Impedantie meting

Ik heb een Fluke 1663 installatietester gekocht en probeer nu te begrijpen wat ik nou eigenlijk meet.

Nu meet ik de circuit impedantie vanuit een willekeurig stopcontact in huis (TT net).
Meetresulaten:
L-PE 90.8 ohm / IK 3A
L-N 0.58 ohm / IK 392A

Meet ik nu de weerstand van het hele circuit van de fase vanuit de transformator naar mijn woning/stopcontact via de aardelektrode terug *door de grond* naar de aardelektrode van de transformator?

De weerstand van de grond is toch zo'n 5000ohm per strekkende meter?
Hoe kan de waarde dan toch op 90.8ohm uit komen?

Voorbeeld 1:
Stel de circuit impedantie is 1,5 ohm. Kan er dan 153A door de grond heen lopen van mijn aardelektrode naar de transformator?

Arco

Special Member

De weerstand van de grond is toch zo'n 5000ohm per strekkende meter?
Hoe kan de waarde dan toch op 90.8ohm uit komen?

De weerstand hangt af van de lengte/dikte van de electrode, grondsoort, grondwaterstand, pH waarde,...
Er is geen vaste standaardwaarde.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je aardpen diep genoeg zit, vaak ruim in het grondwater, dan maakt de afstand vrijwel niets meer uit.

Je kunt nu de hele aarde uitrekenen.
90.8 - (0,58 / 2).
Dat is je eigen aardverspreidingsweerstand + de aardverspreidingsweerstand van de netbeheerder in het transformatorstation + weerstand tussen de aardpinnen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Voor de rb van de netbeheerder mag je 0,5 Ohm rekenen; blijft je eigen ra over

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Ik heb een Fluke 1663 installatietester gekocht en probeer nu te begrijpen wat ik nou eigenlijk meet.

De weerstand van de grond is toch zo'n 5000ohm per strekkende meter?
Hoe kan de waarde dan toch op 90.8ohm uit komen?

[bijlage]

De weerstand van grond wordt alvast niet uitgedrukt per strekkende meter :-)
eigenlijk op een kubus van 1 m³. en je moet je voorstellen dat rond de aardelectrode, naarmate je er verder vanaf gaat er meer grond rond zit. (de schillen worden groter, de stroomdichtheid kleiner..) uiteindelijk betekent dit dat de weerstand voor grote afstanden naar 0 gaat.
dus de weerstand van de aarde hangt vooral af van het contact electrode aarde en de grond er dichtbij.

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:

Voorbeeld 1:
Stel de circuit impedantie is 1,5 ohm. Kan er dan 153A door de grond heen lopen van mijn aardelektrode naar de transformator?

[bijlage]

dat zou kunnen mocht de verliesstroomschakelaar intussen niet al lang ingegrepen hebben, en dan is er ook nog de zekering. Voor dat laatste meet je net de impedantie, om zeker van te zijn dat je zekering bij sluiting wel voldoende stroom ziet om af te slaan, zonder dat je werkelijk een kortsluiting moet maken.

overigens, is de weerstand van L naar PE niet veel te hoog volgens NEN1010?

mvdk

Golden Member

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Ik heb een Fluke 1663 installatietester gekocht en probeer nu te begrijpen wat ik nou eigenlijk meet.

Nu meet ik de circuit impedantie vanuit een willekeurig stopcontact in huis (TT net).
Meetresulaten:
L-PE 90.8 ohm / IK 3A
L-N 0.58 ohm / IK 392A

Misschien maar eens een afspraak maken met een installateur (een goeie, een echte) en een afspraak plannen met een aardelektrodeboer.
Dit lijkt niet goed.
Alleen vertrouwen op de goede werking van de aardlekschakelaar is geen goed plan.
Wanneer is die voor het laatst getest?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In een woonhuis (NL) met alles achter een aardlek moet de aardverspreidingsweerstand kleiner dan 166 Ohm zijn.
Met 90 Ohm voldoet deze daar ruim aan.
Maar lang niet alle woningen hebben een aardlek voor alles, Als dat zo is dan kan je aardverspreidingsweerstand wel eens veel te hoog zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 januari 2022 18:15:40 schreef Toeternietoe:
In een woonhuis (NL) met alles achter een aardlek moet de aardverspreidingsweerstand kleiner dan 166 Ohm zijn.
Met 90 Ohm voldoet deze daar ruim aan.
Maar lang niet alle woningen hebben een aardlek voor alles, Als dat zo is dan kan je aardverspreidingsweerstand wel eens veel te hoog zijn.

Ik ben de installateur. En inderdaad de aardverspreidingweerstand mag max 166ohm zijn volgens de NEN1010/NPR5301 mits je differentieel schakelaars hebt.

Toch vind ik 90 ohm in deze vochtige periode vrij hoog dus een nieuwe elektrode is geen overbodige luxe.

Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide uitleg.

P.s. hoe creëer je de minste aardspreidingsweerstand?
1. Door extra diep te slaan?
2. Door meerdere elektrodes te slaan en deze met elkaar te verbinden?

[Bericht gewijzigd door Twoink op donderdag 27 januari 2022 19:54:57 (10%)

Ik heb het zelf nog niet getest, maar ik heb steeds geleerd dat het beter is om de elektrode dieper te slaan. Meerdere elektrodes slaan kan ook, maar niet te dicht bijeen.
Als de elektrodes dicht bij elkaar geplaatst worden, bevinden ze zich in elkaars "werkgebied".
Maw, de spreidingsweerstand zal niet verhoudingsgewijs dalen met meerdere elektroden dicht bij elkaar.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

90 niet goed?
Je moet voor je zelf nagaan waarom dit niet erg netjes is nu.
Grondsoort, in een veengebied veranderd de grondwaterstand nauwelijks, je aardweerstand ook niet.
Klei vaak hetzelfde, zandgronden KAN nog wel eens wat varieren met het jaargetijde.
Kan ook aan de aarding liggen, een pin Diep de grond in is veel minder seizoensafhankelijk dan een oppervlakteaarding (ringleiding oid)

1e hoe dieper hoe lager de weerstand.
Soms kun je niet diep genoeg, dan kun je meerdere electroden slaan.
De electroden moeten buiten elkaars invloedsfeer staan, anders helpt het nauwelijks.
2 Electroden van 100 Ohm elk parallel geeft echt geen 50 Ohm, bij lange na niet.
Wat men dan doet is de electroden schuin de grond inslaan, zodat het voorste (diepste) deel ver weg is van de andere.
Schuin uitelkaar natuurlijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Meetresulaten:
L-PE 90.8 ohm / IK 3A

Ik heb een "elektrotechniek" boekje uit m'n opa's tijd. In die tijd was het de bedoeling dat de 16A stop er uit zou vliegen bij een kortsluiting naar aarde (buitenkant apparaat). Dat gaat je met een kortsluitstroom van 3A niet lukken... Dus het zou extra veiligheids marge inbouwen als dat wel zou kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 januari 2022 21:22:22 schreef rew:
[...]Ik heb een "elektrotechniek" boekje uit m'n opa's tijd. In die tijd was het de bedoeling dat de 16A stop er uit zou vliegen bij een kortsluiting naar aarde (buitenkant apparaat). Dat gaat je met een kortsluitstroom van 3A niet lukken... Dus het zou extra veiligheids marge inbouwen als dat wel zou kunnen.

in die tijd was er geen differentiëelschakelaar. Nu wel. Ik vind 90 ohm prima, 166 ook, maar dacht, tot Toeternietoe het antwoord gaf, dat het in NL lager moest zijn. (vanwege allerlei topics hierover op CO)

Jinny

Golden Member

Ik tracht altijd zo dicht mogelijk bij die oude 1.5Ω te komen, ongeacht of er wel of geen aardlekschakelaars tussen zitten.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 27 januari 2022 21:35:25 schreef kris van damme:
[...]

in die tijd was er geen differentiëelschakelaar. Nu wel. Ik vind 90 ohm prima, 166 ook, maar dacht, tot Toeternietoe het antwoord gaf, dat het in NL lager moest zijn. (vanwege allerlei topics hierover op CO)

In NL moet de aardverpreidingsweerstand lager zijn dan 166 Ohm, gemeten op het meest ongunstige punt in de installatie.
MITS alle “geaarde” groepen mede beveiligd worden door een aardlekschakelaar met een maximale nominale verschilstroom van 300 mA.
Nederlandse interpetatie NPR....

Vroeger liet ik de aarde altijd slaan met een max. van 160 Ohm bij de elektrode gemeten. Had ik nog wat speling in de (lange) voedingskabels.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bij het gebruik van een diff van 30mA zou in principe een aardverspreidings weerstand van 1666 Ohm voldoende zijn 50/0,03=1666 Ohm.
Maar om natte groepen extra te beveiligen is gekozen voor 166 Ohm, en is er gelijk een max voor zowel een 0,3 en een o,o3 Amp beveiliging.
Heeft er al eens iemand een vergelijkings meting gedaan tussen boven staande meting en een drie punts meting.?

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op vrijdag 28 januari 2022 10:12:08 (17%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Bij het gebruik van een diff van 30mA zou in principe een aardverspreidings weerstand van 1666 Ohm voldoende zijn 50/0,03=1666 Ohm.

Yep, maar Nederland heeft een eigen interpretatieblad toegevoegd met de eis van max 166 Ohm.

Maar om natte groepen extra te beveiligen is gekozen voor 166 Ohm,

De reden is een heel andere. Ooit bedacht, bang dat de verkeerde aardlek toegepast zou worden. De 300 mA was al jaren toegepast (wel als 500 mA), de 30 mA kwam er bij. Zou je per ongeluk (of onwetend) toch een 300 mA plaatsen dan is toch de aarding voldoende.

Heeft er al eens iemand een vergelijkings meting gedaan tussen boven staande meting en een drie punts meting.?

Ja, wel eens gedaan. maar weet de uitkomsten niet meer. Verschil zal niet groot geweest zijn, dan had ik het vast nog wel geweten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 januari 2022 12:14:12 schreef Toeternietoe:
[...]
Ja, wel eens gedaan. maar weet de uitkomsten niet meer. Verschil zal niet groot geweest zijn, dan had ik het vast nog wel geweten.

Afgelopen zondag een meting verricht:

Met aangekoppelde aardelektrode
- Impedantie WCD woonkamer fase en aarde: 90.8 ohm
- Impedantie WCD woonkamer fase en nul: 0.58 ohm

Verrichte metingen met losgekoppelde aardelektrode (woning kon ik niet spanningsloos maken)
- Impedantie binnenkomende fase en aardelektrode: 106.8 ohm
- Impedantie binnenkomende fase en nul: 0.23 ohm
- RE (meting met 2 hulpelekrodes): Aardelektrode <-21m-> hulpelektrode1 <-21m-> hulpelektrode2: 99.1 ohm
- RE (meting met 2 hulpelekrodes): Aardelektrode <-18m-> hulpelektrode1 <-24m-> hulpelektrode2: 99.0 ohm
- RE (meting met 2 hulpelekrodes): Aardelektrode <-18m-> hulpelektrode1 <-18m-> hulpelektrode2: 99.1 ohm
- Impedantie WCD woonkamer fase en aarde: 474 ohm

edit: Bij gelegenheid ga ik het nog meten met de HS uitgeschakeld.

wat is volgens de norm het min en max impedantie wat je mag hebben? ik bedoel moet toch een minimaal en maximaal hebben tot een ''afkeur'' is?

geld voor iedere stopcontact in huis het zelfde of is keuken en woonkamer anders?

groetjes

[Bericht gewijzigd door bierdopje007 op zaterdag 15 oktober 2022 14:23:42 (22%)

Op 15 oktober 2022 14:22:54 schreef bierdopje007:
wat is volgens de norm het min en max impedantie wat je mag hebben? ik bedoel moet toch een minimaal en maximaal hebben tot een ''afkeur'' is?

geld voor iedere stopcontact in huis het zelfde of is keuken en woonkamer anders?

groetjes

Als je in NL woont en aardlek beveiliging op alle eindgroepen hebt is de maximale waarde 166 ohm.
Heb je geen aardlek beveiliging dan is het 25/In meestal 16A dus 1,5 Ohm.

Minder mag altijd, minder is in dit geval dus beter.

Arco

Special Member

Minimale waarde lijkt me inderdaad niet erg zinvol... ("deze aarde is te goed en daarom afgekeurd"... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Je zal ze de kost moeten geven die een zodanige waarde willen dat er nooit een grotere stroom dan bijvoorbeeld 1A bij een aardsluiting kan lopen.
Als stoppendraaier regelmatig klanten gehad die hun beklag deden.
"Ik heb toch een aardlekschakelaar, waarom gaat dan die zekering?"

Dat zijn mensen die denken dat ze overal verstand van hebben, net als dat klootjes volk in het rovershol in den Haag, ze wonen op 10 hoog achter maar willen beslissen hoe een boer moet boeren.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Sorry foutje

[Bericht gewijzigd door HD13 op zaterdag 15 oktober 2022 20:35:29 (96%)

Op 27 januari 2022 15:17:58 schreef Twoink:
Ik heb een Fluke 1663 installatietester gekocht en probeer nu te begrijpen wat ik nou eigenlijk meet.

Nu meet ik de circuit impedantie vanuit een willekeurig stopcontact in huis (TT net).
Meetresulaten:
L-PE 90.8 ohm / IK 3A
L-N 0.58 ohm / IK 392A
[bijlage]

Als je dit soort waarden meet dan zeker ook de aardelektrode zelf meten.
En dan beoordelen of er niet teveel verschil zit tussen de waarde van de aardelektrode en meting van je wcd, kan een slechte verbinding in je aardcircuit zitten.......

Kennis van mij heeft ook last van ''lek spanning''af en toe voel hij wat als hij de kookplaat aanraak, en laatst was iemand bezig met de keuken en toen trok ie de vaatwasser uit en toen ie weer ging in doen viel het groep uit (in de meterkast) iemand ook zoiets mee gemaakt?

hoeveel ohm mag de aarde in de meterkast officieel hebben, met zo meter hierboven kun je toch ook meten maar moet altijd meer aardpen inslaan of kun je ook op een andere manier meten?

moet haas aan de aarde liggen toch?

mvg,
bierdopje

[Bericht gewijzigd door bierdopje007 op woensdag 26 oktober 2022 21:28:28 (31%)