LC kring goed beter best?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Allemaal,
Heb weer eens een vraag ( zoals gewoon! :P )
Als je een trap maakt zoals hier genoemd 1e 2e buffer :
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
ik heb eens een foutje gemaakt en de trimmer niet naar de min –
(wat mechanisch soms wel makkelijker is! ) Maar ook naar de plus!
En ik heb toen ergens terug gelezen dat dat eigenlijk niet fout is zo niet beter?
FET schreef dat toen geloof ik?
De vraag is natuurlijk: Is dat zo?
(heb later nog meer vraagjes) dit eerst eventjes.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Een trimmer staat natuurlijk HF over een kring..Dat er toevallig ook nog eens voedingsspanning opstaat is maar een bijkomstigheid..Eerst nadenken wat de hf kring is, par, serie , en wat je wil aftrimmen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EgbertG

Golden Member

Het maakt inderdaad niet uit in theorie, het is echter wel van belang
dat je de kortste weg kiest en dat het ook serieus ontkoppeld is.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Mel en EgbertG,
Ik heb weer iets er van terug gevonden:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2254211#2254211
Ik was eerder aan het experimenteren geweest wat is de beste spoel Trimmer voor FM LAAG ;)
Liever vaste C maar dat wisselt natuurlijk ook wat je er allemaal er aan knoopt.
Heb ik het over transistor enerzijds en ontkoppeling anderzijds,
En dan komt daar ook weer het Ctje naar de volgende trap die de boel ook weer beïnvloed.
( LET OP!!! JA dit oude schema gebruik ik als voorbeeld!!! Anders word er strakjes weer gejammerd…)
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Om eerlijk te zijn doe ik het eigenlijk volgens mij ook steeds fout denk ik,
Ik koppel altijd tussen de transistor(Collector) af ook met een vast Ctje zoals die 33 of 100pF.
Er staat op schema Aftakking op 1 1/3 van de 4,5 Windingen aan de plus kant.
Vraagje? Zou ik dat kunnen compenseren door een kleiner condensatortje te nemen?

Tot zo ver eventjes want ik zou 100Jaar kunnen vragen!
VrGr Rob
(Dankjewel voor antwoorden!)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
EgbertG

Golden Member

Je beinvloedt de Q factor van de LC kring veel met een te stevige uitkoppeling.

mel

Golden Member

1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.. ;) :P
(sorry rob) _/-\o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Mel,
MAAR het klopt gewoon! Ik ben zo gek als een deur!
.
Ik kom net uit mijn hokje, ik heb als ik het goed heb even de Stentor oscillator gemaakt,
Dat komt omdat ik soms van links en zo rechts elektronica onderdeeltjes krijg!
https://www.oocities.org/ripkipelectriczone/4trap.htm
Hier onder is geloof ik originele schema:
https://www.manyana.nl/manyana/manyana-schema.jpg
of dat wat beter is???
( ZEER blij mee, niks is mij te min! ) maar daar zaten een heleboel 2N5458 driepootjes bij,
Maar ik wist niet of die voor FM geschikt zouden zijn( ik bedoel het frequentie bereik! )
Maar ja hoor ik zit nu te luisteren naar een paar mW FM klinkt niet eens slecht!
Wat ik mij daardoor ook af vroeg, ik heb ( als ik het goed heb ) nooit en trapje met een FET gezien?
Wel met een Mosfet.

VrGr Rob
Ik zie trouwens geen ontkoppeling over de elco/zener? Denk? 10nF?
Is het misschien ook nog een idee om 100pF over de 100K te zetten?
De modulatie is behoorlijk hard dus dacht misschien is er een simpele vorm van pre emphasis?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het tweede schema is beter als het eerste schema.
In het eerste schema wordt het signaal afgenomen via de drain, maar het kan dat juist dan vervorming van de sinus ontstaat.
Het tweede schema is beter omdat het signaal direct vanaf de kring wordt afgenomen en er geen lineaire vervorming aanwezig is.
Die zenerdiode zal ik niet gebruiken, gebruik gewoon een spanningsregelaar ic, zoiets als een 7805, 5 Volt is meer als genoeg voor de oscillator.
Extra ontkoppeling op de loper van de potmeter en op de voedingspanning kun je aanbrengen (10nF multilayer)

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,
Tis of de duivel er mee speelt!
Ik heb zitten twijfelen, wat zal ik doen stabilisatie IC of zener.
( en natuurlijk dacht ik nou weet je wat ik hou het maar Original! ) LOL
( en ik heb het ergens wel gelezen, beter IC dan Zener… ) kweet ut ben weer eigenwijs!
Nu is dit oscillatortje een test brouwseltje hoor dus… ( das dan mijn smoes! )
ik wou even kijken of dat FETje( 2N5458 ) het wel goed zou doen in verband frequentie bereik.
5 Volt zeg je/ kheb er ook nog veel van… ik geloof 8Volt maar als je zegt NEE! 5 Volt! kan ik die er ook…
En Gekker nog, ik dacht nou dat eerste is een goeie HAHAAaa LOL en jij zegt precies andersom.
MAAR kan alles zo omgooien hoor! Ik heb over die 100K nog wel 100pF gezet maar voor de rest is het als dit schema ( zie afbeelding? )
Schema 1 en schema 2 zijn wat uitvoeren van HF signaal toch gelijk?
Maar je bedoelt neem ik aan niet van af de Drain hf aftappen maar van af kring de source?
In een apart vierkantje staat hoe ik het/dat *ONGEVEER* zou doen!
En liefst zo licht mogelijk 4P7 in plaats 10pF denk ik.
Bedankt en alvast weer dank Martin!
VrGr Rob
https://i.postimg.cc/SnThCWxG/FET-Osc-Stentor.png

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob,

dat die 2N5458 geschikt is voor frequenties van rond de 100MHz weet ik niet, dat type is mij helemaal niet bekend, maar in de datasheet kun je een hoop informatie halen.
Het is eigenlijk een schakel fet, maar ook voor algemene doeleinden bruikbaar. Je zou het eigenlijk kunnen vergelijken met een J310, alhoewel die een stuk hogere drainstroom heeft en een lagere gate-source capaciteit heeft.
De 2N5458 heeft een gate-source capaciteit van 7,5pF, wat best veel is, maar als het werkt op die frequenties, dan is dat mooi meegenomen (ideaal is het echter niet).

Wat betreft jouw schema's, in A is de varicap voorzien van een vaste spanning, je kan dus niet over de band tunen als in B.
Beide schema's tappen het uitgangsignaal af van de source dat is goed.
In het orginele schema wordt een zener diode gebruikt omdat er nog geen stabilisatie ic's bestonden, ja zo oud is dit schema en of een zener diode compacter en goedkoper was als een ic.
Maar we zitten nu in 2022 en niet in 1980, zet er dus gewoon een 7805 stabilisator in.
Schema B vind ik in alle opzichten beter als A:

Ik heb even een buffertrap opgetekend met die fet, ook weer op 5 Volt wat voldoende is.

De oscillator licht in koppelen met deze buffertrap met 4,7 tot 10pF is voldoende, de fet is ingesteld op een drain stroom van 2,5mA.
Ook de uitgang is niet te laag belast, hier ook weer 10pF naar de volgende trap.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Zal even kijken wat er van komt,
hang me nergens aan op maar zal waarschijnlijk er wel mee aan de gang gaan nog.
Was het vergeten maar kreeg ook nog een paar van die BFG591 binnen,
Ik weet niet of ze goed zijn en ook voor FM maar ik had ze ergens voorbij zijn gaan.
( misschien is het wel nep spul maar wil ik ook nog eens mee spelen )

Tot zo ver eventjes als ik de kans weer ff heb…
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Toevallig ben ik nu ook even online op C.O.
De BFG591 is een hele goede transistor voor 100MHz en nog veel hoger ook.
Dit is een semi-vermogen transistor je kan er makkelijk een paar honderd milliwatt uit krijgen.
Daarom kan je die gebruiken om direct een eindtrapje mee aan te sturen van zeg 5Watt.
Je zou die achter de bovenstaande buffertrap kunnen gebruiken.
Die BFG591 heb ik zelf ook samen met de BFG135, maar heb die nog niet gebruikt.
Maar je moet die wel koelen op het lipje, dat is de collector (anders wordt zo klein ding wel te heet).

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,
FF kort nog reageren voor ik naar mijn nest ga!
Ik heb even zitten sollen maar achter af denk ik dat we wat vergeten, |:(
Dat Stentor ding werkt normaalgesproken OOK OP 12Volt en daarbij in plaats van een BA122 heb ik een BB105.
Het signaal was in eens breder en toen had ik alleen nog maar het varicap gedeelte verandert,
Dus op de Gate nog steeds 1M, Drain 180R en 9Volt.
Ik heb even voor de lol met de loper ongeveer in de midden het elcotje ook op de loper gesoldeerd en toen leek het al weer wat beter.
Maar ik denk dat ik de weerstand van de varivap vandaan beter 1M zou houden ( DENK IK! )
Want het *LEEK* er op dat het dan wat beter werkte ( ook smalbandiger *LEEK* het wel!? )
Zat zelfs ook te denken om die 10pF tussen varicap en spoel te verlagen? ( 3P9? )
Ik moest eerst de Trimpot ver naar de min draaien, toen heb ik even 330K van Trimpot –
Naar plus er tussen gezet en LEEK het er op of er weer wat balans was ( Trimpot in midden )
Kan natuurlijk Zener nog wel vervangen voor 9V IC.
.
BFG591 zal eerst nog even kijken voor oscillator dan trapje en…
Kweet niet of het echte BFG591tjes zijn moet even kijken als het zo ver is.
Wie weet, zou wel grappig zijn!
Alleen moet ik eerlijk zeggen vertrouw mijn oscillatortje niet zo HEEL erg ( iets wat breed nog! )
Zou dan weer lever zo’n ebay dingetje versterken ik heb er een paar en het lijkt er op dat daar best wel een strak signaaltje uit komt hoor!
Ik heb toen dat trapje(iets aangepast) van jou gebruikt en daar achter nog het een en ander en dat ging best goed!

Tot zo ver weer eventjes kga naar mijn bed! :Z
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Gisteren nog even zitten klooien maar het werd er maar niet beter op, alleen maar slechter
Het trapje er achter van jou Martin maar het was geen succes ook.
Ik denk ook dat het niet aan de schema’s licht maar aan die FETjes
Ik heb het allemaal weer uit elkaar gehaald de gebruikte fetjes en wat condensatortjes weg gegooid,
Op gegeven moment heb je er zoveel aan zitten solderen dat ik die spulletjes niet meer vertrouwde.
Ik dacht zal dit nog even hier schrijven om het af te ronden,
Maar zoals gezegd het was ook een probeerseltje!
Ik heb nog van die ebay oscillatortjes besteld in de hoop dat ze werken,
Zet ik liever daar trapjes achter omdat die zichzelf in mijn ogen al wel bewezen hebben.
:)
Nog bedankt voor schrijven!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Je bent er weer :) even kijken welk F.E.T.-je wil jw gaan gebruiken ?
En niet geheel onbelangrijk op welke frequentie !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo EgbertG en Henk,
Altijd kool, alhoewel SOMS ook wel metaal film.
Dit was nu een testje met de 2N5458 maar ik kreeg het niet goed draaiende op de een of andere manier.
Dus heb het ook al weer uit elkaar gehaald hoor! De oscillator rommelde
Naast de frequentie een soort vibrerend geluid, toen dacht ik nog ik bouw toch dat trapje van Martin er achter kijken wat het dan… Maar nee!
Ook nog de zener los gehaald, ik denk je weet maar nooit, maar ook dat niet.
Misschien heeft het te maken gehad met wat Martin schreef:

dat die 2N5458 geschikt is voor frequenties van rond de 100MHz weet ik niet, dat type is mij helemaal niet bekend, maar in de datasheet kun je een hoop informatie halen.
Het is eigenlijk een schakel fet, maar ook voor algemene doeleinden bruikbaar. Je zou het eigenlijk kunnen vergelijken met een J310, alhoewel die een stuk hogere drainstroom heeft en een lagere gate-source capaciteit heeft.
De 2N5458 heeft een gate-source capaciteit van 7,5pF, wat best veel is, maar als het werkt op die frequenties, dan is dat mooi meegenomen (ideaal is het echter niet).

Nogmaals hij deed het wel laten we het daar op houden.( Maar ik vond het geen succes! )
Zal ook nog eens zoeken naar oscillator maar dan niet met midden aftakking spoel maar met twee condensatortjes,
Weet dat die er ook is ergens zal nog kijken
zo iets ( zie afb )

VrGr Rob

De condensatortjes C = 10pF?
22nF voor ontkoppeling? OF word uitkoppeling met lagere waarde?
De Drain eerst nog door KOOL weerstand zeg… 220R
En dan misschien toch + 9V ?
Ik weet er moet ergens nog een bestaand schema met FET voor FM zijn en ik heb nog gezocht maar waar…?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?