Kent iemand de RCA 274 als 2N3055?

In een doos met RCA merk erop van iemand (niet van mij) zitten deze transistoren. Het zouden 2N3055's moeten zijn. Weet iemand of dit waar is? Wat voor transistor kan dit zijn?

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het een RCA 21270 is. Ken ik ook niet, maar levert bij zoeken wellicht meer op.

Het lange onderste nummer zou misschien een code van de klant kunnen zijn?

Zit er ook een typestcker op de doos?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 21 januari 2022 22:29:46 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Waarom denk je dat 'ie van RCA is? (ik zie dat nergens staan?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Hoeben, :-)

Ik heb drie databoeken voor je doorgenomen van RCA met power devices er in, maar niets kunnen vinden dat op de nummers lijkt dat op jouw transistor staat.
Het zal wel een specifiek nummer zijn van een toepassing zoals b.v HP of andere fabrikanten die eigen nummers gebruikte.

Met twee voedingen ben je snel achter een aantal eigenschappen van de transistor.
Daarna met een functie generator de basis aansturen en ene weerstand in de collector hangen en je hebt ongeveer de snelheid.
Dit natuurlijk als je het waard vind dit uit te zoeken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Net bij toeval weer een nieuwe site gevonden. Deze laat ook gelijk zien in welke behuizing het zit.
https://alltransistors.com/search.php?search=274

Mijn ervaring is ook wel dat als er enkel een getal op staat het een NTE kan zijn.

Kan een NTE274 zijn,

Maar die zit weer in een TO66 behuizing.

https://i.ebayimg.com/images/g/pc4AAOSwMnZcjp3o/s-l300.jpg

RCA maakt het blijkbaar dus wel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 22 januari 2022 00:54:57 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

De layout van de opdruk van die torren is ook heel duidelijk RCA.

Als ik op mijn eigen exemplaren kijk, is het bovenste het typenummer.

Echter op de plaats waar normaal de letters RCA staan, staat hier 274.

Op de plaats waar op deze transistoren de lange code staat, staat normaal de datumcode (1 of 2 letters, 3 of 4 cijfers).

Het vreemde bij deze torren is, dat 274 niet duidelijk een datumcode is, maar de onderste regel ook niet.

Hooguit zou je 274 kunnen lezen als 1974, week of maand 2 maar dan is het wel een customformaat. Kan dus inderdaad ook wel een klanttypenummer zijn.

Hetzelfde gaat op voor de onderste regel VHU7416440 waar je 1974 week 16 in zou kunnen lezen, maar wat ook nog wel een klanttypenummer zou kunnen zijn.

Het enige dat voor mij vaststaat is dat 21270 het interne RCA type is. Maar kennelijk vind je daar dus ook niets op.

Toch vindt Google wel iets op troutunderground.com: "EACH HAS AN RCA 21270 AUDIO POWER TRANSISTOR MOUNTED. REMOVED FROM A WORKING ORGAN. 4 3/4" LONG. 2 3/4" HIGH, 1 1/2" WIDE WE COMBINE SHIPPING ON ALL SMALL ..."

Als je ervan uitgaat dat ze in een orgeleindtrap gebruikt zijn, kun je aan de hand van bekende orgelmerken misschien vinden wie dit soort nummers gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien heeft die orgelfabrikant ze dan besteld onder hun eigen nummer. Maar zal het intern toch wel een 2N3055 zijn.

Da's een hele klus om oude orgelschema's door te spitten.

maartenbakker

Golden Member

Is de equivalentie met een 2N3055 een betrouwbaar gerucht? De kans dat er op zijn minst 1 parameter net wat anders is, lijkt me groot. RCA maakte heel veel TO-3 powertorren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

De 21270 is gelijk aan de SK3027:

en daar is iets over te vinden:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Peter_dtn

Golden Member

Maak er een open en kijk op de silicon plak met een microscope, wellicht staat er een markering op..

RAAF12

Golden Member

Op 22 januari 2022 12:07:59 schreef maartenbakker:
Is de equivalentie met een 2N3055 een betrouwbaar gerucht? De kans dat er op zijn minst 1 parameter net wat anders is, lijkt me groot. RCA maakte heel veel TO-3 powertorren.

Een openzagen kan ook al info geven, getuige de meerdere die ontwerpen gepubliceerd op het net. Breedte van de ring collector ect.

Of een destructieve test in bijv. een voeding dan kan je de partij afficheren met gelijk of beter dan een klassieke RCA 2N3055. En de hFE meten. En als die al in een orgelschema gevonden is is het nog niet zeker dat ie equivalent is aan de oer 2N3055 volgens het 'dure' productie proces.
edit:
Dit is een nieuwer type met second breakdown :-)
edit:
Oeps, iets te langzaam ingeklopt in het geopende topic....
edit:
Goed gevonden Arco SK3027/130 en wat zou /130 kunnen betekenen? Just curious...

Arco

Special Member

Heeft iets te maken met de naam van het originele onderdeel waarop deze SK versie gebaseerd is:

Dat zou deze dus zijn:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com