Kabel remeha calenta icm recom werkt niet

Beste allemaal,

Onlangs heb ik een kabel Ftdi FT232RL Usb RS232 Om RJ9 RJ10 4P4C Adapter aangeschaft zodat ik mijn ketel remeha calante zou kunnen uitlezen via recom. Althans dat was het idee. Niet een officiële kabel maar op basis van advertentie was ik in de veronderstelling dat het zou werken. Maar ik krijg melding communicatie fout.In recom zie ik de poort wel com3(onbekend) maar er komt dus geen communicatie tot stand.

Hieronder wat foto's van de kabel, de kabel/ com poort is wel zichtbaar onder de hardware.

Op basis van een ander draadje welke ik hier vond lijkt het dat het andere wel is gelukt. Ook al ging dat via een wifi module, ik zit hier bedraad maar de rest lijkt het zelfde.

Iemand hier enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

Sine

Moderator

Ik heb er ooit eentje gemaakt met een usb-ttl omzetter die ik waarschijnlijk van ebay geplukt heb.

code:


1. zwart    massa
2. oranje   Tx (van kabel)
3. geel     Rx (van kabel)
4. rood     +5V

Die +5V is niet nodig, die komt uit de ketel. Bij mijn kabel zit ie er nog in, bij een andere kabel heb ik deze weggelaten.

Plaatje voor de pin nummers, niet voor de kleuren

Dus ja, je kabel lijkt correct aangesloten en zou zo moeten werken.

Op basis van jouw plaatje had ik hem ook gecontroleerd. Zou ik op basis van een ander programmatje kunnen controleren of wel data uitkomt? Want mogelijk zit er iets in recom software waarom die het niet accepteerd.

Anoniem

Is het een Calenta of een Calenta Ace?

Op 23 januari 2022 15:43:36 schreef HenkR:
Is het een Calenta of een Calenta Ace?

Het is een calenta,in 2016 aangeschaft

Anoniem

In principe moet het werken. Als het niet werkt moet je rx en tx omwisselen. Hou er rekening mee dat het signaalniveau 5 V is. Test hem met Recom en stel Recom goed in.

Op 23 januari 2022 17:36:27 schreef HenkR:
In principe moet het werken. Als het niet werkt moet je rx en tx omwisselen. Hou er rekening mee dat het signaalniveau 5 V is. Test hem met Recom en stel Recom goed in.

Ik heb hem al omgewisseld maar dat bood ook niet het gewenste resultaat. Overigs is de pin volgorde correct wat sin ook heeft gedeeld. Je geeft aan dat ik rekening moet houden dat het signaalniveau 5v is. Maar ik snap niet zo goed waar ik dan rekening mee moet houden.

Recom instellen; hier kan ik enkel bij communicatie aangeven welke poort ik wil gebruiken. Als ik dan de com3 poort selecteer geeft die na enkele seconden aan communicatie fout

Anoniem

Je hebt geen gateway 35 dus je moet de andere com3 gebruiken.

Op 23 januari 2022 18:36:48 schreef HenkR:
Je hebt geen gateway 35 dus je moet de andere com3 gebruiken.

Maakt niet uit welke ik pak. beide werkt het niet op.

Op 23 januari 2022 18:10:55 schreef Knoem:
[...]

Ik heb hem al omgewisseld maar dat bood ook niet het gewenste resultaat. Overigs is de pin volgorde correct wat sin ook heeft gedeeld. Je geeft aan dat ik rekening moet houden dat het signaalniveau 5v is. Maar ik snap niet zo goed waar ik dan rekening mee moet houden.

Recom instellen; hier kan ik enkel bij communicatie aangeven welke poort ik wil gebruiken. Als ik dan de com3 poort selecteer geeft die na enkele seconden aan communicatie fout

Anoniem

Werkt de ftdi print wel? Verbind rx en tx eens met elkaar en kijk met een terminalprogramma als Realterm of er communicatie mogelijk is.

Jouw ketel heeft als het goed is een 4 polige rj11 aansluiting en geen 6 polige toch? Als het een 6 polige aansluiting is gaat deze kabel niet werken.

Voor de communicatie met de ketel moet je gnd, tx en rx gebruiken. Zet voor de zekerheid de baudrate op 9600.

Aan de screendumps te zien gebruik je de laatste versie van Recom, dat is het probleen niet.

De foutmelding wijst eigenlijk op een rechten probleem. Toegang geweigerd.
Probeer eens uitvoeren als administrator.

Ik voer het uit als admin daar zou het niet aan moeten liggen. Morgen even kijken of de chip werkt met realtime

Anoniem

De kabel is waarschijnlijk bedoeld voor iets anders. Het zou nog kunnen dat de ftdi chip is ingesteld als inverse. Dan inverteerd hij alle signalen. Er is een gratis programma te downloaden via de ftdi site.

Op 24 januari 2022 07:46:46 schreef HenkR:
De kabel is waarschijnlijk bedoeld voor iets anders. Het zou nog kunnen dat de ftdi chip is ingesteld als reverse. Dan inverteerd hij alle signalen. Er is een gratis programma te downloaden via de ftdi site.

Is het bekend hoe deze ingesteld moet zijn? Ik ga vanavond weer even verder met dit project

Anoniem

Het programma is FT-prog en daar zie je bij alle in/uitgangen de mogelijk om te inverteren. deze moeten allemaal uit staan.

PE9SMS

Special Member

Op 23 januari 2022 20:35:13 schreef A vd Linden:
De foutmelding wijst eigenlijk op een rechten probleem. Toegang geweigerd.
Probeer eens uitvoeren als administrator.

Mee eens, of er nu seriele communicatie is of niet (bijv verkeerde baudrate), je moet op z'n minst de comport kunnen openen zonder foutmeldingen zoals "toegang geweigerd".

This signature is intentionally left blank.

Ik krijg de melding dat er geen toestel is aangesloten terwijl dat wel het geval is. De eerdere melding die ik kreeg ( geen toegang) kreeg ik als ik gtwcom3 selecteerde maar dat dat klopt want ik gebruik immers geen gateway.

Ook in dat geval zou ik een "device not found" of een timeout verwachten. Access denied wijst naar een rechten, dus software probleem. Heb je de driver al eens opnieuw geinstalleerd? Wel eerst echt verwijderen.

RAAF12

Golden Member

Idd, mijn idee. Hij spreekt verschrikkelijk Engels maar op deze manier en met dat driverpack moet het gaan werken, let op volgorde van installeren.
https://www.youtube.com/watch?v=7IKsJzq3JCU

Ik heb hem geprobeerd uit te lezen via realterm. Als ik aan de kabel morrel bij de stekker van de ketel dan geeft die broek Error en soms rxd. Ik heb de stekker doorgemeten rj tot op de chip en die is op alle draden in orden. Vervolgens heb ik alles doorgemeten tot op de usb als de stekker in de ketel zat. Ook dat was in orde. Ik dacht mogelijk dat de aansluiting op de ketel was maar ook dat is niet het geval.

Als ik niet het stekkertje heen en weer bewoog gebeurde er helemaal niets

Op 24 januari 2022 14:47:44 schreef RAAF12:
Idd, mijn idee. Hij spreekt verschrikkelijk Engels maar op deze manier en met dat driverpack moet het gaan werken, let op volgorde van installeren.
https://www.youtube.com/watch?v=7IKsJzq3JCU

Gedaan, krijg dan de melding dat alles al correct is geïnstalleerd, en dat klopt ook

Heb je iets anders wat je aan de kabel kunt hangen om te kijken of dat wel werkt?
Heeft de eventlog nog iets te melden over de usb?

[Bericht gewijzigd door A vd Linden op maandag 24 januari 2022 16:10:26 (24%)

het licht gaat een beetje uit, ik heb verder niets wat ik er aan kan hangen.
eerder aangegeven om de om de tx en en de rx met elkaar te verbinden. dat heb ik gedaan maar dat geeft geen resultaat. mogelijk omdat ik ook nog iets met ground moet doen voordat het gaat werken, dat is mij niet helemaal duidelijk

PE9SMS

Special Member

Dat is een goede test inderdaad, rx en tx met elkaar verbinden, ground hoef je niets mee te doen. Dan zou je in een terminalprogramma (Teraterm, Realterm, etc) de tekst moeten zien die je zelf intikt. En als je in het terminalprogramma de optie local echo aanzet dan moet je ieder karakter dubbel zien verschijnen.

This signature is intentionally left blank.

Op 24 januari 2022 16:37:51 schreef PE9SMS:
Dat is een goede test inderdaad, rx en tx met elkaar verbinden, ground hoef je niets mee te doen. Dan zou je in een terminalprogramma (Teraterm, Realterm, etc) de tekst moeten zien die je zelf intikt. En als je in het terminalprogramma de optie local echo aanzet dan moet je ieder karakter dubbel zien verschijnen.

Gedaan en dan zie ik de communicatie, dus dat lijkt goed te werken.
Het lijkt er dan dus op dat die aansluiting op mijn ketel niet goed functioneerd. Is dat iets wat ik nog kan controleren?