snelle opto coupler op 375kHz

Voor een PWM signaal galvanisch te isoleren gebruik ik een snelle opto coupler 6N137, die aangestuurd wordt door een IXDN604 Mosfet driver ic.
Mijn idee is dat de stroom door de Led van de opto coupler, het beter is om daarvoor een stroombron te gebruiken in plaats van een weerstand in serie met de Led.
Daarvoor gebruik ik dan een LM317 (in smd) om ongeveer 20mA af te kunnen geven.
Aan de secundaire kant, de uitgang gebruik ik weer wel een weerstandje.
Volgens de datasheet is de ideale weerstand 350 ohm, maar dat is geen standaard waarde, vandaar dat ik er 330 ohm van heb gemaakt.

Is die stroombron met de LM317 wel handig?
Maakt het eigenlijk niets uit of ik daarvoor een stroombron of wel een weerstand voor gebruik op deze hoge schakel snelheid?

Telefunken Sender Systeme Berlin
flash2b

Special Member

Een weerstand lijkt me beter (en handiger), neem aan dat de +5 aan de zend kant redelijk stabiel is.

fatbeard

Honourable Member

Wat je wilt is dat die stroom zo snel mogelijk zijn eindwaarde haalt. Geen idee van de bandbreedte van de LM317, maar dat zou wel eens kunnen tegenvallen...
Een gewone weerstand (en een hogere voedingsspanning) zijn dan de aangewezen middelen.

De secundaire stroom is ook van invloed op de maximaal haalbare snelheid, en de puls-pauze tijd kan bij verkeerd gekozen waardes behoorlijk afwijken van wat je erin stopt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Dat lijkt me niet de meest ideale oplossing inderdaad.

De 6N137 is overigens een "logic gate optocoupler" ofwel: daar zit een actieve uitgangstrap in.
Dat klopt niet helemaal met je schema.

Je hoeft die led ook echt niet met 20mA vol open te raggen, typisch stuur je die met 10mA, minder voldoet ook.

Arco

Special Member

Ik gebruik meestal een HCPL (0600 of 0314). Ook snel, en opto+driver ineen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hartelijk dank voor de reacties.

Als het dan toch niets uitmaakt of er een stroombron wordt gebruikt, of niet, dan neem ik natuurlijk gewoon een weerstand naar de plus.

sine dat er een logische poort in de opto coupler zit, is mij bekend, echter dat zit niet in mijn teken programma, vandaar dat ik een opto coupler met transistor uitgang heb getekend.

Arco bedankt voor de tip, ik zal eens de datasheet van de HCPL (0600 of 0314) doornemen en zal ik kijken of ik beter deze kan gebruiken.

De stroom door de Led zal ik lager kiezen op ongeveer 10mA, ik was van mening dat een hogere stroom bijdroeg aan een hogere schakelsnelheid.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

De HCPL-0600 en de 6N137 zijn eigenlijk hetzelfde beest.

Beiden goed voor 10Mbps, dat moet meer dan snel genoeg zijn voor je toepassing, de led stroom is amper relevant voor de snelheid, zie ook de datasheet.

Ik zat zo nog eens de datasheet van de 6N137 door te nemen en daaruit bleek de maximale uitgangstroom 12mA mag zijn, daar zit ik in mijn schema boven, met 330 ohm is dat 15mA.
En omdat de uitgang geen transistor is, maar een logische poort heb ik dit aangepast naar 4700 ohm.
In de afbeelding hierboven is dat een AND poort, maar ik heb ook afbeeldingen gezien waar een NAND poort wordt gebruikt.
Het zal wel een open uitgang hebben, waardoor de spanning over de weerstand ontstaat door het schakel principe, dmv. een pull-up weerstand.

De stroom die er nu loopt, is iets meer als 1mA.
Daarvandaan wordt een Cmos aangestuurd met een hoge ingangs weerstand.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Dat is goed te doen 5 MHz band breedte is voor 375 kHz geen probleem.
Wel even opletten dat de puls breedte binnen tmax - tmin ( lineariteit eis ) ≥ | tPLH - tPHL | valt !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedankt voor de reactie Henk.
Inderdaad zal het wel snel genoeg schakelen, volgens de datasheet is die snelheid 12-20nS, dus dat is heel snel.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ter info: Naast de HCPL0600 is er ook de HCPL0630: Twee van die dingen in 1 huisje. Je offert de losse ingang op de and poort op.

Voor als je een print maakt: Als je even nadenkt kan je hem aan de ingang zo maken dat je een '630 kan monteren waar je slechts een 0600 nodig hebt. Je moet dan een NC pin op de 0600 kortsluiten naar anode of kathode van de led. Ik heb dat wel eens gebruikt: nu de 0600's gaan zoeken is duurder dan het prijsverschil tussen die twee, dus GAAN!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/