Kan me toch voorstellen dat als zoiets op een tienerkamer moest gebeuren,waar ze hun spullen op hun bed,dekbed,gooien en ook opladen,dat de boel in brand was gevlogen ?

EricP

mét CE

Dat staat vast wel in de manual.
Maar goed, er is wat warm geworden. En zo te zien geruime tijd (alhoewel dat op foto's altijd lastig te zien is). Zoals het hoort, is de boel niet in de fik gevlogen. Het heeft gewerkt zoals bedoeld.

Dan kun je wel heel hard gaan piepen over 'niet normaal' of 'klacht' en 'huis bijna in de fik'. Feit is dat er iets niet lekker gelopen is (dat sluit je nooit helemaal uit) en dat de maatregelen om de gevolgen minimaal te houden hun werk prima gedaan heeft.

Oorzaak? Zonder meer info is dat op een paar foto's natuurlijk niet vast te stellen. Het zou zomaar een kabel kunnen zijn waar een ader door heel vaak te ver buigen half door is. Kun je een fabrikant ook niet verwijten.

Normaal? Nee. Erg? Ook niet.

mel

Golden Member

In ieder apparaat kan een fout ontstaan.Dat is maar goed ook, anders zaten we zonder werk..De gebruiker is verantwoordelijk voor het juiste gebruik, ook het niet-gebruiken bij ontvlambare materialen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Dat lijkt op de voedingsplug, als die heeft lopen knetteren krijg je dat soort toestanden.

Niet volledig er in geprikt gezeten?

Daarbij is dit model al sinds 2012 uit productie en als ik de stempels zo zie op het plastic is je unit van eind 2009. Zo'n 12 a 13 jaar oud dus, in die tijd kan er wel iets beschadigd, versleten of verbogen zijn door onjuist gebruik.

maartenbakker

Golden Member

Of door juist gebruik!

Punt is dat dit wel vlak onder een daadwerkelijke brand staat op de "slordigheidsschaal".

Als er geen duidelijke ontwerp- of materiaalfout was, is er geen aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid bij de fabrikant, omdat de laatste "verdedigingslinie", de zelfdovendheid, gewerkt heeft en het product zijn verwachte levensduur voorbij is.

Dus of je er iets aan kunt doen (behalve geen nieuwe Sonos kopen) is maar de vraag.

Wel is de vraag hoe er langere tijd een dusdanig hoge stroom kon lopen dat de boel in de fik ging. Dat kan alsnog een ontwerpfout zijn, maar ook "kat heeft erover gepiest" of "dagenlang niet gebruikt en het rook al een tijdje vreemd" of "hij deed het al niet zo goed maar toch blijven gebruiken".

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou, ik ben eigenlijk best wel tevreden met die Sonos. Ze hebben echt de juiste materialen gebruikt. Alles kan kapot gaan, het gaat erom wat er gebeurt als je buiten het normale gebruik zit.

En juist daar heeft dit apparaat zich bewezen, het heeft zichzelf beschermd tegen ontbranden.

Op 21 januari 2022 09:57:58 schreef joe-joe:
Als jullie dit normaal vinden? Ik niet hoor,en als dit toestel nu 1 jaar of 100 jaar oud is!? Kan me toch voorstellen dat als zoiets op een tienerkamer moest gebeuren,waar ze hun spullen op hun bed,dekbed,gooien en ook opladen,dat de boel in brand was gevlogen ?

Dan is hierbij ook gelijk de taak geboren dat je ze moet leren dat ze geen elektrische apparatuur met of zonder baterijen op hun bed of bank etc moeten leggen.

Net zoals het eeuwige wat ik zie dat meterkasten volgestouwd worden.

Kwestie van afleren.

En gezien je foto is het gewoon met een sisser afgelopen. >:)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!