Aardlekautomaat: hoe zien of de 16A of de 30mA is 'getript'

Even een (domme?) vraag.

Als je een aardlekautomaat hebt als deze: https://www.technischeunie.nl/product/prd1999858973
En de stop 'gaat door'.
Hoe kun je dan zien of de aardlek heeft ingegrepen (30 mA) of dat de stroom tussen L en N te groot is geweest (16 A)?

Zelfde vraag bij zo eentje: https://www.elektramat.nl/schneider-electric-aardlekautomaat-3-polig-n…

Bedankt!

[Bericht gewijzigd door Roland11 op donderdag 27 januari 2022 17:53:51 (20%)

benleentje

Golden Member

Bij deze automaten is dat niet te zien. Heel veel maakt dat ook niet uit je weet in ieder geval dat er in die groep een probleem is. Meeste mensen gaan toch pas op onderzoek uit als de automaat een aantal keer direct na het inschakelen weer uitslaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

bij sluiting klapt de automaat met het nodige geluid en vonken ook vaak, bij aardsluiting springt het ding met minder kabaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij de aardlekautomaat van eaton zit rechts 's een indicator. Volgens mijn kan deze wit of blauw zijn. Wit geeft aan handmatig uitgezet of automaat gedeelte heeft geschakeld.

Ik ben eens aardlekautomaten tegengekomen waar je dat aan kon zien. Bij kortsluiting/overbelasting valt het schakelpiefje helemaal naar beneden.
Bij aardlek valt hij half naar beneden. Je moet het dan eerst met de hand helemaal naar beneden duwen voordat je weer kunt inschakelen. Ik weet helaas niet meer welk merk of type het was.

Op 27 januari 2022 22:16:53 schreef KlaasZ:
Ik ben eens aardlekautomaten tegengekomen waar je dat aan kon zien. Bij kortsluiting/overbelasting valt het schakelpiefje helemaal naar beneden.
Bij aardlek valt hij half naar beneden. Je moet het dan eerst met de hand helemaal naar beneden duwen voordat je weer kunt inschakelen. Ik weet helaas niet meer welk merk of type het was.

klinkt als doepke of een 1e generatie holec alamat. daar moest je ook eerst een blauwe knop indrukken alvorens de hendel omhoog te zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iedereen bedankt, het blijkt dus echt zo te zijn dat je bij veel moderne aardlekautomaten niet meer kunt zien wat de trigger was.
Weer wat geleerd!

half of helemaal naar beneden is ook bij de ETI 1din alamats de indicator