Zener diode

Ik probeer met een Arduino 4 mini gloeilampjes aan te sturen. Zie onderstaande schema 1 (voor het overzicht slechts 2 lampjes weergegeven). De spanning van de lampjes komt van een 3V bron (2 penlites). Dit werkt prima.

Echter, eigenlijk wil ik het geheel aansturen met een 9V blokje (namelijk dezelfde als waarmee ik de Arduino voed).

Ik dacht dit te kunnen oplossen met een (5,6V) Zenerdiode tussen de batterij en de lampjes (schema 2), maar dit gaat niet helemaal goed.
Wanneer ik 1 lampje aanzet, werkt het nog OK, maar wanneer er een 2e, 3e of 4e lampje bijkomt, valt de spanning steeds verder weg (de lampjes branden nauwelijks meer). Bovendien neemt de lichtsterkte af wanneer de lampjes iets langer aan staan (ook al bij 1 lampje).

Ik vermoed dat ik de Zenerdiode niet op juiste manier gebruik. Wat doe ik verkeerd?

schema 1:

schema 2:

Arco

Special Member

Een 9v blokje is ongeschik om grotere stromen te leveren... (neem een paar AA's)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je gebruikt de zener waarschijnlijk in een gebied waar de spanning te veel varieert met de stroom. Zoek eens de datasheet op van de betreffende zener en kijk naar de stroom/spanningskarakteristiek.

Enne, de batterijsymbolen staan verkeerdom.

Op 28 januari 2022 11:44:03 schreef Supergrover18:
Ik probeer met een Arduino 4 mini gloeilampjes aan te sturen. Zie onderstaande schema 1 (voor het overzicht slechts 2 lampjes weergegeven). De spanning van de lampjes komt van een 3V bron (2 penlites). Dit werkt prima.

Echter, eigenlijk wil ik het geheel aansturen met een 9V blokje (namelijk dezelfde als waarmee ik de Arduino voed).

Ik dacht dit te kunnen oplossen met een (5,6V) Zenerdiode tussen de batterij en de lampjes (schema 2), maar dit gaat niet helemaal goed.
Wanneer ik 1 lampje aanzet, werkt het nog OK, maar wanneer er een 2e, 3e of 4e lampje bijkomt, valt de spanning steeds verder weg (de lampjes branden nauwelijks meer). Bovendien neemt de lichtsterkte af wanneer de lampjes iets langer aan staan (ook al bij 1 lampje).

Ik vermoed dat ik de Zenerdiode niet op juiste manier gebruik. Wat doe ik verkeerd?

schema 1: [bijlage]
schema 2: [bijlage]

Mijn vragen zijn wat voor lampjes spanning en vermogen
en ik zou aparte batterij voor lampjes gebruiken zonder Zener toestand (de Zener heeft ook weerstand nodig)
Of ledje die weinig stroom nodig hebben

45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.

Op 28 januari 2022 11:53:14 schreef ehl:
[...]

Mijn vragen zijn wat voor lampjes spanning en vermogen
en ik zou aparte batterij voor lampjes gebruiken zonder Zener toestand (de Zener heeft ook weerstand nodig)
Of ledje die weinig stroom nodig hebben

de lampjes zijn: 3,5V 0,2A

Met een aparte batterij werkt het dus inderdaad prima. Maar ik hoopte dat het op deze manier ook zou lukken, dat is handiger voor de uiteindelijke constructie :-)

Dat zijn nogal forse stromen. De zener wordt misschien overbelast.
Je kunt ook per lamp een weerstand in serie zetten.
Betere oplossing is om leds te gebruiken. Die kun je misschien rechtstreeks uit de Arduino voeden, zonder transistor er tussen.

Arco

Special Member

Een 9v batterij voelt zich gelukkig bij 20mA of minder: jij gebruikt 800mA!...
(dan kakt de spanning behoorlijk in en is de batterij ook zo leeg...)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 28 januari 2022 12:26:47 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Zowel de batterij als de zener zijn ongeschikt voor het doel. De batterij moet tussen 200 en 800mA kunnen leveren, wat hij niet lang volhoudt. De zenerdiode moet tussen 1,12 en 4,48W opstoken, dus een 5W zener is wel het minimum terwijl je nu vrijwel zeker wat lichters gebruikt. Als je batterij meer stroom kon leveren, zou je zener een LED imiteren. Voor een paar seconden, daarna imiteert hij een stukje draad.

LED'jes zijn waarschijnlijk de makkelijkste oplossing. Aparte batterijen de een-na makkelijkste oplossing. Een lithiumbatterij met een schakelende converter erachter de modernste oplossing.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 januari 2022 14:24:30 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik ben het eens met de reacties hierboven.
Gebruik om je Arduino te voeden drie AA batterijen in serie van 1,5 Volt, dat is dus 4,5 Volt.
En voor je lampjes een aparte batterij, die veel stroom kan leveren.
Je zou beter je lampjes kunnen vervangen door Leds die zijn veel zuiniger, vergeet dan vooral de voorschakel weerstand niet van ongeveer 150 ohm bij een spanning van 5 Volt.
Of voor 9 Volt is die weerstand 470 ohm.

En een computer voeding gesloopt uit een pc daar kun je genoeg stroom vanaf halen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ps: symbool batterij verkeerd om.

Veel dank voor alle reacties!
Ik snap dat het met LEDjes allemaal een stuk eenvoudiger werkt, maar het moeten voor mijn doel nu eenmaal echt gloeilampjes zijn. Dus ik ga voor de oplossing met aparte batterijen voor de lampjes en de Arduino.