Aansluiten PT1000 PLC dmv weerstands meting

Zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik een PT1000 aan moet sluiten op een Priva plc om deze te gebruiken dmv weerstands meting?

rbeckers

Overleden

Heb je een typenummer van die PLC?

Het gaat om een Priva S10 Blue id plc.
de PT1000 komt aan een universele (zoals Priva dat noemt) input module welke oa weerstand meting aan kan.
Alleen kan ik nergens een aansluitschema vinden.
Module type is: Priva Blue ID S-Lijn UI16 Universele-ingangsmodule.

Aanvulling: het gaat om een twee draads PT1000

benleentje

Golden Member

Ik neem aan dat het dan net zo werkt als bij een weerstandsmeting bij een multimeter en dan sluit je de PT1000 dus direct aan op de 2 klemmen voor de weerstandsmeting.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Benleentje
Ik heb een 24V+, een Ground, een 5 Vref en een analoge ingang.
Welke twee moet ik nu gebruiken?

Een nieuwe ingang moet ook geconfigureerd worden in de s/w?

mel

Golden Member

In feite is een PT 1000 een weerstand.Om er iets zinnigs mee te doen moet je de ingang analoog en 24 volt gebruiken.
De plc ingang is geschikt voor meerdere soorten opnemers.waarschijnlijk ook voor 4-20mA.Dit zal denkelijk wel geconfigureerd dienen te worden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Voor een Pt1000 heb je een speciale ingang nodig. Gewoon een weerstand meten met de eerste de beste analoge ingang word absoluut prutswerk.
Het weerstandsverschil per graad (<3,9Ω) is te weinig voor een gewone 0..10V ingang. En als je er een klont extra electronica omheen gaat breien gaat het nut van een PLC een beetje verloren.

Als die universele ingang echt universeel is en Pt1000 aankan is het geen probleem: gewoon de draden er aan, eventueel nog één of twee brugjes en klaar.

Met wat meer gegevens kan er pas een zinnig antwoord gegeven worden.

EDIT:
ik zie nu het type ingang en de specs: er staat wel een weerstandsmeting, maar niet of het voor een Pt1000 geschikt is. Verder ontbreken alle gegevens. Om te beginnen ontbreekt de meetstroom. Als die te hoog is werkt het zeker niet.
Ik denk niet dat het gaat werken.
En dat betekend dus een goede transmitter gebruiken, zoals HmH hier onder al aangeeft.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 23 januari 2022 09:34:15 (24%)

High met Henk

Special Member

Wat GJ zegt....

Mocht de priva niet met PT overweg kunnen is je enige optie een converter ertussen. Mijn voorkeur gaat uit naar PR of Phoenix contact daarin.

Wellicht heb ik nog een Phoenix liggen voor je (moet even kijken of die pt aan kan)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb vlug even de datasheet doorgenomen. Deze ingangsmodule kan dus inderdaad verschillende signalen verwerken afhankelijk van de connectie en de instellingen in de configuratie.
Spijtig dat er geen mogelijkheid is om de ingang specifiek als Pt1000 te configureren, zoals ik het bvb ken bij siemens.
Zoals ik het zie moet je idd de 24V als ref gebruiken en de input als weerstandsmeting configureren. De range wordt automatisch gedetecteerd.
Dan zal je in de software wss zelf je 0-punt en curve dienen te bepalen om een bruikbaar temp verloop te bekomen.

(heb zelf geen ervaring met dit toestel, dus dit alles onder voorbehoud ;) )

5001116_datasheet_ui_en-gb.pdf

edit: Oei, wat te lang bezig geweest blijkbaar. @GJ en HmH hebben gelijk. Een meetomvormer is idd een betere oplossing. Wij gebruikten vroeger ook de Phoenix omvormertjes om een Pt100 meting te verschalen naar 2-10V of 4-20mA. Afhankelijk van de voorhanden zijnde ingang.

[Bericht gewijzigd door 60204 op zondag 23 januari 2022 09:52:15 (20%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 23 januari 2022 09:47:42 schreef 60204:
Ik heb vlug even de datasheet doorgenomen. Deze ingangsmodule kan dus inderdaad verschillende signalen verwerken afhankelijk van de connectie en de instellingen in de configuratie.
Spijtig dat er geen mogelijkheid is om de ingang specifiek als Pt1000 te configureren.
Zoals ik het zie moet je idd de 24V als ref gebruiken en de input als weerstandsmeting configureren. De range wordt automatisch gedetecteerd.
Dan zal je in de software wss zelf je 0-punt en curve dienen te bepalen om een bruikbaar temp verloop te bekomen.

(heb zelf geen ervaring met dit toestel, dus dit alles onder voorbehoud ;) )

[bijlage]

een pt1000 zomaar aan de 24v gaat niet werken, de pt1000 mag heel weinig stroom doorheen anders warmt deze zicht veel te veel en krijg je meetfouten.
Gangbaar is 250µA

Dag Peter112, je hebt gelijk natuurlijk. Ik had een beetje gehoopt dat het met een ingangsweerstand >1M zou lukken. Maar het is idd geen ideale situatie. :S

Mvg

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Als ergens een https://www.ti.com/tool/TIPD202 kunt kopen ben je snel klaar bij Mouser een paar euro, alleen wachten tot mei 2022
of bij alie even zoeken op pt1000 transmitter als het voor de hobby is.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 23 januari 2022 10:56:00 (22%)

GJ_

Moderator

Die TI is ook alleen goed als het voor de hobby is natuurlijk.

Op 23 januari 2022 11:54:06 schreef GJ_:
Die TI is ook alleen goed als het voor de hobby is natuurlijk.

Behalve als bv Phoenix deze in een kastje monteert en er 50voudige bedrag voor vraagt. Maar keuringen e.d. kosten ook geld.

GJ_

Moderator

Die van Phoenix zijn echt niet gekeurd. Maar als je het inzet op een plek waar je ook echt een PLC wil gebruiken ga je niet met een los printplankje lopen prullen. Dan wil je graag iets wat je op de rail kunt monteren in een mooi doosje. Uiteindelijk, als het geen hobbie is, is dat ook goedkoper natuurlijk, de aanschafprijs is niet bepalend. In dat geval is die print gewoon duurder.

High met Henk

Special Member

Helaas mijn converters zijn niet geschikt..

Allen V to I of vice versa of I to I of V to V...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heren, bedankt voor alle reacties.

Uiteindelijk heb ik het maar gewoon geprobeerd.
PT1000 tussen de ground en de ingang gezet.
In de HW configuratie PT1000 geselecteerd en voila het werkt.

GJ_

Moderator

Op 24 januari 2022 10:42:24 schreef ZAQ:
In de HW configuratie PT1000 geselecteerd en voila het werkt.

Dat het in de HW configuratie aangegeven kon worden had je eerst moeten vertellen :-)
Met het aansluiten kun je niet zo gek veel fout doen.

De manuals zijn overigens niet best van Priva.