Mono microfoon receiver ombouwen naar stereo

Dag allen, dit is mijn eerste bericht hier. Ik hoop dat ik me door deze vraag hier te stellen aan alle regels houd!

Mijn vraag is als volgt. Ik heb recent een G-MARK G210V gekocht (Chinees spul). Dit is een RF microfoon receiver met twee microfoons. Als output heeft hij een gebalanceerde XLR aansluiting en een mono 6,35 mm jack aansluiting.

Ik had gehoopt beide kanalen los aan te kunnen sluiten, maar helaas blijkt dit niet zo te zijn. Ik dacht dat de 3-pins XLR uitkomst zou bieden maar dit blijkt ook gewoon mono te zijn.

Ik zou wel graag beide microfoonsignalen los ontvangen, idealiter heb ik in de uiteindelijke situatie twee female 3,5 mm mono aansluitingen in de behuizing.

Ik vermoed dat er op de PCB al ergens de juiste signalen af te tappen zijn. Er zit namelijk in de behuizing een uitsparing voor een tweede XLR connector. Ook zitten er op de PCB een aantal ongebruikte gaatjes naast de connector die naar de audio output gaat.

Dit zijn de connectors die naar het "daughterboard" gaat achterin de behuizing (met 12V jack en audio-aansluitingen).

Dit is het daughterboard

En dit is de uitsparing voor een tweede XLR connector.

Ik hoop dat iemand met meer ervaring mij een tip kan geven over waar ik het beste kan zoeken!

KGE

Golden Member

Wat gebeurt er nu wanneer je beide microfoons tegelijk aanzet en gebruikt ? Wordt het geluid dan gemixed ?

Grote kans dat dat inderdaad het geval is.
Dit soort vragen is in een gebruikersgroep voor video-enthousiastelingen (waar het gros een totaal gebrek aan technische kennis heeft) op Facebook waar ik wat in rondhang, schering en inslag.

@ Tobias1: dat gebrek aan technische kennis verwijt ik jou zeker niet hoor ;)
Maar mijn enige vraag is waarom je ze los wil ontvangen. Op de ontvanger is het volume van beide microfoons individueel in te stellen en microfoons voor spraak en zang zijn over het algemeen altijd mono. Stereomicrofoons zijn alleen in het ASMR-wereldje (holofonie), instrumenten-opnames en dergelijke normaal, maar die hebben dan ook dubbele XLR-aansluitingen.

De beste tip die ik kan geven is om op zoek te gaan naar een IC dat audioverwerking voor z'n rekening neemt, maar het nadeel met Chinees spul is dat het vaak geen typenummers meer bevat om nabouw/uitpluizen te voorkomen.
Vaak is er ergens een IC wat de verwerking regelt. Als je mazzel hebt zit er geen software in en is het gescheiden naar de buitenwereld brengen van de signalen een kwestie van een soldeerverbinding hier of daar verbreken of juist aanbrengen, maar als je pech hebt, kun je niets.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Signaal afnemen aan de "hete" kant van de beide volumepotmeters?

(edit: maar de opmerking hieronder is terecht: als het zgn. "rotary encoders" zijn dan gaat dit ideetje niet door)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 22 januari 2022 22:33:56 (48%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Er is ook een type in deze serie met 2 uitgangen, de print van deze vergelijken zou je kunnen zien of de print universeel is.

Overigens welke band zitten deze microfoons , ik lees hier en daar 230-250 Mhz. Die zijn in NL niet toegelaten. Ze verkopen ook modellen die wel mogen denk ik.

https://www.reporterstore.nl/draadloze-frequenties

Dit lijkt een karaoke setje te zijn. Twee mensen kunnen tegelijk zingen en het resultaat wordt in het apparaat gemixt met die twee volume knoppen.

Ik denk (als het twee potmeters zijn en geen encoders) je inderdaad het eenvoudigst de signalen van de twee potmeters af kunt halen en die via een connector naar buiten voeren.

Ik denk dat als je zo'n soort ombouw gaat laten doen je goedkoper uit bent als je zo'n tweede set erbij koopt.

@KGE het geluid wordt inderdaad gemixt. Er zitten twee potentiometers (geen rotary encoders) voorop het paneel.

@weardguy Ik wil de signalen los ontvangen met als doel ze los te kunnen aansluiten op mijn karaoke software (UltraStar DX)

Het signaal afnemen van de potmeter is een goede suggestie, ik heb inmiddels al wel een werkende oplossing (met helaas nog wel veel ruis)..

De drie pinnen tussen de 12V connector en audio connector op de PCB waren niet gebruikt dus verdacht. Met een multimeter op de 200mV stand kon ik constateren dat twee van deze pinnen voor de twee microfoons individueel uitsloegen. Dus toen heel naïef de boel aangesloten en er komt inderdaad individueel signaal uit. De GND heb ik hergebruikt van de bestaande aansluiting.

Nu zit ik dus nog met ruis op de twee uitgangen.

Bij nadere inspectie van de PCB zag ik dat er op twee plekken condensatoren missen. Zou het kunnen dat deze voor de ontstoring van de twee individuele signalen zijn? Er is nog één zo'n plek van dezelfde afmeting waar wel een condensator zit. Is het een te naïeve gedachte dat er op de twee lege plekken een condensator met dezelfde capaciteit hoort?

Verder is er nu nog een pin naast de twee waar ik de signalen aftak, die niet gebruikt wordt. Zou dit een alternatieve GND kunnen zijn die ik voor deze twee signalen dien te gebruiken? Ik kan me niet indenken waarvoor deze pin anders kan zijn.

Dit is inderdaad een model 230-250 MHz - https://www.amazon.nl/G-MARK-microfoonset-professionele-karaoke-microf…. Lekker is dat. Vermoed dat ik hem niet meer kan terugsturen na mijn "ingreep".

Ik ga nog wel even door met prutsen. Zal ook eens proberen de potmeter output aan te sluiten, wie weet geeft dat al een beter resultaat.

Ik denk eigenlijk eerder dat het aan de bedrading ligt: als je de originele aansluitingen ziet, zie je dat die met bedrading uitgerust zijn die precies naast elkaar blijft. Dat maakt de kans op storingen kleiner. Gebruikelijker is het om hier coaxiale kabel voor te gebruiken, maar dat zal in zo'n Chinees geval te duur zijn.

Nu lopen beide aansluitingen volledig los van elkaar door de kast en zelfs langs de antenne-aansluitingen. Hoewel dat niets hoeft te betekenen, zou het zeker kunnen helpen om de bedrading in elkaar te draaien (twisten) en zo dicht mogelijk bij de print en connectors pas uit elkaar te vlechten.

Dat die pinnen niet gebruikt worden zou best kunnen betekenen dat er een versie is die met een extra printje een daadwerkelijk gebalanceerde uitgang levert (dat heeft deze niet namelijk) of zelfs twee gebalanceerde uitgangen biedt.

Wat betreft de gebruikte radiofrequentie: tja, dit is dus een beetje het risico als je dit soort zaken direct in China aanschaft. Ik zal niet zeggen dat alles wat Nederlandse webshops of zelfs fysieke winkels verkopen geheel aan de regels voldoet, maar de kans dat je zoiets in een winkel in Nederland aan kan schaffen is wel een stuk kleiner.

Neem je verlies voor die 7 tientjes: terugsturen na gerommel vind ik zelf altijd een zwaktebod.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Mocht je problemen krijgen met Agentschap Telecom kun je gewoon volhouden dat je dit niet wist en dat je het bij een Nederlandse webshop gekocht hebt.

Wat je kan gebeuren is dat de boel dan in beslag genomen wordt. In een gedeelte van die band zit een gedeelte vliegverkeer communicatie en daar reageert het Agentschap meestal direct bij klachten als jij in de cockpit staat te zingen.

Het is gelukt!

Het blijkt dat mijn oplossing al werkte, maar dat de kabel die ik gebruikte om te testen het probleem was. Ik gebruikte een stereo 3.5 mm male to male kabel, maar blijkbaar introduceerde het tweede kanaal van die kabel heel veel noise.

Ik heb nu een mono-kabel en daarmee werkt het vlekkeloos.

Bedankt voor alle tips en suggesties!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bedankt voor de terugmelding - en welgefeliciteerd!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In een gedeelte van die band zit een gedeelte vliegverkeer communicatie en daar reageert het Agentschap meestal direct bij klachten als jij in de cockpit staat te zingen.

230-250 Mhz? Welke luchtvaartcommunicatie gebeurt daar?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

O, de minitairen? Ja, rond 243 MHz doen die wel iets, dacht ik. Maar op de momenten dat karaoke bedreven wordt zijn de minitairen toch niet aan het vliegen? Zullen eerder aan de bar ziten, lijkt me.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Henry S.

Moderator

Die doen regelmatig avondvluchten, ik kan ze helaas goed horen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 januari 2022 16:02:41 schreef Tobias1:
Het is gelukt!

Het blijkt dat mijn oplossing al werkte, maar dat de kabel die ik gebruikte om te testen het probleem was. Ik gebruikte een stereo 3.5 mm male to male kabel, maar blijkbaar introduceerde het tweede kanaal van die kabel heel veel noise.

Ik heb nu een mono-kabel en daarmee werkt het vlekkeloos.

Bedankt voor alle tips en suggesties!

"Tweede kanaal" is in dit geval de ring - cold signal.
Een mono-jack zou je officieel TS jack moeten noemen en een stereo-jack TRS, de connector/kabel bepaalt niet of je hem mono/stereo en balanced/unbalanced gebruikt.