Backlight Philips 49PUS6501

Jammer dat de nieuwe tv's (ook de A merken helaas nu) vaak erg slechte chinese goedkope ledstrips er in hebben die veel te snel kapot gaan, maar ook aangepaste leddrivers die veel te hoge stromen sturen erdoorheen...en de domme gebruikers die het beeld te fel zetten... De oudere generatie tv's had hier echt veel minder last van (met name de side edges van Philips bijv. van de qfu series bijna nooit defect gezien). Maar die waren dan ook veel duurder dan die goedkope grote tv's van nu.... en hoe groter het beeld hoe eerder de leds kapot gaan.. tenslotte veel meer leds in serie en soms wel meer dan 10 strips bij 65 inch modellen en dan per strip ook nog wel 12 leds dus reken de kans maar uit... verdien model is ook nu niet voor niets op de grotere tv's van 55 inch...

*hier heb ik geen app voor nodig

Heb niets te maken met producent LED strips maar met de driver die een abnormaal hoge stroom er doorheen jaagt... Ook de originele AUO led strips koken gewoonweg daardoor op..

De PUS6501 en 6551 hebben kapotte leds met de kilo. En heel de boel is dan nog netjes dichtgeplakt ook. Altijd met klapperende tandjes de LCD's van de lichtbak afpakken.

Het valt op dat ze allemaal rond de 10.000 speeluren sneuvelen. Voor de rest hebben de originele leds amper koeling. Gewoon pertinax printje met klein koperen pelletje aan de achterkant.
Bestel je nieuwe exemplaren, zijn die leds gemonteerd op een dikke aluminium plaat. Koeling genoeg en heb ze (voorlopig) nog niet kapot geweten.

Bij de QFU zaten de leds op een dikke zware koelplaat die dan nog eens koelt tegen de lichtbak van het scherm.
Als in de 46 en 55PFL 8007 de panelen zelf dan niet kapot gaan (tnx to Samsung), heb je op dat punt iets.

Niet alleen de PUS series die jij opnoemt gaan kapot, maar ook vele Samsungs de laatste tijd onder hande met paars beeld. dit is slijtage in de LEDs LG kan er ook wat van met dit euvel...

Vaak de serie weerstand van de FET ( terugkoppeling ) iets aanpassen en stroom word aanzienlijk minder..

Veel tv's hebben een aparte instelling voor de intensiteit van de LED's.

Mijn schoonouders hebben al tien jaar een 47PFL6007. Die panelen in de PFL6007 heb ik al erg vaak heel. blauw gezien.
Toen ik die tv ging plaatsen heb ik de backlight sterkte op 50% gezet. Die tv staat dagelijks toch zeker 10u te spelen en beeld is nog erg goed. De leds dan toch. (zelfs de Fusion chip nog nooit gereballed, stel je voor)

Lijkt me toch even goed te zijn om die setting wat te minderen en klaar? Of doe je veiligheidshalve toch die weerstand nog smd?

Veiligheidshalve de weerstand ietsje verhogen in waarde verlaagt stroom door LEDs aanzienlijk..

Yep, de TVs die stelselmatig op 50% verlichtingssterkte staan gaan wel lang mee.