sinusgenerator

ik heb een eenvoudige sinusgenerator, één toon.
De toonhoogte wordt ingesteld dmw een draaipotentiometer, 100 k.
a) bestaat er een luchtdrukmodule die onbelast 0 ohm en belast 100 k of meer weerstand geeft ?
b) ik heb een luchtdrukmodule, 8 volt in, 0-8 volt uit afhankelijk van druk.
Is er een overgang te fiksen tussen die 0-8 volt en 0 - 100 ohm?
bedankt.

KGE

Golden Member

Schema van de sinusgenerator zou wel handig zijn

Ha motorman2860,

Dat kan met een F.S.R. in welke waarden die er is weet ik zo niet maar kijk daar eens op.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Dat is een blokgolf generator.

Gaat niet werken. + - batterij verkeerd om.

Op 25 januari 2022 10:22:38 schreef rbeckers:
Dat is een blokgolf generator.

Voilà, de eerste stap is gezet: juiste identificatie ..

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met een kleine verandering ben je er:

e: voedingspolariteit in originele tekening was fout; hier gecorrigeerd

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 26 januari 2022 09:31:29 (41%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha motorman2860,

Even je schema afgewacht maar, je bent al voorzien van een antwoord.
Ook nog even gekeken welke F.S.R. ik hier heb dat is de Interlink 402 en die is 100 kΩ bij een lichte druk en 200Ω bij maximale druk 200 N
Maar als jou drukopnemer voldoet dan is een aanpassing prima te doen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Op 25 januari 2022 00:34:35 schreef motorman2860:
a) bestaat er een luchtdrukmodule die onbelast 0 ohm en belast 100 k of meer weerstand geeft ?

Wat voor een drukbereik en welke frequentie wil je dat daar mee overeen gaat komen?

Uit interesse: Wat voor een probleem wil je hiermee oplossen?

Het doel is een traploos regelbare frequentie tussen 60 en 600 Hz,
gestuurd door ´n druk tussen 0 en 15 gram.
Toepassing: lostrillen/soepel houden
van een pees na een operatie.
Een of andere druksturing zou handiger zijn dan de huidige schuif- of draaipot.
Bijlage : een luchtdrukelement,- inbouw in een balletje bvb - maar mogelijk niet het juiste of totaal onbruikbaar in deze toepassing.
m.

Ik denk direct aan een kleine microcontroller. Zeker als de frequentie een blokgolf mag zijn.

Oops staat zelfs in de titel, gaat dus om een sinus. Het schema van FET gooide me op het verkeerde been. Hoe dan ook, nog steeds mogelijk met een controller.

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 25 januari 2022 12:38:26 (46%)

PE2BAS

wat heb ik hier gemist zodanig dat ik niet kan volgen waarom BenIC en FET de polariteit willen omdraaien? 't zijn npn torren, - aan de emittor vinden die eens zo fijn :-)

fatbeard

Honourable Member

Ben ik nou de enige die ziet dat de batterij sinds de opmerking van @BenI2C verkeerd om zit (in het oorspronkelijk geposte schema zat-ie goed)?
Het zijn NPN transistoren...

Of ik weet na 45+ jaar in de electronica er nog steeds helemaal niets van natuurlijk...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik denk dat de TS zijn plaatje heeft aangepast.
En dan krijg je chaos omdat de reacties niet meer kloppen.

reading can seriously damage your ignorance

oei, ´k zie ´t ook.
´k had eerst het "werkplan" gepost,
daarna ik dacht dat het orig. schema interessanter was voor wie het vlot leest.
Polen waren inderdaad omgedraaid.
Niet opgemerkt ?
Plus : bovenlijn,
min : onderlijn.
Mijn excuses.
m.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 januari 2022 12:52:11 schreef hennep:
Ik denk dat de TS zijn plaatje heeft aangepast.
En dan krijg je chaos omdat de reacties niet meer kloppen.

Laat de TS dan ook zijn vraag aanpassen, ik snap er geen hotemetoot van.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De vraag lijkt te zijn: is het mogelijk om een blokgolf te maken met een frequentie van ca. 60 tot 600Hz, afhankelijk van iets waar de gebruiker in knijpt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 25 januari 2022 13:27:51 schreef SparkyGSX:
De vraag lijkt te zijn: is het mogelijk om een blokgolf te maken met een frequentie van ca. 60 tot 600Hz, afhankelijk van iets waar de gebruiker in knijpt?

... inderdaad , met een druk tussen 0 en 15 gr.
m.

Het ZOU kunnen dat als je de emitter van 1 van de torren optilt hij van frequentie verandert.

Wat mij betreft is de makkelijkste manier om een arduino te programmeren om het analoge signaal in een toon om te zetten. Veel meer vrijheid om bijvoorbeeld nog wat aan de toonhoogte te veranderen achteraf.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 25 januari 2022 13:04:37 schreef Toeternietoe:
[...]
Laat de TS dan ook zijn vraag aanpassen, ik snap er geen hotemetoot van.

Ik ga nog een stap verder: laat de respondenten dan ook hún plaatjes aanpassen: die van @kris van damme en die van @FET zijn (op het moment van dit schrijven) doodgewoon fout...

In dit geval is een microcontroller inderdaad de makkelijkste weg: om die 0-8V zodanig te interfacen naar een generator dat het frequentiebereik óók klopt is met andere middelen niet bepaald eenvoudig...
[toevoeging]
Met een microcontroller kun je ook een (redelijke benadering van) een sinus genereren...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rbeckers

Overleden

Met een V/F IC kan dit gemakkelijk.

Zoek maar eens op eBay naar "load cell". Dat lijkt me beter dan een barometer (druk)sensor.

Ik heb hier een aantal van deze sensoren liggen. Ze worden geleverd met een pcb om te interfacen met een arduino.

Dat is een 50kg sensor, te veel voor jouw toepassing maar als je een iets lichtere uitvoering kunt vinden en je monteert het tussen zoiets als een notenkraker dan heb je gelijk een bediening. (Er van uitgaande dat het om de pezen in de hand gaat)
Misschien is die 50kg versie ook nog wel bruikbaar met veel langere hefbomen.

reading can seriously damage your ignorance
fatbeard

Honourable Member

Met een V/F IC kan dit gemakkelijk.

Inderdaad, bijvoorbeeld de LM331, volledig instelbaar. datasheet.
Maar die maakt hooguit een (soort van) zaagtand. Alhoewel, dat kàn genoeg zijn...

Load cell: prachtig! En nog nauwkeurig ook...
Lijkt mij alleen voor deze toepassing een tikkeltje "over the top": extra interface circuit(s), extra mechanica, extra bedrading...

Maar ja, het is niet mijn project.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
wtt

Golden Member

Een balletje om in te knijpen kan heel goed met een luchtdruksensor. Denk aan de pneumatische AB als draadontspanner van een oud fototoestel (met zo'n lange dunne slang)

Maar je zou ook een proportionele Hallsensor kunnen gebruiken. Als je een magneetje in de buurt van de sensor monteert, zodanig dat de afstand (of de orientatie) tov de sensor verandert, dan verandert de uitgangspanning als gevolg van de beweging. Voordeel tov een loadcell is dat het veranderen van die magneet ongeveer geen kracht kost. Met bv een veerconstructie kun je de kracht zo instellen dat het fijn werkt.

Ik heb goede ervaringen met de Honeywell SS49E, maar er zijn er natuurlijk zat.

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Honeywell/SS49E?qs=%2Ffq2y7sSKcJBD…

[Bericht gewijzigd door wtt op dinsdag 25 januari 2022 15:34:05 (13%)