Philips pe1516 is ,, omgevallen"

EricP

mét CE

In een voeding van FLipse zullen waarschijnlijk ook wel hun eigen torren gezeten hebben...
Wat je er ook in stopt: zorg ervoor dat ze zo identiek mogelijk zijn. Ik zou er 6 nieuwe in stoppen bij een betrouwbare leverancier als Farnell of RS vandaan. Reden: een ander merk heeft een ander bestelnummer. Het is in elk geval 1 merk. En met een beetje mazzel ook 1 batch.

toen deze voedingen uitkwamen waren de 2n3055 sowiso robuuster als nu. maar als die torren eruit liggen check of de evt thyristor voorregeling wel werkt. dat zou verklaren waarom ze eruit liggen, teveel vermogen moeten verstoken. ook de voeding op 240V zetten scheelt, deze staat wrs nog op 220V.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

blijkbaar heeft deze voeding geen reverse voltage protection (of ik moet erover kijken) over de eindtransistoren. Het is dan vrij makkelijk de eindtorren te doen sneuvelen op reverse breakdown tussen basis en emitter.

Jinny

Golden Member

Op 9 april 2021 23:17:14 schreef buzzy:
[...]Weet je waarom ik houten ladders gebruik?
Ik kan het woord amulinimum niet uitspreken >:)

En ik kan nu mijn scherm kuisen van de pinda's en rode wijn..
Gelieve vooraf een waarschuwing te geven, scheelt schoonmaakwerk voor onschuldige mensen.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

>:)

Overigens laten ze in simplified English een lettertje weg uit aluminum.

@pietplof: Het kan best dat Philips torren van RCA heeft gemonteerd als wijziging of tijdelijke productie-oplossing. Voordat je er wat anders instopt in elk geval zo goed mogelijk controleren of ze origineel kunnen zijn en of de afwijkende specs misschien toch nuttig kunnen zijn. 100V 16A 200W is toch iets zwaarder dan een 2N3055. Misschien nodig om een gewijzigde SOA op te vangen (als Philips ze monteerde) of omdat de originele secondbreakdownloze 2N3055 niet voorhanden waren (als een latere monteur ze monteerde)?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 11 januari 2022 23:53:55 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Even de 3 delen aan elkaar geplakt, "leest" wat makkelijker...

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 april 2021 23:17:14 schreef buzzy:
[...]Weet je waarom ik houten ladders gebruik?
Ik kan het woord amulinimum niet uitspreken >:)

Ah! Dáárom spreken die Ami's over 'aluminum'; scheelt een lettergreep.... O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Wederom dank voor de reacties.
Alvorens ik mij ga storten op een passende vervanging van de defecte ,,torren" nog een vraag.

Het viel mij bij de demontage op dat er boven het grote koelblok een kleine ronde opening aanwezig was waar ik in eerste instantie geen aandacht aan schonk.
Na raadpleging van het schema blijkt daar een ventilator te hebben gezeten die kennelijk door de vorige eigenaar is weggehaald.

Ik ga ervan uit dat Philips het ding wel heeft geplaatst.
Nb stel je voor dat de monteur niet alleen geen juiste transistoren in voorraad had maar ook geen koelventilator en dus gewoon heeft weggelaten.

Maar zou de afwezigheid van deze koeling het overlijden van de transistoren hebben bevorderd?

Kris; het schema staat er nu ook. Kun jij vertellen of er een reverse systeem in zit?
Ik zie het niet.

festina lente
EricP

mét CE

Die koeling is wel eh... wenselijk :)
Is er op enige manier nog te zien of die torren 'origineel' zijn? Wellicht is er meer in 'gezooid'.

Haal die 5 defecte eens los. Met 1 tor moet het ding (denk ik) gewoon werken (alleen, dat moge duidelijk zijn, je kunt 'm niet vol belasten).

Dat gezegd hebbende... die 63V is ook wat raar. Daar is meer aan de hand. In de eerste plaats zou je niet verder dan 30V moeten komen (ok, een beetje headroom voor stabilisatie... doe 40V). En daarnaast zit er een 'crowbar' in die je in kunt stellen en die de uitgang kortsluit als de spanning te hoog wordt (de stroombeperking zorgt dat er verder geen ellende ontstaat). Beiden komt niet overeen met 63V op de uitgang.
Ik kan me nog wel voorstellen dat die torren stuk gegaan zijn en de crowbar meegenomen hebben. Met de torren in sluiting, kan-ie vast kortstondig even meer dan de normaal maximale stroom leveren.

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 12 januari 2022 11:37:22 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Schema nog iets duidelijker...

M.b.t. tot de te hoge spanning.

  • Wat is de spanning, direct achter de gelijkrichter?
  • Hoe zit het met de spanningen van de hulp voedingen?
  • En vooral: Is de bedrading van de netspanning goed ingesteld? Zie hiervoor de twee kleine subschema's links onder.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Nee, mogelijk gebrek aan potentiële energie :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Op de vragen van collega TA kan ik op dit moment even geen antwoord geven.
Een onbehoorlijk deel van het apparaat ligt uitelkaar en om bij de zes defecte transistoren te komen zijn er heel veel draden losgenomen waaronder alles rondom de gelijkrichters, de thyristoren en enkele diodes die ook op het koelblok zitten.
Ik ben nu bezig een tweede koelblok te voorzien van 6 x de 2N3055. Alleen al naar dat deel lopen er zo'n 9 draden.
Ook moet ik een passende ventilator vinden en plaatsen.
Dan moet ik op een advies van een andere collega de voeding aanpassen aan 230/235 volt. Dus voordat alles is aangepast ben ik wel even bezig.
Voorlopig probeer ik tijdelijke verbindingen te leggen en te kjken of alles werkt. Nu kan ik er nog bij.
Zodra het werkt ga ik de zaak weer monteren zoals het hoort; als ik dat nog weet tenminste.
O ja, ook de uitlezing werkt niet goed; herstel van de draaispoelmeter misschien.

festina lente
Shiptronic

Overleden

Op 12 januari 2022 18:15:43 schreef pietplof:

Zodra het werkt ga ik de zaak weer monteren zoals het hoort; als ik dat nog weet tenminste.

Ik maak tegenwoordig overal foto's van , scheelt een hoop onthoud werk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

De schakelaars voor de meter zijn een bron van ellende. Werkt alleen goed als je ze vaak gebruikt. Maar dan zullen ze wel slijten :)

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 januari 2022 18:32:01 schreef EricP:
De schakelaars voor de meter zijn een bron van ellende. Werkt alleen goed als je ze vaak gebruikt. Maar dan zullen ze wel slijten :)

Komt vaker voor bij Philips. Mijn PM3264 scoop lijdt daar ook aan.
Ik zou daar mee naar een mede CO-er gaan, omdat mijn visus niet voldoende meer is om het priegelwerk van die ingangsunits waar de schaklaars in zitten, naar behoren te attaqueren. Helaas, 'Covid'..... ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Gisteravond heb ik, even snrl, de defecte krachttransistoren vervangen door 6 x 2N3055.
Vervolgens de diverse verbindingen, provisorisch, aangebracht.
Een belasting,in serie met een losse amperemeter, aangelegd.
De eigenlijke, defecte, meter even losgesoldeerd.
Een universeelmeter over de uitgangsklemmen gehangen.

De zaak ingeschakeld en de voltmeter sloeg ,,even" uit, de amperemeter idem. Direct daarna beide naar de nulstand.
Het lampje ,,DC failure" was het enige ding dat werkte.

Hieruit mag ik constateren dat de thyristor voorregeling heeft ingegrepen. Ik zal dus gaan zoeken in de sturing van deze regeling. Kan een interne fout zijn maar ook de sturing vanuit de voeding naar de thyristorregeling. Ik ga weer foutzoeken.
Scoop op de gate van de thyristoren en zo verder terug de schakeling in.

Mijn mededeling dat het meetinstrument van de voeding defect is slaat niet op slechte schakelaats maar op de wijzer die strak in de rechterhoek ligt. Komt wel als het apparaat weer ,,normaal" werkt.

festina lente
EricP

mét CE

De 'DC failure' komt bij mij ook wel eens in. Ik ben er nog niet achter wanneer en waarom. Het gebeurt hier alleen heel soms bij het aan zetten. Uit, 2 seconden later weer aan en dan werkt het gewoon.

Ik heb er nog geen gevoel bij wanneer dit gebeurt. Het is een paar keer per jaar. Niet storend genoeg bevonden om er tijd in te steken...

Dat gezegd hebbende... is dat niet die crowbar waar ik het eerder over had? Die is instelbaar met een potmeter op het front. Als je de uitgangsspanning hoger zet dan die staat, dan gebeurt dat (denk ik) ook.

Waarschijnlijk is er bij jou meer aan de hand, maar... probeer eens met spanning op 0, ding aan en dan opschroeven. Dat gaat hoogst waarschijnlijk ook fout, maar je voorkomt dat je tegen een volkomen normale werking aan zit te repareren :)

pietplof

Golden Member

Volgens de tamelijk summier uitgevoerde beschrijving moet de stuurspanning voor het u2 deel ( de pulsvormer voor de beide thyristoren) zich bewegen tussen de 1 en 5 volt.
Vermoedelijk afhankelijk van de instelling spanningbegrenzing. De spanning is nu, welke stand van de potmeter dan ook , onveranderd op 7 volt.
Daarmee komen er geen pulsen op de beide gates van de thyristoren en komt er geen uitgangsspanning.

De verschillende spanningen van de diverse hulpvoedingen zijn in orde.
Voor het geval iemand het schema bij de hand heeft... ik denk dat ik het moet zoeken bij transitor T106 / T117 en directe omgeving.
Eerst maar eens tussen de klamme lappen.

festina lente
pietplof

Golden Member

Zojuist las ik wat in de vele bijdragen ( zijn site) van collega Aart.
Boeiend leesvoer.

In het verslag van zijn reparatie van de universele digitale meter kwam ik het woord ,,guarded" en ,,unguarded" tegen.
Door Aart uitgelegd als analoog respectievelijk digitaal.
Dit was mij volledig onbekend.

In de beschrijving van mijn voeding staat een korte uitleg van het blokje gelijkrichting.
Een voorbeeld ,,with guard" en een volgende voorbeeld ,,without guard"
En ik maar denken dat e.e.a. te maken had met ,,iets van van bewaking"

't Zal mij niet echt veel verder op weg helpen maar het is wel weer iets duidelijker geworden om de gehele werking uiteindelijk te doorgronden.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Betkent "Guarded" niet afgeschermd?
Vaak wordt rond gveoelige ingangen een ground-ring aangebracht (Printspoor). Die wordt guard genoemd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

In het geval van mijn ,,hoofdpijnvoeding" heeft de tekst zeker betrekking op beschermen. Het deel guard schijnt één van de twee delen van de overspanningsbeveiliging te zijn.
Het andere deel is de analoge beveiliging.
De tekst spreekt van guard en without guard.

Daar ik ook iets las in het verhaal van Aart die ze die ze als digitaal en analoog bestempelde maakte ik mijn opmerking.

Ik vrees toch dat ik met het loeizwaare kring naar een heuse expert moet.
Of iemand moet al bereid zijn mij het hele schema minitieus uit leggen.
Ook zou een soort foutzoek boekje met daarin de vereiste spanningen op aangegeven punten en eventueel scoopbeelden wellicht helpen.

festina lente
EricP

mét CE

Ach, dat soort boekjes... het klinkt leuk. Maar de 'fout' waar ik naar op zoek ben, staat er nooit in...

Het schema wat ik eerder in delen hier gedropt heb, komt uit de user manual. Veel meer dan dat gaat het waarschijnlijk niet worden. Het feit dat je er ook 'extern' van alles op aan kunt sluiten (je kunt ze parallel zetten en dan met 1 regeling werken oa.), zorgt waarschijnlijk voor veel 'ruis' in het schema.

Over de DC failure zegt de maual: Over-voltage protection
The circuit connected to the output terminals can be protected against too high voltages with the over-voltage protection, which is adjustable between 3 and > 30 V by means of a potentiometer with a screwdriver-adjustment at the front panel.
If the voltage at the output terminals exceeds the adjusted value, the "DC FAILURE" lamp lights up and the output voltage decreases to 0V. The "U" lamp (in case of voltage stabilisation) or "I" lamp (in case of current stabilisation) is extinguished.
As soon as the cause of the over-voltage has been eliminated, the output voltage may be reset by switching the stabiliser on and off.

'Stabilizer' is terminologie voor wat wij de 'voeding' zouden noemen (in die tijd was 'gestabiliseerd' minder gebruikelijk dan nu.
En ik zou 'm uit en aan zetten ipv. aan en uit :).

Je zou het geheel wat dat triggert eens moeten uitzoeken. SCR101 (ongeveer in het midden) heeft er iets mee te maken. Die triggert ook SCR28 (rechts onder) en het geheel lijkt gestuurd te worden door TS112 (dubbele tor, midden) en R1 (potmeter, rechts midden). Blijkbaar triggert het iets te snel (of is je uitgangsspanning gewoon absurd hoog. Dat kan ook!).

Hoe die voorregeling werkt (aansturing SCR26 en 27, deel van de 'Graetz' schakeling links onder) door zie ik nog niet helemaal. Je zou eens kunnen kijken wat er aan aansturing op de thyristors plaats vindt.
Als daar geen aansturing op staat (R301 en R302 los halen), dan zou de spanning op C31 (die hele dikke elco-set links onder) ook ongeveer 0 moeten zijn. Mocht er een thyristor in geleiding blijven, dan gaat die spanning daar natuurlijk sky-high.

Heb zelf een PE1642 waarbij steeds het 'failure' ledje begon te branden vanaf een bepaalde spanning. Dit bleek de overvoltage adjust potmeter op het front paneel te zijn. Deze opdraaien was de oplossing. Zit op jouw voeding een soortgelijke potmeter?

Op het schema zie ik 'M26' bij de voedingstrafo staan. MOgelijk dat dit de koelfan is. Het beste zou je hier een 230V fan nemen en deze op 115V laten lopen.

Het makkelijkste is om de primaire 115V zijde van de trafo hiervoor te gebruiken. Op 230V kan ook, dan heb je maximale koeling maar ook maximale herrie :)

zonder prutsen kom je nergens!