Stabilisatie versterker

Hoi allemaal

Ik ben nieuw hier en ben geen geweldige typer. Maar zal mijn best doen.

Ik heb een vraag over mijn auto versterkers. Ik heb al vele jaren 2 auto versterkers als entertaiment set in gebruik in mijn woonkamer. In het begin deed ik de door middel van ringkerntrafo en een gelijkrichterbrug. Had altijd veel verlies en spanning schommelingen. Nu heb ik 2 geschakelde voedingen van 1200W. 1 versterker werkt goed stabiel en geeft een heerlijk vermogen(1000W merk MAC MPC4000). Hier zit mijn sub op van 450W.

De andere versterker Climax bullet900(900W) heeft nog steeds veel schomelingen. Valt bij veel vermogen regelmatig weg.

Nu wil ik er een supercap op aan gaan sluiten om dat te stabiliseren. Die ze ervoor gebruiken in de auto wereld. Mijn vraag is in hoevere ik moet rekening houden met mijn voeding(1200W) met opstarten. Wil voorkomen dat ik hem op blaas of steeds in beveiliging schiet.

Heb op google gezocht maar kan er geen antworden op vinden. Ik hoop via deze weg wat duidelijkheden te krijgen. Of zels hoe ik dit aan kan gaan pakken.

Vergeet te zeggen dat de supercap 1.2farad is van het merk rodek type RO1PC

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 21 januari 2022 16:52:51 (3%)

mel

Golden Member

Een autoversterker is er voor gemaakt om op 12 V te werken, maar de accu van de auto werkt als een soort buffer, die vangt de klappen van de versterker wel op.Een voeding is daar in mindere mate voor geschikt.
Ik betwijfel of een supercap verschil zal maken.
En een speaker van 450 W aansluiten op een 1000W versterker, is moord voor de speaker.. :S
Waarom moet het eigenlijk altijd zo hard...... ;(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Kabels wel goed? Dit soort vermogens moet je niet op 12V willen voeden. Dat komt veel te kritisch met de kabeldiameters, elke rotte verbinding geeft meteen ellende als je er 100A doorheen probeert te jagen.

Daar komt nog bij dat zo'n geschakelde voeding prima veel vermogen kan leveren, maar de (bas)pieken altijd een aanslag zijn.
Zo'n condensator kan helpen maar ik weet niet of die voeding gaat hikken als ie dat ding ineens moet opladen. Misschien is een simpele kleine accu parallel aan de uitgang wel het makkelijkst.

Werkt dat ding uberhaupt wel fatsoenlijk op lage spanningen? Die vermogens zijn meestal gespecificeerd op 13.8-14V. Met 12V, die ook nog eens inkakt door kabelverliezen, zou t ook goed kunnen dat ie tever inzakt.

Een normale fatsoenlijke versterker lijkt me een veel betere optie. Wat je overigens met zulke vermogens moet weet ik ook niet. Mijn 100W Rel subwoofer gaat al veel te hard.

Overigens: Of dat climax bullet ding een fatsoenlijk ding is, of goedkope bagger weet ik niet.
Als ik google op "Climax Bullet" vind ik genoeg spul wat geen 1200W nodig heeft om veel plezier op te leveren :7

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 21 januari 2022 13:40:49 (22%)

mel

Golden Member

Met 1000 Watt kan je een compleet stadion gillend gek maken...En als je weet hoeveel vermogen je nodig hebt voor een huiskamer..5 Watt is meer dan genoeg..Ook op geluidgebeuren zijn we energiezuinig.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 januari 2022 12:12:03 schreef Garfieldgoeie:
1 versterker werkt goed stabiel en geeft een heerlijk vermogen(1000W merk MAC MPC4000). Hier zit mijn sub op van 450W.

De andere versterker Climax bullet900(900W) heeft nog steeds veel schomelingen. Valt bij veel vermogen regelmatig weg.

Laten we zeggen dat voeding A voor de sub is, en voeding B voor de Bullet. A werkt nu goed, en B valt af en toe weg.
Wat gebeurt er als je alleen de voedingen verwisselt? Niet de draden dus; die blijven bij de versterker waar ze nu ook aan zitten.

code:


     A -> o-------sub               B -> o-------sub
     B -> o-------bullet            A -> o-------bullet
            nu                              test

Valt dan nog steeds voeding B af en toe weg? Of doet A dat dan?

--

Nu wil ik er een supercap op aan gaan sluiten om dat te stabiliseren. Die ze ervoor gebruiken in de auto wereld.

Als je dat doet, sluit hem dan zo dicht mogelijk bij de versterker aan; niet bij de voeding.
Als het probleem komt door weerstand in de draden, helpt de condensator als je hem bij de versterker zet.
De laadstroom bij inschakelen is zo ook minder hoog dan als je de condensator rechtstreeks op de voeding aansluit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

1,2kW op 12V is goed voor 100A

Dus je hebt sowieso een beste voeding nodig wil je dat volle vermogen er uit kunnen halen.

EricP

mét CE

Welnee joh. Dat is 1000W PMPO ofzo :+

Maar goed, het zijn serieuze stromen en daar horen serieuze draden bij. Geen l*lig 4mm2 eindje. Daar kan je probleem ook zitten. 10V spanningsval op 230V is niet echt de moeite waard. Op 12V is het eh... best substantieel zeg maar.

Hoogvermogens autoversterkers gebruiken in een woonkamer is op zijn zachtst gezegt een minder handige oplossing.

Om 1000 watt in een 4 Ohm speaker te krijgen moet je op de luidspreker U=√ (P x r) = √ (1000 x 4) = √ (4000) = (ongeveer) 63 volt zetten.

Je eindversterker heeft dus minimaal een 63 volt voedingspanning nodig. Een dergelijke spanning vind je niet in normale auto's. Er is dus een omvormer nodig die van de 12 volt voedingspanning die 63 volt maakt. In een auto geluidsversterker zitten ook dergelijke omvormers. Die omvormers hebben verliezen. Verliezen die veel groter worden als de ingangspanning daalt. 14 volt of 12 volt voedingsspannig maken heel veel uit.

In de andere topics is je al verteld dat er gewoon 100 ampere loopt door de voedingskabels. Over een te dunne kabel van een meter ben je zo een volt kwijt. Ga je ook nog eens voeden met maar 12 volt dan draait je versterker misschien op maar 10 volt. Gevolg is dat de interne omvormers enorme verliezen gaan maken en misschien zelfs buiten hun specs gaan draaien. En uiteindelijk dondert je versterker in elkaar en dat zul je ook gaan horen. Dure of goedkope voedingen en versterkers ze zullen in soort situatie allemaal problemen gaan geven.

Oplossing is gewoon al je zooi in de kliko gooien en normale met 230 volt gevoede huiskamer versterker gebruiken. En 100 watt is echt meer dan zat. Autoluidsprekers hebben door hun constructie doorgaans niet zo'n best rendement. Mechanisch is alles zwaarder en steviger uitgevoerd omdat een auto nogal een woeste omgeving is voor fijnmechanische (wat een speaker eigenlijk is.) systemen. En helaas gaat dat ten koste van het rendement.

Huiskamer speakers kunnen mechanisch fijner worden uitgevoerd en kunnen daardoor een beter rendement hebben. Een rendement van 1% of 10% scheelt al een factor 10. Je hebt dan in plaats van een 1000 watt versterker nog maar een 100 watt versterker nodig. In een huiskamer heb je doorgaans ook een tiental dB's minder achtergrond herrie dan in een auto. Dat kan ook zomaar een een factor 2 schelen. Waarschijnlijk meer want een factor twee is maar 3dB. En dan is die 100 watt ineens nog maar 50 watt geworden.

Dus het is het makkelijkst en het goedkoopst om een versterker in de kringloop of marktplaats te scoren en die te gaan gebruiken dan door te gaan met je huidige systeem.

Wil je wel doorgaan met je huidige spul:
Dan kun je beginnen met het vervangen van de kabels door hele dikke en een accu direct op de klemmen van de versterker met een kabel van 0 cm lengte. En daar weer je schakelvoeding op. Je oplossing met de condensator kan ook. Sluit die condensator dan ook weer met een kabel van 0 cm aan op je versterker en maak iets dat met een timer je condensator bij aanzetten langzaam oplaad voordat de versterker aangaat. Omdat je over 1000 watt praat zou ik wel een wat grotere nemen dan die ene farad. De cold crancking stroom van een accu kan toch al snel iets tussen de 600 en 800 ampere zijn. Ook is het handig om met een voedingspanning van 14 volt in plaats van 12 volt te gaan werken.

Systemen zijn meestal specifiek ontworpen voor een bepaalde toepassing. Ga je dat veranderen dan wordt het inderdaad vaak lastiger en kostbaarder.

Wat ik altijd dacht dat in de versterker zelf een soort van buck boost converter wordt gebruikt om de voedingspanning van de versterker omhoog te brengen.
En dus op die manier aan het gevraagde vermogen komt, wat die kan leveren.

Telefunken Sender Systeme Berlin
blackdog

Golden Member

Hi,

Die grote Auto-Versterkers gebruiken Boost SMPS voedingen om b.v. +-60V te maken.

Als de versterker echt 1000-Watt aan de uitgang kan leveren denk dan aan 1400 tot 1500-Watt dat uit de accu/voeding wordt getrokken!
De versterker heeft een rendament en ook de boost SMPS.

Hou er rekening mee als je 12-15V SMPS voedingen gebruikt, dat deze voedingen het niet altijd leuk vinden dat je de hele grote capaciteiten parallel over de uitgang zet, dat geld ook voor als je een accu parallel zou zetten.

De regelloop is daar niet op ingesteld!

Als je geet testen met grote condensatoren/accu, plaats dan dee zo dicht mogelijk bij de versterkers en zoals andere ook al aangaven, gebruik voldoende dik draad en zo kort mogelijk.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De Climax Bullit zijn geen geweldige versterkers en ook aardig op leeftijd (15 jaar?) dus het kan zo zijn dat het beste er wel vanaf is.
Zo'n smps (server voeding?) is helaas slecht in het reageren op snelle belastingswisselingen (bass pieken) maar 't kan op zich wel.
In de versterker zelf zit er net na de power-aansluiting ook een aantal condensatoren (meestal 2200uF/25V) om de rommel van de smps te filteren en wat stabiliteit te geven. Extra capaciteit kan daarvoor wel wat helpen, maar verwacht er geen wonderen van.

Een ouderwetse gestabiliseerde voeding van 50A werkt dan beter..

meer over car audio: www.12vhifi.nl

De 1000W mac versterker is 4 kanaals uitgang waarvan 1 gebriged. Daarbij 500W vermogen levert naar de sub. De andere 2 naar midrange speakers. En zoals ik al zei die is mooi stabiel dit kan ik zien omdat ik er voltmeters op heb zitten. Heb er nu 6mm draad op zitten bij beide max 30 cm lang zijn. Voedingen hangen naast de versterkers. Zal morgen evt ff foto's van maken.

De andere versterker hangen ook 4x midrange(studiospeakers). Deze zijn speciaal berekend voor op deze versterker.
Versterker is ook 4 kanaals dus 4x 225W. Wat je zou denken dat deze er minder moeite mee zou hebben dan de versterker met sub.

Vandaar dus de supercap wil proberen. Om het te stabiliseren. Maar wat ik steeds begrijp dat deze moeten laden. En dat dat met zo'n snel vermogen gaat dat de voeding het mischien niet zou kunnen verdragen.

benleentje

Golden Member

Als de versterker met ca 30 cm kabel al direct op de voeding zit zal een supercap ook niet veel meer doen.

Je hebt 2 gelijk voedingen?
De voeding aangesloten op de sub versterker heeft het zwaarst en die zou dus eigenlijk eerder problemen moeten geven. Aangezien het de bullet900 gaat denk ik toch echt dat die het zelf gewoon niet aankan, het was 15 jaar geleden ook al budget versterker.
Heel veel versterkers in het budget segment halen gewoon bij lange na niet wat ze opgeven. Dit omdat je het vermogen op duizenden verschillende manier mag en kan opgeven. 900W is vaak dan het maximale piek vermogen waarbij ze nog net nier stuk gaan.

Ik heb zelf nog een 4x 75W versterker uit de auto bewaart die een 75W speaker gewoon sloopt. Daar is de 75W gewoon het muziek vermogen die er nog met minimale vervorming uitkomt. Zelfs een 300W woofer op het gebridge kanaal had het heel zwaar.

Maar dit is ook een van de grootste versterkers in formaat die 30 jaar geleden zo een beetje bestond tenminste wat ik heb kunnen vinden met een footprint van 60cm x 35cm is het niet iets wat je aan een hoedenplank kan hangen.

Maar wat ik steeds begrijp dat deze moeten laden. En dat dat met zo'n snel vermogen gaat dat de voeding het mischien niet zou kunnen verdragen.

Een supercap is eigenlijk een hele kleine accu. Bij inschakelen van de audio hoeft deze maar 1 keer opgeladen te worden. Omdat een supercap een soort kortsluiting is voor de voeding zou ik deze eerste keer opladen doen via een weerstand die ja dan na zeg 5 seconden overbrugt met een timer + relais.
Als je versterker dan veel vermogen dus stroom nodig heeft dan kan het zo zijn dat de voeding niet snel genoeg is en even tijdelijk iets inzakt in spanning. Op dat moment levert de supercap de stroom totdat de voeding weer bij geregeld is.

Maar voordat je een dure supercap gaat kopen zou ik eerst eens een 12V accu ertussen zetten. Want een autoaccu zelf is een 1000den x beter dan een supercap wat betreft capaciteit en 10x de stroom die het kan leveren. Het hoeft geen hele goede accu te zijn maar liefst nog wel 1 die een auto kan starten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het zijn 2 gelijke voedingen ja.

En klopt climax is infeite een budget versterker.maar heeft tot zover altijd goede dienst gedaan.

De supercap heb ik van een vriend gekregen die met zijn stereo in auto gestopt is dus heb ik daarom al liggen.

Met tijds wil ik wel naar een andere versterker gaan kijken. Maar als ik het zo voorlopig even kan oplossen zou het mooi zijn. Hou toch wel van mijn momentje knallen. Voordeel als je verweg woont van de bewoonde weereld leeft.?

Ik zou de smps voedingen opschroeven naar 13 volt i.p.v 12 volt.Sommige kunnen nog wel wat hoger en is beter voor zo'n auto versterker.

Daarnaast zou je eens een proef kunnen doen door een opgeladen accu als buffer erbij te kunnen zetten. Zorg wel dat de accu eerst goed geladen is anders laad deze even heel har op je 1000 watt voeding.

En die 6mm2 is aan de dunne kant al is het maar 60 cm, beter 16 of 25 nemen.

Daarbuiten is een 12volt installatie altijd behelpen, op mp laatst voor iemand een Marantz SR8002 gekocht en nagekeken, pompte probleemloos nog 7 x 125 watt eruit en gaf geen krimp.

Die paar volt verschil ga je echt niet merken in het uitgangsvermogen of stabiliteit van de spanning. Ondanks dat er een ongeregelde smps zit in de Climax.
Als ik het goed gezien heb zit er een 20A of 25A zekering op die versterker, en daarmee kan je al een indicatie krijgen van het echte continu leverbare uitgangsvermogen. Klasse AB versterker, 4 kanalen:
25A x 12V = 300w opgenomen vermogen
Rendement ca. 65%: 0,65 x 300 = 195w
per kanaal 195 / 4 = 48,75 watt

Zo'n grote condensator wordt wel 's met een lampje in serie opgeladen en daarna aangesloten. Maar de voeding zal wel elke keer uitgeschakeld worden. En dan zal je dat met een weerstand en flink relais kunnen doen. Autorelais 12V / 30A bijvoorbeeld.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Het laden van de condensator wat voor soort weerstand heb ik daarvoor nodig welke waarde praten we dan over? En heb ik er dan 2 nodig voor plus en min of alleen voor plus.

[Bericht gewijzigd door Garfieldgoeie op vrijdag 21 januari 2022 23:50:32 (23%)

benleentje

Golden Member

Je hebt maar 1 weerstand nodig in de plus

De Kleinste weerstand is om de max stroom bij inschakelen van een lege condensator te begrenzen tot wat de voeding max aankan en wat de condensator max aankan.
De grootse weerstand is als de laadstroom van de condensator gelijk is aan de lekstroom van de condensator.
Je 1200W voeding is bij 12V dan 100A max dan is het R = U / I = 12V / 100A = 0.12Ω.

Lekstroom van een condensator is typisch iets van 0,1mA
R = U / I = 12 / 0.0001 = 120kΩ

Dus elke weerstand tussen 0,12Ω en 120kΩ is goed. Waarbij die met een 120k dus nooit volkomt ;). En met 0,12 ohm bijna direct vol is.

Maar zelf zou ik een 1 ohm 10W weerstand nemen en die met een timer en een relais na ca 2 seconde overbruggen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Thanks Benleentje. Ben nog niet zo thuis in het berekenen van. Kan ik er morgen mee aan de gang?

Het laden werkt top en daarbij nu ook weer stabiel. Zie nog wel schomelingen in de voedende spanning maar versterker heeft er nu geen last meer van. Thanks allemaal voor de antwoorden.