Twee lampen apart schakelen met een schakelaar

Ik heb een kroonluchter met 6 LEDs deze geeft meestal te veel licht,
ik wil er 2 x 3 apart aanschakelen. Dus zou ik bij het aan schakelen er altijd 3 aan willen zetten, en de andere 3 via een DIY schakeling, Ik heb maar een schakelaar, de led's kan ik niet dimmen. Wat ikzelf kan bedenken is een relais voor de 2e groep, met een controller die b.v. bij een tweede keer aanzetten van de zwarte schakeldraad de 2e groep aanzet.
Dit eist nogal wat hardware: 5Volt voeding, microcontroller relais etc.
Is er een simpelere schakeling die ik niet ken ?
Bijtrekken van een schakeldraad is geen optie.

Guus@Sint-Michielsgestel

Dimmer of dubbele schakelaar i.p.v. dat gehobby?
Of hoezo is het bijtrekken geen optie? In elke buis lukt dat
En als je een doos hebt kun je ook nog eea draadloos maken

Arco

Special Member

Hoe zijn de leds geschakeld? (230v, of CC/CV...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

klik aanuit setje inbouwen in de voet van de lamp, daar de helft van de leds mee schakelen. echter zou ik denken dat je dan net zo goed 6x e14 ledlampjes kunt halen die dimbaar zijn. neem een merk, geen action of bouwmarkt rommel want dan heb je knipperen als de wind waait met die dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

smart lampen insteken en helderheid regelen

Sonoff mini met tasmota software inbouwen .https://nl.aliexpress.com/item/1005002788268950.html?_randl_currency=E…
Via smartphone/ tablet simpel te bedienen.

EricP

mét CE

De makkelijkste manier is doorgaans toch... een draadje extra. Waarom is dat zo spannend??

Ik heb wel eens een lamp gezien die bij aan zetten op de laatste stand 'aan' ging. Korter dan zeg 1 sec. uit en gelijk weer aan, ging naar de volgende 'stap'. Zo kon je kiezen tussen lamp A, lamp B en beiden. Ongetwijfeld een klein stukje hardware van eigen makelij. Maar wie weet is het ergens te koop.

Kun je iets met een 'aanraakschakeling'? Set 1 gaat altijd aan, raak je dan het armatuur aan, dan ook set 2. Raak je het weer aan dan set 2 weer uit. En zet je de hele lamp uit en de volgende keer weer aan, dan heb je alleen set 1 weer.

High met Henk

Special Member

Waarom zou je de lampen niet kunnen vervangen vor dimbare LED's?

is dit omdat de voeding / driver in de kroonluchter zelf zit: Driver wisselen

Is dit omdat de lampen niet dimbaar zijn (driver in de lampvoet) lamp wisselen. Er zijn lampen die zelf dimbaar zijn door meerdere keren het licht aan en uit te zetten. Dus 1e keer aan is fel, 2e keer aan is minder fel 3e kaar aan is echt gedimd.

dit is veruit de makkelijkste optie...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

DK, ik dacht dat ik hier op een hobby forum zit, misschien heb ik me vergist
Voor een dimmer moet ik een gat bij hakken in de muur, er zit nu een dubbele schakelaar, draadje bijtrekken is in het verleden geprobeerd.

Arco, de LEDs hebben een ingebouwde omvormer, 230V in GU10 ?

BenI2C , kombucha Ik heb het niet zo op dat spul, over een paar jaar gaat het failliet of wordt overgenomen door een ander zonder support. Ik heb hier nog een ICY thermostaat, no support ex van een gerenommeerd bedrijf.

EricP Een aanraakschakelaar lijkt me wel wat.

Heeft iemand een schema er voor, ik heb de 12F1822 liggen met touch optie

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 24 januari 2022 08:45:49 schreef EricP:
De makkelijkste manier is doorgaans toch... een draadje extra. Waarom is dat zo spannend??

Dat vraag ik me ook af. Wat is dat voor een installatie dat het bijtrekken van een draad zo lastig is?
En als je voor een dimmer een gat moet bijhakken, dan doe je dat toch gewoon? Of ben ik de enige die daar niet tegenop ziet?

KlaasZ Stucken is niet mijn beroep, er zit een soort korrelig spul op, als er wat teveel uitkomt dan moet de hele muur. Ik ga nog steeds voor een elektronische oplossing

Guus@Sint-Michielsgestel

Waarom niet een simpele oplossing, een schakelaar op de kroonluchter.
Hoe vaak zul je omschakelen naar maximale verlichting?

EDIT:
@KlaasZ, Ik dacht aan een trekschakelaar in de plafondplaat en een stukje visgaren door de kroonluchter, zie je amper.

reading can seriously damage your ignorance

Een soortgelijke oplossing bedacht ik intussen ook. Schroef een trekschakelaar tegen het plafond, vlak naast het ophangpunt van de kroonluchter. Het trekkoordje laat je dan door de kroonluchter naar beneden hangen.

Ik weet niet hoeveel plaats je in de lamp hebt maar misschien is dit iets.
https://www.dos4ever.com/keukenlamp/keukenlamp.html

Gr.F_S

Op 24 januari 2022 11:15:49 schreef hennep:
Ik dacht aan een trekschakelaar in de plafondplaat en een stukje visgaren door de kroonluchter, zie je amper.

Als er ruimte is in de plafondplaat dan is dat een fraaie oplossing. Aan de andere kant, waarom moet het (bijna) onzichtbaar zijn?

Dubbel

[Bericht gewijzigd door BenI2C op maandag 24 januari 2022 12:52:49 (98%)

Op 24 januari 2022 10:21:20 schreef Waters:
DK, ik dacht dat ik hier op een hobby forum zit, misschien heb ik me vergist
Voor een dimmer moet ik een gat bij hakken in de muur, er zit nu een dubbele schakelaar, draadje bijtrekken is in het verleden geprobeerd.

Arco, de LEDs hebben een ingebouwde omvormer, 230V in GU10 ?

BenI2C , kombucha Ik heb het niet zo op dat spul, over een paar jaar gaat het failliet of wordt overgenomen door een ander zonder support. Ik heb hier nog een ICY thermostaat, no support ex van een gerenommeerd bedrijf.

Kijk roch eens naar tasmota. Volledig onafhankelijk.

Op 24 januari 2022 12:42:45 schreef KlaasZ:
Aan de andere kant, waarom moet het (bijna) onzichtbaar zijn?

Daar heb je eigenlijk wel weer gelijk. Toch maar zo dan :-)

reading can seriously damage your ignorance
EricP

mét CE

Voor een dimmer moet ik een gat bij hakken in de muur

Nou ja, als de stuclaag een soort van vast zit, is dan niet spannend. Oops van de aannemer na de muur gestuced en behangen te hebben: Oh, moest daar ook nog een WCD komen? Ja, die staat wel op tekening ja...
Ik heb een gaatje gezaagd en doorgeprikt naar de kamer ernaast. Die muur moest nog en het is dezelfde groep. Met beleid en een stofzuiger er naast... Zelfs als je het weet, dan zie je niet dat de volgorde van werken verkeerd was...

draadje bijtrekken is in het verleden geprobeerd.

Ik neem aan dat de poging bestond uit aan de bestaande bedrading een trekveer binden, daarmee de trekveer door de pijp trekken, een draadje extra eraan en dan weer terug? (even aangenomen dat je in de bestaande bedrading die paar cm speling wel hebt). Inderdaad, een draadje 'erbij' steken is een redelijk kansloze missie...

Heeft iemand een schema er voor, ik heb de 12F1822 liggen met touch optie

DK, ik dacht dat ik hier op een hobby forum zit, misschien heb ik me vergist

Het is een hobby forum :)

Alle gekheid op een stokje... er komen ook genoeg mensen die wat beroepsmatig doen met 'draadjes'. En dat het 'hobby' is, wil niet zeggen dat je moet prutsen. Ik leef van professionele prutsers.

Ik zou het met een AVR oplossen. Brom genoeg op aanraak, dat kan (met wat protection) denk ik zo een pootje in. En dan een MOC<doe wat leuks> als schakelaar. En waarschijnlijk een 'condensator voeding': de uren dat daar spanning op staat zullen beperkt zijn.

Extra trekschakelaar in het armatuur is ook nog een optie.

F_S :) _/-\o_ Veel dank voor deze schakeling, nu nog wat kleine onderdelen zoeken.

Guus@Sint-Michielsgestel

Lijk eens naar een "Step dimming led driver".
Werkt met de bestaande schakelaar, aan is de laatst ingestelde stand.
Schakelaar vlug uit en aan geeft een volgende stand.

Ik heb ze van EGLO, een 2-step en een 4-step.

Dat kump er noe van....