Glaszekering vervangen door andere waarde

moet een nieuwe glaszekering plaatsen in een tv maar er moet een t 4a/250v
in maar heb een 5a/250v liggen kan ik die gewoon plaatsen

Op 24 januari 2022 16:17:17 schreef berend227:
moet een nieuwe glaszekering plaatsen in een tv maar er moet een t 4a/250v
in maar heb een 5a/250v liggen kan ik die gewoon plaatsen

Je kunt die zekering er wel inzetten, maar of dat verstandig is?
Een zekering gaat niet zomaar stuk. Je zou eerst moeten uitzoeken of de stroom niet te groot is.
Het hangt een beetje van de toepassing af, maar een apparaat met een mogelijke sluiting start je het beste op met stroombegrenzing om eventuele verdere schade te beperken.. Heel vaak wordt daar een gloeilamp voor gebruikt.

heb die voedingsboard helemaal opgemeten alles was heel behalve de glaszekering , toen ik de tv open maakte lagen er 2 schroefjes van de voedingsboard los in de tv .. tv is nooit open geweest

Als je een verklaring hebt voor waarom die zekering gesneuveld zou kunnen zijn, dan zou je het kunnen proberen. Beter is om zo te testen, maar ASAP wel de juiste te regelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beter dan een alu folie of spijker...

mel

Golden Member

Op 24 januari 2022 18:29:52 schreef smd:
Beter dan een alu folie of spijker...

Dat zeg je nou wel.... zekeringen gaan stuk, kost geld.. een spijker blijft heel..Gaat jaaaren mee.. >:) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Kruimel

Golden Member

Een 5a zekering ipv een 4A kan niet zo veel kwaad, de waarde kent toch best een tolerantie, en die 4A zal ook niet exact de stroom zijn die het apparaat nodig heeft, en dat zal ook niet exact de stroom zijn waarop de 4A zekering sneuvelde.

Omdat het een glaszekering is kan je wel even kijken naar hoe hij is gesneuveld. Als het gewoon een hangend draadje is waar een kleine opening in is gesmolten dat is het hoogstwaarschijnlijk een kleine overbelasting geweest. Is zekering ondoorzichtig geworden en heeft hij een koperzwarte glans is er waarschijnlijk een harde sluiting geweest ergens. In dat geval zou je verwachten dat er ook wel ergens een putje in gebrand is.

Bapaktus

Special Member

Let wel op dat dit een Trage/Slow zekering moet zijn.
Een gewone (Schnel/Fast) zal waarschijnlijk bij het inschakelen ook snel sneuvelen.
ruud