Vreemd aangesloten Tempora moederklok?

Hallo,
als hobby project heb ik een grote stationsklok op 24v puls gekocht met een orgineel bijbehorende Clock-O-Matic / Campa Tempora moederklok. Foto van internet: https://lumichron.com/tempora-controller/

Mijn idee was om heel simpel deze klok op het 24v pulse signaal van de moederklok te zetten. Echter... het blijkt dat er vreemde zaken zijn gerealiseerd waar ik geen raad mee weet. Misschien weet hier iemand waarom dit zo gedaan en is wat wijsheid is hier mee te doen (of zo te laten):

1. er zit een dcf antenne bij maar die zit 100% zeker op de aansluiting van de slave klok. Hij werkt prima en synced de tijd maar deze antennes werken toch niet op 24v pulse? Of is deze moederklok omgebouwd op een of andere manier. Ik had een specifieke 'radio' aansluiting verwacht maar die is niet aanwezig.

2. De klok wordt gevoed door een transformator die een 230 v pulse krijgt van de relais op de moederklok dat normaliter voor aansturing van grote 'towerclocks', verlichting, rolluiken en dergelijke gebruikt wordt. Dus iedere minuut een klik, 230v pulse naar trafo en 24v naar de klok. Waarom? Omdat de slave aansluiting al in gebruik was voor custom DCF antenne?

3. Het apparaat is beveiligd meteen pin die ik niet heb (4 cijfers). Ik kan nog wat codes proberen maar ook al heb ik de pin, wat zou ik er dan mee moeten om het geheel te 'versimpelen' met behoud van DCF antenne. Ik heb geen 230v transformator nodig. Ik denk dat het zonder specieke programmeer kennis en kennis van deze moederklok niet te doen is (voor mij iig).

Dus: kent iemand deze moederklok toevallig en waarom en hoe bovenstaande is gedaan en eventueel te versimpelen naar 24v slave output?

diagram: https://hertzelectronics.com.au/wp-content/uploads/2020/07/Tempora.pdf

bvd!

Voor zover ik weet krijgen stationsklokken alleen een gelijkzet signaal iedere minuut. Daarna loopt de klok op eigen snelheid (een fractie te snel) verder en wacht dan tot de volgende minutenpuls komt. Ik meen dat de klokken ook op afstand op 12 uur kunnen worden gezet.

Dank voor de reactie. Ik ken dit principe ook maar deze klok heeft geen secondenwijzer en krijgt alleen 1x per minuut een 24v puls om de wijzer te verzetten.

Op 24 januari 2022 21:18:42 schreef Toms21:
Dank voor de reactie. Ik ken dit principe ook maar deze klok heeft geen secondenwijzer en krijgt alleen 1x per minuut een 24v puls om de wijzer te verzetten.

Dergelijke klokken die jij bedoeld heb ik zelf ook een paar. Daar gaat om de minuut een positieve en bij de volgende minuut een negatieve puls. Op afstand centraal gelijkzetten is niet mogelijk. Het motortje heeft maar twee aansluitingen voor de puls en verder een mogelijkheid om de pulsspanning in te stellen.
In 1980 heb ik bij gebrek aan de echte moederklok (een slingeruurwerk) een moederklokje gebouwd met kristalsturing en HEF ic's. Geliijkzetten gaat met een wieltje aan de achterzijde. Best lastig als je een bedrijf hebt waar talloze klokken hangen.
Het schema moet ik nog wel ergens hebben.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De oude stationsklokken lopen/liepen te snel.
De secondewijzer maakt in 59 Seconde een hele ronde.
Bovenaan, dus bij de 12 stopt de seconde wijzer en wacht dan op een puls van de moederklok
Die puls komt exact op de minuut.
Zo werkt dat.
De puls is om en om pos/neg op gelijkspanning.
Ik heb er ooit een gemaakt met 74xx IC
Ik zou het weer moeten opzoeken welke spanning de pulsen zijn.

Ik heb voor een ander ook nog eens een vergelijkbare besturing gemaakt met een Siemens LOGO

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@Toms21: Is er een foto van de klok buiten en binnen kant?
En anders is er wel een oplossing te vinden.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

En hier het uurwerk

MVG Gerard. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

het uurwerk is een Westerstrand met 24v uurwerk (de tn klok op de foto is ook erg mooi).

Die relais contacten klikken die elke minuut? Als dat zo is kun je een 230 volt puls laten genereren door een van de jumpers te plaatsen. Zo te zien zijn er twee relais en van elk relais twee contacten naar buiten gevoerd..

Elke set contacten gemerkt met 1-2 en de andere met 3-6. Wat betekenen die getallen? Ik denk dat als je een 24volt puls wilt hebben. je geenm jumpers moet plaatsen maar op die contacten gewoon 24 volt moet zetten. Volgens de beschrijving zijn de contacten potentiaalvrij.

Ik vind de informatie wel erg sumier overigens. Was het een duur apparaat? Het is niet heel lastig om zoiets zelf te maken zoals de anderen al zeggen.

Dat is precies wat er gedaan is. Elke minuut een klik en die jumpers zijn ook aangebracht om dus 230v pulse te geven. Deze pulse wordt vervolgens weer naar 24v teruggebracht door een transformator om een of andere reden (geen slaaf pulse 24v meer aanwezig door antenne?). Er zijn simpele moederklok alternatieven te koop bv. bij 'hetuur' maar dit is veel leuker met DCF signaal.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat wil er nu wel en wat niet?
Doet de klok het zonder je DCF module?
Kun je dan “met de hand” je klok laten gaan.
Dus 230 V erop en puls van 24VDC elke minuut, en dan dus wel om en om de poloriteit wisselen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)