Beschermen Uitgangstrafo KT88 Balansversterker

Bedankt Raaf12,

Ik heb deze versterker ook in het GEC KT88 application sheet terug gevonden.

Ik zag ook op de Dr Tube site, https://www.drtube.nl/schemas-audio-versterkers/

dat de

Radford STA-100
Harman Kardon Citation 2

ook een 270 Ohm 0.5W Schermrooster weerstand gebruiken.

Als er een volledige sluiting G2 -> G3 (massa) in de KT88 optreedt, zou deze 270 Ohm 0.5 W weerstand eigenlijk heel snel moeten doorbranden (werkt als een Fuse resistor).

Maar als een 1K 2W weerstand wordt gebruikt, zoals in deze versterker, duurt dat misschien te lang en kan de UGT verbranden.

Dus toevoegen van 4X F 32mA schermroosterzekeringen lijkt dus een goede oplossing.

Bedankt voor het advies!

HI Batavia,

Emails hadden zich gekruisd: hierbij mijn respons:

1) Ik volg nog steeds je advies op (gebruik 4 snelle zekeringen, ~ 50 mA)
2) Ik heb F 32 mA zekeringen gekocht (NB geen Fuse resistors!), zie foto's.
3) Ik constateer dat die als volgt meten:

253.0 Ohm met een Dynatek 6070RS Multimeter
252.76 Ohm met een Rigol DM 3086 meter.

dus volgens mij, was mijn meting correct.

4) GEC beveelt een 270 Ohm 0.5W schermrooster weerstand aan.
Dit is bedoeld als stopweerstand (anti -oscillatie), maar werkt blijkbaar ook als Fuse Resistor bij Kortsluiting G2 -> G3.
5) Echter, in de PrimaLuna (4 x KT88) zitten 1K Ohm 2W schermrooster weerstanden.
6) Bij kortsluiting G2-> G3 kan de UGT doorbranden (verschillende mededelingen op het web), omdat de schermroosterweerstand nu te langzaam doorbrandt, vandaar mijn wens om snelle zekeringen op te nemen (ook jouw advies!!.

7) Ik vroeg me alleen af of de combinatie 1 KOhm 2W weerstand (in serie met de F 32mA Zekering (253 Ohm) de instelling van de KT88 buis niet zou verstoren.

Dit was de achtergrond van mijn vraag (ik laat liefst de 1 KOhm 2W weerstanden gewoon zitten,omdat dat gemakkelijker is,
maar ik heb toch all 270 Ohm 0.5 W weerstanden gekocht, als dat nodig mocht zijn.

Ik ga ook nog een doosje F50 mA zekeringen kopen en zal de Ohmsche weerstand daarvan ook nameten..

Ik waardeer je advies zeer en probeer er optimaal voordeel mee te doen!

RAAF12

Golden Member

Ja, Radford die UGT's waren heel goed en worden in de UK weer volgens dezelfde spec opnieuw geproduceerd door een firma. Ik zou er 1 Watt type koolfilm inzetten voor de schermrooster aansluiting dat werkte altijd goed toen ik nog aan buizenversterkers deed. Hou de draden kort tussen de tubes en de UGT.

Zo zit het nu.

Ik wil een zekering F 32 mA zetten tussen de 1 K OHm weerstanden en aansluiting G2 op elk van de 4 buisvoeten.

RAAF12

Golden Member

Als er ruimte is om de zekeringhouders vast te zetten op het chassis zal dat wel lukken.

@RAAF12, Batavia, SINE e.a.

Hierbij nog een terugmelding van de de wijzigingen (beveiliging uitgangstrafo UL, Balans , 2 X KT88, ) tegen een kortsluiting van Schermrooster (G2) naar Beam "rooster" (G3) aan massa, in mijn Prima Luna AMP.

1) Een foto van de defekte Russische KT88, na 8000 branduren, zie ook de grijze rand rondom het zijgetter (versleten buis)..

2) @ BATAVIA

Foto van verbrande 1 KOhm schermrooster weerstand en beveiliging van de UGT aftakkingen met F 32 mA zekeringen NB Deze hebben een weerstand van van 250 Ohm, zie ook LittleFuse specs).

3) @SINE

Plaatje van Biasstroom (UL, Balans, 2 x KT 88 stereo), Va = 450V, Ia 35-39 mA, Vg1= -50V, klasse AB.

Ook de bijbehorende berekening mbv een "Biascalculator".

4) Een recent PDF document, hoe AUDIO UGT's te beschermen tegen hoge stromen en Piekspanningen.

Allen hartelijk dank voor jullie adviezen!!

Henry S.

Moderator

Het valt me op dat de buizen wel heel erg dicht bijelkaar staan, verder heb ik zo m'n bedenkingen bij de trek rond de buizen.

Beide punten zijn niet echt bevordelijk voor de levensduur van de buizen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Hallo Henry,

Klopt,

Dit is niet volgens GEC aanbeveling.

Er is wel ventilatie: grote gaten rondom de buisvoeten.

Het is niet mijn ontwerp, maar een commerciële versterker (deze is van 2001).

Niettemin hebben deze serie Russische "GENALEX" KT88 buizen het 8000 uur uitgehouden (normaal schijnt 5000 uur max te zijn);

Dus valt alleszins mee.

Groeten,

Mart

Henry S.

Moderator

Op 24 januari 2022 22:18:34 schreef redguuz:
Hallo Henry,

Klopt,

Dit is niet volgens GEC aanbeveling.

Dat is wel duidelijk :P

Er is wel ventilatie: grote gaten rondom de buisvoeten.

Die sleufjes op de foto? Dat is heel erg magertjes, ik hoop op meer ;). Zitten de voeten vast op het chassis of zijn ze verzonken?

Ik heb het voor een EL34 versterker zo gedaan:

Met onder de bovenplaat een geperforeerde alumnium plaat.

Niettemin hebben deze serie Russische "GENALEX" KT88 buizen het 8000 uur uitgehouden (normaal schijnt 5000 uur max te zijn);

Dus valt alleszins mee.

Dat valt zeker weer mee.

Hallo Henry,

Mooie versterker: fraai geconstrueerd en met meer zekeringprotectie, zo te zien!

Over de koeling/spacing van de eindbuizen is beter nagedacht dan van de Prima Luna eind Versterker. Die is nl. erg krap bemeten.

IK meen ook het "Tentlabs Bias Board" te zien.

• Heb jij info, hoe die EL34's nu zijn ingesteld en hoe het "Tentlabs Bias board" regelt als functie van de tijd?
  • Is het een UltraLinear PP (Class AB of A) of staan de buizen in Triode schakeling?
  • Welk merk/type eindtrafo's heb je gebruikt?

Bedankt voor het delen van de foto's!!

Mart

Henry S.

Moderator

Hier staat wat info en foto's: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2301325#2301325

Het uitgangspunt was twee VDV POW80's en twee VDV GIT80's. Deze had ik een tijd geleden via de V&A gekocht. Daarbij zaten ook nog 4 E34L's en twee ECC81's.
...
De versterkeropbouw is niet zo spannend, 2x EL34 op 50mA klasse AB in PP met de GIT80 in UL, met daarvoor een differentiële fasedraaier met een ECC81. Die laatste heeft ook een negatieve voedingsspanning.

Het schema staat in de bijlage.

De Bias board is een oude versie, gekregen van iemand die ze voor Menno getest en beoordeeld heeft. Dit werk prima zonder invloed te hebben op de audio.

Henry,

Bedankt.
Ik heb diverse boeken van Menno van der Veen, dus ik ga dit nog eens nakijken.

Nog enkele opmerkingen/vragen:

1. Ik zie dat de schermroosterweerstanden 150 Ohm 5 W zijn.
  2. Met mijn ervaring in gedachte (en alle adviezen, BV van BATAVIA) zou ik die toch verkleinen naar 150 Ohm 0.25W of seriezekeringen F 50mA in de G2 leidingen om de UGT te beschermen in geval van kortsluiting van G2 -> G3. Dit was de kern van dit topic.
  3. De uitgangstrafo's zijn geen ringkerntrafo's: Dus niet wat Menno van der Veen voorstelde?
  4. Wat is de BIAS instelling va de EL34 's: Ia (mA) , -Vg1 (V), Va (V) , 40% Taps op de Ultra Linear Trafo?
Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2022 09:32:21 schreef redguuz:
1. Ik zie dat de schermroosterweerstanden 150 Ohm 5 W zijn.
2. Met mijn ervaring in gedachte (en alle adviezen, BV van BATAVIA) zou ik die toch verkleinen naar 150 Ohm 0.25W of seriezekeringen F 50mA in de G2 leidingen om de UGT te beschermen in geval van kortsluiting van G2 -> G3. Dit was de kern van dit topic.

- Nooit bij stilgestaan, ik zie het ook zelden voorbijkomen.

3. De uitgangstrafo's zijn geen ringkerntrafo's: Dus niet wat Menno van der Veen voorstelde?

- Jawel, de oorspronkelijke trafo's waren bloktrafo's, later zijn het ringkerntrafo's geworden. Deze heb ik 2e hands (ongebruikt) gekocht.

4. Wat is de BIAS instelling va de EL34 's: Ia (mA) , -Vg1 (V), Va (V) , 40% Taps op de Ultra Linear Trafo?

- Ia=50mA
- -Vg1 rond de -36V, als ik me niet vergis.
- Va=370V, 600uF aan bufferelco's per kanaal.
- UL tap 33%

Trafo specs (Kernvermogen 80W@40Hz):

• Np/Ns=22,4
  • Lp,max=900H
  • Rip=210Ω
  • Ris=0,47Ω (tap 1-4=Ns)
  • Lsp=20mH
  • Cip=800pF

Kortgeleden stond alles nog op de site van Menno, nu is alles terug te vinden in "High-End Buizenversterkers 2"

Henry,

Bedankt voor de uitgebreide info.

"High End Buizenversterkers 2 " kende ik niet.
Die probeer ik nog op de kop te tikken.

groeten,

Mart