Ik ken ze ook als 'single cell'. Maar... Ik ben ook al een keer 300Ah cellen tegen gekomen. Die zijn gewoon kleiner (dat werd dus een 24V/300Ah pack).
Voor wat betreft gassen: ik ken wel wat 'rules' uit de scheepvaart die de grens voor 'binnen' of 'buiten' leggen bij 2kW laden. Waarbij 'binnen' dan gewoon in de machinekamer is. Of je het moet willen, is een andere discussie. Ploffen doet het nooit, dus blijkbaar loopt het niet zo'n vaart met knalgas ontwikkelen.
Als je naar de laad karakteristiek van Victron laders kijkt... Die gaan tegen de tijd dat de accu 'vol' is, over naar 'float'. Die spanning is iets van 26V6-27V2 voor een 24V pack (en ook nog instelbaar). Juist om te voorkomen dat de boel kapot gaat. Het houdt de zelfontlading wat tegen en voedt een evt. kleine gebruiker die wat stroom gebruikt. Als je wat meer over laden wilt weten, dan loont het echt de moeite om eens te kijken hoe het daar in elkaar zit. Daar is best over nagedacht.
Voor tractiesets is het helemaal niet raar om die zo nu en dan naar 31V ofzo te douwen. Ja, wel de gebruikers eraf halen. En ook ff op de waterstand letten. De cellen met de kleinste capaciteit zullen water gaan ontleden. De cellen met een grotere capaciteit worden weer een keer 'vol' geladen. Uiteraard levert dat wat 'slijtage' op, maar waarschijnlijk per saldo minder dan het niet doen - anders zou het vast niet gebruikelijk zijn.