Nachtlichtje met gloeilampje -> LED?

Turbokeu

Golden Member

Ik bezit al vele jaren een nachtlichtje met schemersensor, uitgerust met een 230V/7W E14 gloeilampje (model DFY-40, oorsprong onbekend).
Dit zat in een WCD naast de inkomdeur in de hall beneden aan de trap om 's nachts de hall iets te verlichten (de hall heeft geen raam, enkel door de dag wat daglicht (noord gericht) via een halfrond venstertje in de inkomdeur).
Boven aan de trap in de slaapkamerhall hangt een batterijnachtlichtje met PIR van 'den Aldi' om 's nachts naar de WC te gaan.

Dit alles door het feit dat Cindy verleden jaar 's morgenvroeg in de duisternis zwaar van de trap is gevallen en maandenlang kinestherapiesessies heeft moeten ondergaan voor haar linkerknie.

Het nachtlichtje met 7W gloeilampje geeft redelijk veel licht maar brandt 24/24 wegens te weinig licht op de sensor door de dag (enkel wanneer we het licht in de inkomhall aanschakelen gaat het uit).
Nadien overgeschakeld naar een 2-tal verschillende LED-nachtlichtjes maar deze geven toch echt te weinig licht.

Nu lijkt 7W niet veel maar 24/24, 365/365 dit geeft al snel een 60kWh verbruik per jaar t.o.v. een 17kWh jaarverbruik voor een 2W LEDlampje.
Mijn idee was dus om het gloeilampje te vervangen door een LSC 230V/2W E14 150Lm LEDlampje van 'den Action' dat we reeds toepassen in een verlichte zoutsteendecoratie ter vervanging van het originele 15W gloeilampje (met trouwens méér lichtopbrengst tot gevolg).

Zo gezegd zo gedaan, alleen werkt het niet zoals voorzien.
Het LED lampje flitst fel op ongeveer om de seconde (was eigenlijk wel te verwachten vermits er enige elektronica (LDR, TO92 SCR, seriecondensator , weerstandje) aanwezig is in het nachtlichtje).

De SCR is een MCR100-6 (400V/0.8A).
Afhankelijk van de gebruikte datasheet/merk geeft men een typical holding current van 0.5mA, max. holding current 5mA bij 25°C.
Op het 2W LEDlampje staat 21mA gedrukt als stroomopname dus ik dacht dus goed te zitten t.o.v. de holding current van de SCR.

Nu weet ik niet hoe de 2 LEDfilamenten in het lampje gevoed worden vanuit de 230V maar waarschijnlijk heeft het daarmee te maken.

Kan iemand mij verlichten? (no pun intended ;))

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
EricP

mét CE

Dat is hoogst waarschijnlijk een condensator voeding. Stroom en spanning zijn niet in fase.

Het weerstandsverloop van een LDR is er niet ideaal voor. Maar... kun je er niet een weerstandje aan parallel zetten zodat het lampje nog uit is als het 'licht' is?

Een alternatief is een no-budget bewegings sensor van de internet chinees en de 7W gewoon handhaven.

Turbokeu

Golden Member

Op 22 januari 2022 09:59:40 schreef EricP:
Dat is hoogst waarschijnlijk een condensator voeding. Stroom en spanning zijn niet in fase.

Dacht ik ook al.

Het weerstandsverloop van een LDR is er niet ideaal voor. Maar... kun je er niet een weerstandje aan parallel zetten zodat het lampje nog uit is als het 'licht' is?

Dat het nachtlampje 24/24 blijft branden stoort me niet, elk beetje méér licht in de duistere inkomhall, zelfs door de dag, is meegenomen.

Een alternatief is een no-budget bewegings sensor van de internet chinees en de 7W gewoon handhaven.

Ik wou net van dat 7W verbruik af... :?

Alle verlichting in huis is sinds onze intrek anderhalf jaar geleden vervangen/geupgraded naar LEDlicht/LEDlampen of nieuw aangekocht (2700K & 3000K), ik die vroeger een LEDhater was.
De enige overblijvende niet-LEDverlichting is een Lidl 13W/827 miniTL onderkastarmatuurtje in het ex-washok waarvoor ik geen LEDvervanger vindt (behalve dan een volledig nieuw LEDarmatuur).

Trouwens, de 2 LEDnachtlichtjes met schemersensor die ik geprobeerd heb gingen ook nooit uit in de inkomhall (wel in de keuken).

Verdorie, ik denk er nu pas aan... |:(
Als ik nu alle componenten van het printje afhaal (printje dient tevens als basis voor de contactlippen van de E14 socket) en de contactlippen rechtstreeks verbindt met de 230V aansluiting is mijn probleem opgelost...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
EricP

mét CE

Dat het nachtlampje 24/24 blijft branden stoort me niet, elk beetje méér licht in de duistere inkomhall, zelfs door de dag, is meegenomen.

Eh... Dan snap ik het probleem niet. Als het continu mag branden en je zat toch al aan LED-bagger te denken... Electronica eruit en je hebt een fitting in de vorm van een stekker. Of zie ik het nou te simpel?

Ik wou net van dat 7W verbruik af... :?

Ik ging er even vanuit dat je dat ding wilde schakelen. Als-ie zeg 10 minuten per etmaal brandt, dan is het verbruik in deze categorie ook niet interessant meer.

Trouwens, de 2 LEDnachtlichtjes met schemersensor die ik geprobeerd heb gingen ook nooit uit in de inkomhall (wel in de keuken).

Reken je ook daar niet rijk. Ik heb wel eens zo'n ding ontleed. Kort samengevat: uit het net een 'stroombron' van 15mA die kortgesloten werd als het licht werd. Ja, het lampje is uit. Nee, het gebruik is niet lager. Ik moest er wel om lachen: voldoet aan de functie beschrijving. Creatieve engineer.

Verdorie, ik denk er nu pas aan... |:(
Als ik nu alle componenten van het printje afhaal (printje dient tevens als basis voor de contactlippen van de E14 socket) en de contactlippen rechtstreeks verbindt met de 230V aansluiting is mijn probleem opgelost...

Eh... dat schreef ik net. Voordat ik dit had gelezen :)

Turbokeu

Golden Member

Op 22 januari 2022 11:16:48 schreef EricP:
[...]Eh... Dan snap ik het probleem niet. Als het continu mag branden en je zat toch al aan LED-bagger te denken... Electronica eruit en je hebt een fitting in de vorm van een stekker. Of zie ik het nou te simpel?[...]Ik ging er even vanuit dat je dat ding wilde schakelen. Als-ie zeg 10 minuten per etmaal brandt, dan is het verbruik in deze categorie ook niet interessant meer.[...]Reken je ook daar niet rijk.

Inderdaad...
Maar 17kWh/jaar t.o.v. 60kWh/jaar maakt toch een verschil, zeker met de tegenwoordige energieprijzen.

Met de stookolie heben we geluk gehad, 'maar' 50% duurder voor 2000liter dan vorig jaar (gegroepeerde aankoop via de gemeente).
Gas is er niet in onze straat (wel in het centrum van het dorp).
De gasprijs is trouwens in België met 350% gestegen...

Onze stroomleverancier (actueel Luminus) raadt ons met klem aan ons maandelijks voorschot (actueel 108€) te verhogen naar 237€ om grote toeslagen op de eindejaarsfactuur te vermijden...

Ik heb wel eens zo'n ding ontleed. Kort samengevat: uit het net een 'stroombron' van 15mA die kortgesloten werd als het licht werd. Ja, het lampje is uit. Nee, het gebruik is niet lager. Ik moest er wel om lachen: voldoet aan de functie beschrijving. Creatieve engineer

8)7 8)7 8)7

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik zou denken: Drop dat hele "nachtlichtje/schemerschakeling" idee, dat deel werkt toch niet. Stop een gewone ledlamp in het stopcontact en laat die 24/24 branden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

8)7 8)7 8)7

Ja en nee. Het zou zomaar kunnen dat-ie precies gemaakt heeft wat er door zijn manikser van hem gevraagd werd: lampje moet uit als het licht aan gaat. Nou, dat doet het toch?

Op 22 januari 2022 11:16:48 schreef EricP:
[...]Reken je ook daar niet rijk. Ik heb wel eens zo'n ding ontleed. Kort samengevat: uit het net een 'stroombron' van 15mA die kortgesloten werd als het licht werd. Ja, het lampje is uit. Nee, het gebruik is niet lager

Ik reken me wel rijk. Zal wel een condensatorvoeding zijn met ledlampjes. Als je de ledlampjes kortsluit, dan verandert de stroom nauwelijks, maar de cosφ wordt gunstiger, dus het bespaart me energie.
Jammer genoeg slobbert de stuurelectronica mijn kleine winst weer deels of ruimschoots op. ;(

maartenbakker

Golden Member

Ik heb een dergelijk lampje op een vergelijkbare manier omgebouwd en dat werkte goed. In mijn herinnering heb ik het schema hier ergens op het forum geplaatst ooit... Anders zal het zoeken voor later zijn, ik kom de laatste en komende weken vooral heel veel televisies tegen en dozen met licht doorrookte radiobulletins (...).

Aan de andere kant: ik heb nu op diezelfde gang gewoon een LED-lamp permanent branden en dat is eigenlijk ook wel fijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 januari 2022 00:27:49 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je zou zelfs zo'n smart led erin kunnen steken en die dan instellen dat die met zonsopgang +1u uitschakelt en bij zonsondergang -1u inschakelt. Goedkoop, zeker inzake verbruik een grote winst en je krijgt er nog wat mogelijkheden bij.

Hoeveel verbruikt zo'n wifi-lamp in standby? Continue "op wifi" zijn kost energie. Ik weet niet of je het wint van een 2W led.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In 1998, toen ik in dit huis ging wonen heb ik het volgende lampje gekocht:

https://www.conrad.nl/p/basetech-bt-nl100p-bt-1947429-nachtlamp-met-be…

Ik had toen voor exact voor de dezelfde reden als de TS zijn lampje heeft gekocht gekocht. Het trappengat zit bij mij e tegenover de slaapkamerdeur van mijn zoon. Een keer tijdens een nachtelijk toilet bezoek te ver doorlopen en hij kon van de trap vallen. We hadden wel zo'n traphekje maar dat hoef je maar een keer te vergeten. Dank zij dit lampje is het nooit fout gegaan.

Ook bij bij op de overloop is het te donker om de schemerschakelaar goed te laten werken. Maar de bewegingsschakelaar werkt wel uitstekend. Er komt niet heel veel licht uit maar voldoende voor de toepassing.

Doordat het inmiddels al 24 jaar zonder problemen werkt denk ik dat wel een van de betere led nachtlampjes is. Het was toen in elk geval een van de eerste zuinige nachtlampjes met en led er in.

Ik heb overigens geen idee hoe zuinig dit lampje is. Er zit ongetwijfeld een condensator voeding in, en misschien sluiten ze ook wel gewoon de led kort. Ik kan alleen zeggen zeggen dat dit erg goed werkt.

Add,
Nog maar even de specs opgezocht. Gewoon verbazingwekkend dat het na al die jaren gewoon nog leverbaar is:

Het verbruik zou dus 0,6 Watt zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Dit valt me nu echt van je tegen! ;)
Ik zou van jou verwachten dat je zoiets met een neonlamp opgelost zou hebben!

Ik ben er zelf allang achter gekomen dat welke schemerschakelaar dan ook ALTIJD meer verbruikt dan welk zuinig lamje dan ook.

Je zou je veel meer zorgen moeten maken over je router, WiFi, NAS, ik deurbel wekkers en andere klokken. En denk dan ook aan alle standby apparaten!!
Je. denkt toch niet iedere dag je netwerk opnieuw op te starten? 8)7

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

stand bye apparaten!!

Zolang het stand bye en geen standby is... is het niet erg. Na de 'bye' is het toch weg ;)

Je. denkt toch niet iedere dag je netwerk opnieuw op te starten? 8)7

Dat klinkt heel heftig, maar een beetje 'huisrouter' is met een halve minuut wel weer in leven. Wat het eh.... 'onhandig' maakt, is dat tegenwoordig de telefoon en de televisie er ook aan hangen bij veel mensen.

Turbokeu

Golden Member

Het probleem met 'die' LEDnachtlampjes is dat ze maar een flauw schijnsel (een paar Lumen) produceren die 's nachts enkel toelaat om je te oriënteren, niet om 'echt' te verlichten.

Ik zoek meer iets met een lichtsterkte van ca. 150 Lumen (een 'echte' lamp dus) zoals het voordien besproken LSC 2W/E14 LEDlampje.

Op 22 januari 2022 13:47:06 schreef rew:
Ik zou denken: Drop dat hele "nachtlichtje/schemerschakeling" idee, dat deel werkt toch niet. Stop een gewone ledlamp in het stopcontact en laat die 24/24 branden.

Op 23 januari 2022 00:26:40 schreef maartenbakker:Aan de andere kant: ik heb nu op diezelfde gang gewoon een LED-lamp permanent branden en dat is eigenlijk ook wel fijn.

Dat is nu mijn bedoeling geworden...

Op 23 januari 2022 12:34:05 schreef EricP:
[...] Wat het eh.... 'onhandig' maakt, is dat tegenwoordig de telefoon en de televisie er ook aan hangen bij veel mensen.

Inderdaad...
VOIP + IPTV over DSL.

Op 23 januari 2022 12:11:33 schreef Tidak Ada:
Dit valt me nu echt van je tegen! ;)
Ik zou van jou verwachten dat je zoiets met een neonlamp opgelost zou hebben!

:) :)

Je zou je veel meer zorgen moeten maken over je router, WiFi, NAS, ik deurbel wekkers en andere klokken. En denk dan ook aan alle standby apparaten!!
8)7

Modem/router/AP altijd online, drie TV-decoders (woonkamer, bureau en slaapkamer) in standby wanneer niet gebruikt, drie DECT telefoons, een vijftal Smartwares RF433 WCD's voor de schemerlampen met optionele Wifi controller/App, vier Action LSC SmartConnect Wifi lampen waarvan twee RGB.
Het voordeel van deze LSC lampen is als je ze via de licht/snoerschakelaar bedient ze ook niets meer verbruiken (alleen zijn ze dan offline in de App) en gaan ze via de licht/snoerschakelaar aan op hun laatste setting (helderheid/kleur).

Een beetje comfort zonder echte domotica mag toch wel?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Blijft danet zoveel of zelfs meer verbruikt in geval van het 7W lampje, de sensor net zoveel of zelfs meer verbruikt. Dat is dus eignlijk het paard achter de wagen spannen.
Ik heb hier zo'n Chinese nepvuur lamp en die brandt daarom ook dag en nacht, want zelfs een tijdklokje gebruikt nog meer dan de 8W van die lamp.

Dus waarom moeilijk doen over dat beetje verbruik van een paar LED-jes?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †