Thel NT-25HQ-09 voeding. Wat is hier zo speciaal aan?

Goedenavond luitjes. Ik ben bezig met een zelfbouw samenbouw dac en nu was ik op zoek naar voeding hiervoor. Nu kom ik op het internet vaak uit bij de Thel NT-25HQ voedingen: http://www.thel-audioworld.de/module/NT-HQ/NT-HQ.htm
En dan voornamelijk de NT-25HQ-09.
Echter lijkt er niet zoveel op de print te zitten. Dus ik was eigenlijk heel benieuwd wat voor circuit dit eigenlijk is en waaruit dit is opgebouwd. Het wordt voornamelijk voor audio toepassing ingezet.
Ik zie dat de spanningsregelaar 5-pins is. Misschien een soort L200? En er is ook een spoel in het uitgangscircuit is opgenomen wat de kwaliteit te goede zou moeten komen.
Is er iemand bekend met deze voedingsmodule? Of heeft iemand het schema of meer info hierover, dan hoor ik het graag.

rbeckers

Overleden

De elco's staan te kort bij de koellichamen. Grotere afvlakcapaciteit is niet beter.

Dit is geheel aan u. Als u er in geloofd zal het ook beter klinken en is het dus zijn geld best waard. Vergelijk het met een mooi schilderij aan de muur van de luisterruimte.
Ook dat kan het luisterplezier verhogen, en daar is niet per sé iets mis mee.

De tekst op de gelinkte pagina heeft geen inhoudelijke relatie met audiotechniek, en is dus ook niet in die context te bespreken.
Maar een voeding voor een adc moet wel uitgesproken slecht zijn wil het meet- en hoorbaar worden. Daar zou ik niet direct bang voor zijn.

Sine

Moderator

Dat is gegarandeerd een voeding gebaseerd op een LM317 en een 337

Voor "audiofiele" normen met niet eens zo'n heel gekke kostprijs.
Maar niet iets wat ik meteen een "Supernetzteil" zou noemen ...

Nu is er niets mis met een voeding rond die 317 en 337, die zijn ruisarmer dan hun vast ingestelde 78xx broeders.
Als je de DAC al zelf bouwt, dan mag die voeding toch niet echt een struikelblok zijn?

Parallelschakelen van de twee helften is overigens geen goed plan, er is altijd 1 voeding die de bulk op zich neemt.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 24 januari 2022 19:10:24 (13%)

Wellicht moet ik mijn omschrijving als "zelfbouw" aanpassen naar samenbouw.
Ik voeg verschillende modules samen. Dus echt diy is het niet. Maar ik heb dus een USB naar i2s module die ik ga koppelen aan een dac met i2s. De USB naar i2s zal gevoed worden uit het aangesloten apparaat middels USB. Maar de dac moet nog een 5V hebben. Hiervoor wil ik een zuivere voeding maken. Dit zal veel kans zelfbouw worden omdat ik gebonden dit aan bepaalde afmetingen.

Wanneer ik naar een oudere versie van de NT-25HQ kijk, zie ik toch echt 5 pootjes onder de spanningsregelaar. Dat wijkt toch wel af van de eerder genoemde lm317.

De kwaliteit van zo een voeding onder belasting staat of valt met de routing.

Mocht het inderdaad 317/337 zijn dan is het regelgedrag flink te verbeteren door een elco'tje (b.v. 47 u) over de onderste weerstand van de deler te plaatsen, en een diode over de bovenste om het veilig te ontladen als de uitgang wordt kortgesloten.
Ook de andere gebruikelijke diodes zou ik niet weglaten.

Maar nogmaals, als ruis en rimpel uit de voeding erg belangrijk zijn omdat de adc een slechte PSRR heeft of er andere bedrading / routing fouten zijn dan lijkt het gepast daar eerst aandacht aan te geven.
Als het om High End gaat, met een single ended koude kathode magnetische versterker in triodeschakeling als I naar U converter dan. ehm. Weet ik het ook niet meer ;)

Sine

Moderator

Op 24 januari 2022 19:29:49 schreef Ricotjuh:

Wanneer ik naar een oudere versie van de NT-25HQ kijk, zie ik toch echt 5 pootjes onder de spanningsregelaar. Dat wijkt toch wel af van de eerder genoemde lm317.
[bijlage]

Dat komt dan niet overeen met zijn "schema", de L200 heeft de potmeter in de positieve kant.
En een L200, begint bij 2,8V

Wellicht was het zelfs ooit een L200, maar die is ondertussen hartstikke obsolete.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 24 januari 2022 20:01:02 (14%)

Oke duidelijk. Dus zoals je zegt zal het huidige circuit inderdaad opgebouwd zijn rondom de lm317 serie.
Wat ik nu wil maken is een versie met 2 losstaande 5V uitgangen. Niet om parallel te koppelen. Maar wellicht in de toekomst uit te breiden met bijvoorbeeld een raspberry pi die ik dan apart kan voeden.
Volstaat dan een schakeling rondom een lm317? Ik zie ook vaak schakelingen rondom een lt1083 voorbij komen. Is dat verschil merkbaar? En het aantal afvlak condensatoren. Is dat een gimmick en totaal nutteloos?
Ik ben geen "high end" audiofiel ofzo, maar probeer gewoon de juiste afwegingen te maken

L200 kan natuurlijk wel maar is zoals al eerder gezegd obsolete en heel misschien nog wel ergens te vinden. Deze werden vaak voor acculaders gebruikt.
https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/456/L200-pdf.php

Zou het niet een L4947R of zoiets zijn.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/STMicroelectronics/L4947?qs=VlfnZm…

Is waarschijnlijk de LT1963 en de LT3015 negatief

Maar als ik onderstaande plaatje bekijk, zijn het toch beide dezelfde regelaars. Die, in de configuratie zoals ik hem zou willen, beide 5V uitsturen. En niet de ene +5V en de ander -5V?!

Dat klopt, het zijn beiden dezelfde regelaars, alleen het onderscheid zit hem in de polariteit van de spanning.
De LM317 is gemaakt voor positieve spanningen en de LM337 voor negatieve spanning.

Voorts wilde ik of even zeggen, dat voor uitsluitend digitaal systeem het niet relevant is dat er wat rimpelspanning op de voeding zit.
Een digitaal signaal bestaat simpel uit een logische 1 of nul.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Toch schrijven ze vertaald het volgende:
"De twee helften van de voeding zijn volledig galvanisch gescheiden, van de transformator tot de gelijkrichter, elektrolytische condensatoren, enz. De benodigde aansluitingen worden alleen aan de uitgang gemaakt. Dit creëert een nauwkeurig gedefinieerd aardingspunt voor een symmetrische spanning. Bovendien zijn beide helften ontworpen met positieve regelaars en niet met positieve/negatieve regelaars. Dit zorgt ervoor dat de twee helften in elk detail volledig identiek zijn..."

Sine

Moderator

Dat kan prima met enkel positieve regelaars inderdaad. Of dat een voordeel is laat ik even in het midden ;)

Een raspberry pi lineair voeden kan ... maar is redelijk zinloos, de 5V gaat direct een schakelende voeding in op het pi bordje zelf.

Henry S.

Moderator

Op 24 januari 2022 21:57:13 schreef Ricotjuh:
Toch schrijven ze vertaald het volgende:
"Dit creëert een nauwkeurig gedefinieerd aardingspunt voor een symmetrische spanning."

Sure, maar dat hangt ook van de instelling van de potmeters af O-).

Ergo, een normale dubbele voeding met een hoop blabla en 'dick shine'.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.