Speciale weerstand

Goedendag forumleden,

Bij een auto audioversterker lag 1 eindtrap eruit. Tevens een weerstand met
een speciale waarde.
Zover ik zie 0,05 ohm met een tolerantie van 0,1%. Ik denk 3 watt ?
Ik ga ervan uit dat dit ook erg nauw luistert. Ik kan echter bij de reguliere zaken deze niet vinden.
Iemand tips ?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ik ook... 5% https://www.weerstandcalculator.nl/
Als ze beiden in een endamp zitten zal er meer kapot zijn dan die weerstand.

Maak een scherpe foto van de print. Zit de R in serie met de luidspreker of in de voedingslijn van een eindversterker IC maakt nogal wat uit. Heb je de onderste weerstand uit het werkende kanaal gehaald?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 24 januari 2022 15:12:27 (45%)

flash2b

Special Member

ziet eruit als een fusible weerstand....

Bij deze een foto van de print.
Bij de lege plaats zat de weerstand.
Die ander had ik idd uit een ander kanaal gehaald om te kunnen meten.
Volgens bijgevoegd schema is het 0,05 Ohm. Eerste ring is zwart.

Arco

Special Member

Eerste ring van een weerstand kan nooit zwart zijn. Conclusie is dus dat het (donker)bruin moet zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ah, Bedankt voor jullie antwoorden. Dat verduidelijkt het e.e.a. Zie nu ook dat ik zelf was uitgegaan van een 4 banden codering, maar in dat zelfde schema kwam ik met 5 banden ook niet goed omdat die een andere betekenis hebben dan hierboven afgebeeld.
Ik zal even op zoek weer gaan met deze nieuwe info.
Of iemand wellicht een idee waar te verkrijgen ?

Arco

Special Member

De vijfde band bij dit soort weerstanden wordt door verschillende fabrikanten ook verschillend gebruikt.
Het kan de temperatuurcoefficient zijn, maar bijv. bij safety resistors heeft de kleur met het type weerstand te doen.

Soms ook voor verschil tussen gewone (bruine band) of militaire (witte band) versie.
Soms ook gewoon een zwarte band als teken dat dit de achterzijde van de weerstand is. (1e band kan immers nooit zwart zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

De hoofd functie van deze weerstand is waarschijnlijk "zekering" dus als zeker weet dat de eindtrap gefixed is vervangen voor een fusible exemplaar.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Slordig dat in de calculators en tabellen zwart wel in row 1 voorkomt. Ik wist niet dat de eerste niet zwart mag zijn. Handig om te weten. Ik vind het bij 5 band weerstanden altijd een gedoe om te achterhalen wat band 1 is en bij " speciale" wat de banden betekenen (de laaste 3 van FET' s plaatje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 24 januari 2022 15:33:53 schreef Richard66:
Ah, Bedankt voor jullie antwoorden. Dat verduidelijkt het e.e.a. Zie nu ook dat ik zelf was uitgegaan van een 4 banden codering, maar in dat zelfde schema kwam ik met 5 banden ook niet goed omdat die een andere betekenis hebben dan hierboven afgebeeld.
Ik zal even op zoek weer gaan met deze nieuwe info.
Of iemand wellicht een idee waar te verkrijgen ?

Dergelijke weerstanden moet je eigenlijk met een vierdraadsmeter meten. De testsnoeren van een doorsnee universeelmeter hebben al een grotere weerstand.

Of met een labvoeding 1A doorheen jassen en met de multimeter meten (op de leads van de weerstand) wat de spanning is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

@rew: Ja, dat heb ik weleens gedaan; werkt handig. Eigenlijk ís dat een vierdraadsmeting. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Maar bij de standaard vierdraadsmeting door een multimeter-achtig-apparaat gaat er waarschijnlijk een factor 1000 minder stroom door, waardoor de spanningsmeting "klein en lastig" wordt. Deze vierdraadsmeting kan met relatief standaard apparatuur en levert met simpele apparatuur heel redelijke metingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Voor meten aan 'lomp' spul doe ik dat ook wel. Voor fijn of gevoelig spul niet aan te raden. (bijv zekeringen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is al gezegt, maar ik acht de kans klein dat je versterker weer gaat werken met het vervangen van die ene weerstand. Die weerstand zegt waarschijnlijk meteen weer poef. Koop er dus meer dan één. Dan kan je rustig nog een paar keer vuurwerk maken.

Deze weerstanden zijn speciaal gemaakt om poef te zeggen als er ergens in de verterker iets defect raakt. Dit soort weerstanden voorkomt dan verdere schade in de versterker. Als je echter nog een paar keer gaat proberen dan is er waarschijnlijk wel wat meer vervolgschade.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 24 januari 2022 22:44:54 (10%)

Ik had al reeds 2 fet's vervangen voor dat kanaal.
En een nieuwe safety weerstand geplaatst.
Maar het spul ging meteen weer defect.
Geen andere defecten kunnen vinden en er maar een punt achter gezet (tegen mijn principes in, maar ze staan al voor 70 Euro te koop 2e hands)

jerome

Golden Member

Foutje gemaakt. :-(
Zit zo, vroeg sheet van die 1N41AA en kwam bij een DC-DC converter uit. Aangezien de defecte weerstand naar daar spoort.....Enz. Foute sheet!
Edit: Bij dergelijke fouten is het wel best de weerstand te vervangen door een flinke dummy die de power kan verspelen bij kortsluiting. Je spaart de fets en je kan kort voeden en meten samen. De fout gaat waarschijnlijk in de drivers gezocht moeten worden. Fets eruit en op die plaats een voorlopig weerstandje zetten om gate laag te houden. Als je over een scoop beschikt en het schema hebt, of zelf aangemaakt, komt de fout zichtbaar.

[Bericht gewijzigd door jerome op dinsdag 25 januari 2022 18:30:40 (58%)