snelheidsregeling stofzuiger AEG AJM 6820

De stofzuiger doet het alleen als ik de regelaar op de hogere toerentallen zet, dan kan ik ´m ook nog regelen. Op de lagere toerentallen doet de stofzuiger niets.

De triac is een BTB16 6000, de rest kan ik niet goed leesbaar krijgen. Ik meet op de buitenste pootjes onderling ca 630 Ohm. Op de buitenste pootjes tov middenpoot oneindig.

De potmeter geeft op de middenpoot tov de ander pootjes beurtelings ca 0,5 ohm als ik de regeling in uiterste standen zet, verder oneindig.

Of kan ik beter triac en potmeter los solderen voor een goede meting?

Meten met de potmeter in het circuit kan deze meetresultaten geven.

Uit de beschrijving maak ik op dat de regeling nog werkt en dat de fout of in de potmeter (meest waarschijnlijk) zit, of in de condensator die er mee verbonden is. Die 2 componenten (gedeeltelijk) lossolderen en meten.

Sine

Moderator

Op 20 januari 2022 20:53:44 schreef Brightnoise:
Meten met de potmeter in het circuit kan deze meetresultaten geven.

Dat kan inderdaad, maar een open loper is nooit goed.

Dit klinkt als een defecte pot.

vergeten

Golden Member

Foto van de onderzijde van de print is ook heel nuttig!

En die 2 witte blokken links vermoedelijk condensatoren, zijn ook beter identificeerbaar als er foto's uit andere hoeken zijn genomen.
In principe kan je componenten "in circuit" meten, voor een snelle goed/fout conclusie, maar bij twijfel een pootje lichten en bij een driepoot, 2 pootjes.
In de praktijk betekend dit voor een driepoot, uitsolderen.

Het valt en staat met; weet wat je meet!

  • Laagohmige weerstanden (0 tot 1k) zijn meestal wel goed te meten, ze moeten minstens de waarde hebben die erop staat (veel)hoger, is vaak fout.
  • Hoogohmige weerstanden zijn wel goed te meten, ze moeten minstens de waarde hebben die erop staat (veel)hoger, is vaak fout, lager kan afhankelijk van omliggende componenten.
  • Fets en transistoren, thyristoren, triac's meten vaak sluiting (laagohmige waarde) als ze zijn gesneuveld.
  • Zo is dat algemeen aan te vullen voor meer componenten.
  • (nu ff geen zin in)
Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

de achterkant van de print hierbij dus.

ik heb de potmeter en triac beide losgesoldeerd.

op de potmeter staat 20k en ik meet netjes lineair oplopende en aflopende waardes tot 20k ohm. die lijkt me in orde.

op de buitenste pootjes van de triac meet ik 88,3 ohm. verder oneindig.

is dan de triac verdacht?

condensator moet ik nog los halen

Onwaarschijnlijk dat de TRIAC verdacht is: aan/uit zetten gaat nog en je kunt nog een beetje regelen. Dan moet het haast wel de condensator zijn.

Maar die herken ik niet op de print. Wat is het grote lichtgrijze blok? (Ontstoring denk ik).

Er zit een stuur IC in en dan kom je met kleine capaciteitswaarden aan de benodigde vertraging voor de aansturing. Ik zou dan C6 als eerste verdenken (en/of C5 en C7). Zonder een schema te hebben of te weten wat dat IC'tje doet.

de grijze blokjes zijn condensatoren van resp. 0,33 en 0,47 microFarad, beide 275 V. de ronde zwarte is 330 microfarad en 16 V.
ik zal die loshalen en meten.

De timing van de triac sturing wordt hoogstwaarschijnlijk niet door deze condensatoren bepaald. De kleine smd-condensatoren verdenk ik eerder.

Dat neem ik terug. Het was tot een paar jaar geleden gebruikelijk om de potmeter en een grote condensator (niet de elco 330 uF) te gebruiken voor de faseverandering (vertraging) van de aansturing.

Wat doet dat kleine IC'tje toch?

het is mij niet gelukt om de snelheidsregeling te repareren. die gaat naar de recycle.

stofzuiger loopt goed zonder die regeling.