Nieuwe loading coil voor 11meter 1/2 golflengte antenne

Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort weer bezig met de 27mc hobby.
Nu heb ik een simpele gpa antenne van 5,5 M 1/2 golf waarvan de spoel kapot is. Ik heb het internet al afgestruind naar een manier om deze zelf te maken maar ik word er niet heel veel wijzer van, zo veel verschillende info. Ik heb het spoeltje uit de voet gehaald en eens bestudeerd. Daar verbaasde ik me al over iets. Online vind ik wel een aantal voorbeeld spoelen die men zelf maakt maar hier raken de windingen elkaar nooit, er moet een vaste afstand tussen zitten. Mijn spoel is gewoon gewikkeld koperdraad dat tegen elkaar aan ligt, hoe kan dat werken?

Maar goed lang verhaal kort ik wil een nieuwe spoel maken voor mijn antenne en heb hiervoor wat maatvoeringen nodig. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Groetjes Thijs :)

Blijkbaar gewikkeld met koperlakdraad. Als je het qua vermogen heel bont gemaakt hebt, dan kan de lak er van af gebrand zijn maar dat ruik en zie je dan wel.

Je kan diezelfde spoel gewoon weer maken van koperlakdraad. Ik heb ook zo'n spriet, daar heb ik de spoel uitgehaald omdat ik 'm voor een kwartgolf op 20m wilde gebruiken.
Uit mijn hoofd was die originele spoel dat windingen koperlakdraad op 3cm diameter, met de coax voeding op de 1e winding ofzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ah koperlakdraad, dat is een optie maar vind ik een beetje gammel. Ik had gelezen dat je ook gewoon stroomdraad met het plastic er omheen kan gebruiken. Dan liggen de wikkelingen ook op gelijke afstand en krijg je nooit sluiting. Klopt dit of werkt dit niet door de plastic mantel?

Maar dan komt de vraag, hoeveel windingen met dat diameter draad en dan nog de diameter van de spoel. Ik kan niet duidelijk vinden hoe je dat berekend.

Begin eens met het namaken van je bestaande spoel.
Met koperlakdraad is niets mis zolang je geen van de pot gerukte vermogens toepast.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Begin eens met het namaken van je bestaande spoel.

Dat is denk ik het beste advies, want zoiets berekenen is niet te doen. Ik leg uit waarom.

De 5,5 m lange spriet is ca. een halve golflengte (daarom heet de antenne ook zo), en vormt een hoge aanpasimpedantie.
Het spoeltje is maar de helft van het verhaal: de aanpassing in de voet, naar 50 ohm, gebeurt door dat spoeltje PLUS een capaciteit.
Die capaciteit wordt gevormd door de eigen capaciteit van dat spoeltje (plus eventueel nog een 'echte' condensator, maar lang niet altijd).

Als je dus een andere spoel gaat maken, moet je dit zelf opnieuw uitproberen. Maak je een 'mooie' spoel, met spatie tussen de windingen, dan is zijn eigen capaciteit lager dan bij de oude spoel.
Normaal is dat goed, maar bij deze antenne had die capaciteit van de oude spoel een functie.

Het gemakkelijkste is het daarom, de oude spoel zo precies mogelijk na te maken - dus dezelfde afmetingen (lengte, doorsnee), en ook dezelfde draad (dikte, isolatiesoort).

Een spoel opnieuw ontwerpen kán wel, maar als je bijvoorbeeld de SWR meet met de antenne op de grond, en je hebt uiteindelijk de spoel zo dat de antenne goed 'in de band' staat, dan klopt het weer niet als de antenne op het dak staat. Eigenlijk zou je de antenne steeds, voor iédere meting, op het dak moeten zetten zoals hij uiteindelijk moet komen te staan.

De fabriek heeft de spoel zo gemaakt dat de antenne 'op een normale plaats' goed werkt. Een béétje afwijking heb je dus altijd. Maar van begane grond naar de nok is het verschil te groot.

Wat je wel zou kunnen doen: één keer op de grond en daarna op het dak meten, en kijken hoe groot het verschil is. Staat de antenne op het dank bijv. 600 kHz hoger, dan kun je daarna op de grond verder afregelen (winding erbij, winding eraf, beetje langer of korter) op bijvoorbeeld 26,6 MHz; op het dak staat hij dan hopelijk goed op ca. 27,2 MHz. Maar zoiets blijft een beetje gokwerk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de snelle reacties! _/-\o_
Ik had geen koperlakdraad liggen maar wel snoer met dezelfde binnendiameter draad. Dus ach maar eens aan de knutsel. Verder dezelfde maten en windingen aangehouden. De mantel van het snoer werkt nu meteen als spacer en isolatie tussen de windingen. De input vanuit de coax zit ook op dezelfde plek gesoldeerd. Nu alleen de boel nog aan de antenne maken, ben benieuwd, zal even laten weten hoe het gaat. Werkt het niet dan toch morgen maar even koperlakdraad halen ;)

Nou de spoel gemaakt en getest.
Uit de SWR bleek dat de antenne iets langer moest dan hij kon, dus de coil wijkt wel wat af. Met een iets langer eindpijpje en wat afstellen zijn dit de resultaten. Zeker niet super maar de antenne werkt weer en ik kan weer veilig zenden.

Kanaal 01 - SWR 1:1,4
Kanaal 20 - SWR 1:1,4
Kanaal 40 - SWR 1:1,6

Best aardig voor een eerste bouwsel. Ik ga van het weekend een andere coil maken met iets andere specs. Ik zal de resultaten weer delen :)

Koperlakdraad zit ook in een trafo. En dan gezien de dikte, de secundaire kant. Dus als je nog ergens een oude hebt liggen kun je die wellicht opofferen... en wat je over hebt netjes op een klosje bewaren voor de volgende gelegenheid :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Thijs,

Lees ik er overheen of…
Wil je de spoelgegevens strakjes ook delen?
Weet nooit waar het goed voor is.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob007,,

De spoel gegevens werken goed voor zijn type antenne,
als je een andere antenne hebt is de spoel heel anders,

Als hij de gegevens van de spoel hier plaatst hoort er ook het type antenne bij.